• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37509
+
-

کشف سفالینه‌های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران

خبر
کشف سفالینه‌های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد: آثار سفالینه مربوط به دوره پیش از تاریخ (عصر مس) در محدوده بازار بزرگ تهران کشف شده است.
به گزارش ایرنا، قدیر افروند گفت: در گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در بازار صندوق‌سازان تهران ‌در سال 92 آثار سفالینه به‌دست آمده که براساس نتایج ارزیابی‌های انجام گرفته مشخص شد این آثار، مربوط به دوره پیش از تاریخ هستند. به گفته وی، مالک یک بنا در این محدوده تقاضای نوسازی ملک خود را داشت که میراث فرهنگی از وی خواست شرایط گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در آن مکان را فراهم کند.کاوش‌های باستان‌شناسی با هزینه مالک و همکاری میراث فرهنگی در این مکان در دستور کار قرار گرفت و در عمق 3 تا 4 متری کف زیرزمین ملک، قطعه‌هایی از سفال به‌دست آمد.
مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران همچنین بیان کرد: در لایه‌های سطحی‌تر تا عمق 110سانتی‌متر در کاوش‌های باستان‌شناسی بازار صندوق‌سازان تهران نیز آثار مربوط به دوران صفوی و قاجاری شامل بخش‌هایی از دیوار و کف‌های آجری، قطعه‌های سفال، کاشی و شیشه نیز به‌دست آمده است. در این کاوش‌های باستان‌شناسی در عمق حدود 5 متر و 50سانتی‌متر زیرزمین به خاک بکر رسیدیم.
مسئول باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان تهران تأکید کرد: اینکه برای نخستین بار در معدود مطالعات باستان‌شناسی دشت تهران آثار و شواهد فرهنگی استقرارهای دوره پیش از تاریخ مشاهده شده بسیار مهم و قابل تأمل جدی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید