• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37507
+
-

شناورهای صیادی، قاتل لاک‌پشت‌های در معرض انقراض دریای عمان

آب‌های ساحلی «درک» به‌دلیل تراکم بالای جمعیت‌های جلبکی محلی ایده‌آل برای تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی است که متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل گسترش فعالیت‌های صیادی و تردد در ساحل ماسه‌ای روستا و گردشگری بی‌ضابطه، تخمگذاری این جانوران در این ساحل کمتر دیده شده و تنها تعدادی از لاک‌پشت‌های سبز در آب‌های ساحلی مشاهده می‌شوند که از منابع غنی این منطقه برای تغذیه استفاده می‌کنند. بنا به گزارشی که مهر منتشر کرده است لاشه ۳۵ لاک‌‌پشت سبز دریایی که گونه‌ای در معرض انقراض است در 15آبان‌ماه در ساحل این روستا کشف شده است. «درک» از توابع بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان و یکی از مناطق گردشگری محسوب می‌شود.
روح‌الله زارع، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار درباره تلف شدن لاک‌پشت‌ها به مهر گفت: براساس بررسی‌ها، مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌ها ناشی از 2عامل است؛ یکی برخورد لاک‌پشت‌ها با پروانه و کف قایق‌ها که در ۴ لاک‌پشت مشاهده شده و دیگری تغذیه لاک‌پشت‌ها از تورهای صیادی که از نمونه‌های تشریح شده در محل از لوله گوارش آنها به‌دست آمده است.
به گفته این استاد دانشگاه، طی یک و سال و نیم اخیر براساس اظهارات منابع محلی به‌علت آغاز صید سفره ماهی که به‌صورت غیرمجاز انجام شده و به خارج از کشور صادر می‌شود، میزان تلفات لاک‌پشت‌های دریایی سبز در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان افزایش یافته است. این درحالی است که فعالیت‌های صیادی اهالی روستای «درک» و مناطق اطراف آن با توجه به جمعیت محدود منطقه و همچنین استفاده آنها از قایق‌های کوچک در حدی نیست که بتواند چنین تلفاتی به بار آورد.
زارع تصریح کرد: طی 2سال اخیر، به‌دلیل صید غیرقانونی عروس‌های دریایی به‌منظور استفاده از شاخک‌های سمی آنها و صادرات آن به کشورهای همجوار، میزان تردد شناورهای دریایی در این ساحل افزایش یافته که همین عامل باعث مرگ لاک‌پشت‌ها می‌شود؛ ضمن آنکه نتایج اولیه بررسی‌ها به وضوح نشان می‌دهد که تقریبا در تمامی نمونه‌ها قطعات تورهای مخصوص صید سفره‌ماهیان در لوله گوارش لاک‌پشت‌ها وجود دارد.

 لاک‌پشت‌ دریایی سبز و پوزه عقابی در فهرست انقراض

۵ گونه از لاک‌پشت‌های دریایی با نام‌های «لاک‌پشت سبز»، «لاک‌پشت سرخ»، «لاک‌پشت پوزه عقابی»، «لاک‌پشت زیتونی» و «لاک‌پشت پشت چرمی» در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان گزارش شده‌اند که در این بین لاک‌پشت سبز در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان تخمگذاری می‌کند. لاک‌پشت‌های دریایی سبز و پوزه عقابی در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) طبقه‌بندی شده و در بسیاری از کشورها شکار، بهره‌برداری از تخم و تخریب مناطق تخمگذاری آنها ممنوع و بسیار محدوده شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید