• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37488
+
-

پیروز حناچی به‌عنوان شصت و دومین شهردار تهران انتخاب شد

رأی به تخصص

شورا
رأی به تخصص

مجید جباری/خبر‌نگار

پیروز حناچی اگر چه سال‌ها تجربه حضور در ساختار شهرداری را دارد اما او از صندلی دانشگاه تهران به کرسی بهشت رسید. او به‌عنوان یک چهره علمی سال‌ها پیش معاون شهرسازی وزیر مسکن و شهرسازی در دولت اصلاحات بوده و سال‌ها در دانشگاه تدریس کرده و همچنین کتاب‌های زیادی منتشر کرده است‌. حناچی بیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد، چهره‌ای علمی است. منتخب شورای پنجم شهر تهران برای شهرداری تهران همچنین تجارب زیادی در کارهای اجرایی دارد که عضویت در هیأت مدیره شرکت نوسازی اراضی عباس آباد در دهه 80 از آن جمله است. همچنین طرح‌هایی همچون پل طبیعت و منطقه گردشگری عباس‌آباد با رویکرد ویژه او و همکارانش در منطقه عباس‌آباد راه‌اندازی شد. حناچی یک شهرساز است؛ یک تئوریسین شهری کشور. او حالا به کرسی شهرداری تهران رسیده‌است. پیروز حناچی با چنین پیشینه‌ای دیروز توانست با کسب اکثریت آرای شورای شهر پیروز انتخابات شورا لقب بگیرد و با 11رای از 21رای شورا، از معاونت شهرسازی شهرداری به اتاق ریاست راه یابد.
در روزی که نخستین دستور پارلمان محلی تهران، انتخاب سومین شهردار شورای پنجم بود، اعضای شورا از بین عباس آخوندی و پیروز حناچی، دو گزینه نهایی تصدی‌گری شهرداری تهران، با یک رای بیشتر پیروز حناچی را انتخاب کردند تا این بار«معاون» پیروز رقابت میان «معاون» و «وزیر» باشد.
دیروز شورای شهر تهران در آغاز یکصدمین جلسه رسمی خود، انتخاب شهردار را در دستور قرار دادند و پس از اینکه آرای خود را به گلدان انداختند، شمارش آرا در جایگاه هیأت رئیسه آغازشد و در نهایت هاشمی نام حناچی را به‌عنوان شصت و دومین شهردار تهران از گلدان درآورد. حالا طبق قانون وزارت کشور باید ظرف 10روز و پس از احراز شرایط لازم، حکم شصت و دومین شهردار تهران را به نام پیروز حناچی صادر کند. او که سال گذشته حکم معاونت فنی و عمرانی شهرداری را از محمدعلی نجفی گرفت و سیدمحمدعلی افشانی او را به عنوان معاون شهرسازی و معماری انتخاب کرد، حداکثر تا 15آذر باید کلید پایتخت را از افشانی تحویل بگیرد.

راهکار شورا برای دفاع از شهردار منتخب
علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران پس از انتخاب شهردار در جمع خبرنگاران گفت: «مواردی درباره دو کاندیدای شهرداری مطرح شد که من و آقای هاشمی در این زمینه توضیح دادیم. بنابراین، طبق قانون شوراها، پیروز حناچی به‌عنوان شهردار منتخب تهران برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود و این وزارتخانه 10روز فرصت دارد پس از انجام استعلام‌های لازم، حکم شهردار را صادر کند. ضمن اینکه قانون پیش‌بینی کرده به هر دلیلی اگر وزارت کشور حکم شهردار منتخب شورا را صادر نکند شورا می‌تواند بر رأی خود پافشاری و سپس موضع خود را در هیأت حل اختلاف پیگیری کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه افشانی تا 4روز دیگر می‌تواند در شهرداری حضور داشته باشد، درصورتی که وزارت کشور تا آن زمان حکم شهردار را صادر نکند، ناگزیر به انتخاب سرپرستی از بین کارکنان شهرداری تهران هستیم.»

نیازی به انتخاب سرپرست نیست
با وجودی که سخنگوی شورا از مهلت 4روزه افشانی برای ترک ساختمان بهشت سخن گفت، اما رئیس شورای شهر از مهلت افشانی تا 16آذر خبرداد. محسن هاشمی اعلام کرد: «براساس بررسی‌های صورت گرفته نیازی به انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نیست. امروز براساس برنامه‌ریزی، از بین دو کاندیدای باقیمانده شهرداری تهران رای‌گیری و آقای حناچی با 11رای شهردار تهران شد. نامه این انتصاب را امروز امضا کرده و با اسناد موجود به وزارت کشور فرستادم و امیدواریم منتخب شورا از سوی وزارت کشور نیز تأیید شود.» او در پاسخ به اینکه در جلسه گذشته آخوندی رای بیشتری داشت، اما در نهایت حناچی به‌عنوان شهردار انتخاب شد، گفت: علت این اتفاق حضور کاندیداها در کمیسیون‌ها و بحث جدی با آنها بود. هر دو کاندیدا ساعت‌های طولانی در کمیسیون‌ها حضور داشتند و بحث‌های زیادی در مورد مسائل مختلف صورت گرفت. من در کمیسیون حمل‌ونقل 2ساعت و نیم با هر دو کاندیدای شهرداری صحبت کردم. حضور کاندیداها نقش اساسی در تغییر نظر اعضای شورای شهر داشت. هاشمی درباره انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران بیان کرد: انتخاب سرپرست، موضوع هم‌اندیشی امروز شورا بود و در فضای مجازی خبری را از قول آقای سراج خواندم که مورد پیگیری حقوقدانان شورا قرار گرفت و اعضا به این نتیجه رسیدند که براساس قانون افشانی تا 16آذر فرصت دارد در شهرداری تهران بماند؛ زیرا پس از ابلاغ این قانون در 30شهریور از سوی رئیس‌جمهور و اعلام آن در روزنامه‌های رسمی 15روز بعد قانون لازم الاجرا می‌شود که با توجه به فرصت 60روزه برای کناره‌گیری بازنشسته‌ها 76روز فرصت باقی می‌ماند. در شورا به این نتیجه رسیدیم که برای شهرداری سرپرست انتخاب نکنیم مگر اینکه افشانی نخواهد در شهرداری بمانند و زودتر از 15آذر شهرداری تهران را ترک کند.

هیچ تماسی از دولت با من گرفته نشد
رئیس شورای شهر تهران درباره تماس برخی اعضای دولت با او درباره انتخاب شهردار گفت: هیچ تماسی از سوی اعضای دولت با من گرفته نشده است. همچنین روزی که 5نامزد شهرداری تهران انتخاب شدند، نامه‌ای را برای وزارت اطلاعات ارسال کردم اما هنوز پاسخ مکتوبی نداده‌اند. در نتیجه منتظر می‌شویم وزارت کشور در این‌باره استعلام کند و جواب آن را به ما بدهد.

لایحه کمیسیون ماده 100 رد شد
اعضای شورای شهر تهران دیروز دو دستور جلسه دیگر هم داشتند. نخستین دستور جلسه لایحه شهرداری تهران برای پرداخت جرایم ماده 100از بودجه امسال بود که با تصمیم اعضا، رد شد. البته محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران با تشریح این لایحه از رد شدن آن در هر سه کمیسیون تخصصی بررسی‌کننده لایحه خبر داد. به گفته او اسناد اصلاحی از سمت شهرداری برای این لایحه ناچیز بوده و اطلاعات کافی برای بررسی آن وجود نداشت و همچنین شهرداری این لایحه را با قدرت پیگیری نمی‌کرد و این در حالی است که شورای شهر تهران نیز در بی‌اطلاعی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. همچنین در رابطه با این لایحه افشین حبیب‌زاده به عنوان موافق و محمد سالاری به عنوان مخالف مطالبی را بیان کردند.

از نامگذاری به نام استاد قانعی‌راد تا استاد شهنواز
در یکصدمین جلسه شورا صورتجلسه نامگذاری‌ها توسط محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا قرائت شد که در یکی از بندهای آن پیشنهاد نامگذاری خیابان سهیل واقع در منطقه3 به نام استاد قانعی راد داده شد. احمد مسجد جامعی با اشاره به این امر که نامگذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر اقدام پسندیده‌ای است، گفت: «من در این زمینه پیشنهاد تکمیلی دارم. وقتی قرار است درباره استاد محمد امین قانعی راد نامگذاری انجام دهیم، مانند همه هنرمندان و شاعران و نویسندگان دیگر همیشه این مناطق را از شمال شهر انتخاب می‌کنیم؛ یعنی مناطق یک ، 2 ، 3 و مانند آن و از اینها پایین تر نمی‌آییم؛ درحالی که آقای قانعی راد اهل ری است. پیشنهاد من این است که این نامگذاری را در ری هم انجام دهیم که مثلا موزه – کتابخانه‌ای را به نام ایشان در ری افتتاح کنیم و آنجا آثار ایشان را ضمن برگزاری مراسمی به معرفی و نقد و بررسی بگذاریم یا محلی برای فعالیت‏های پژوهش‏های اجتماعی باشد. اگر آقای خلیل‌آبادی زحمت بکشد و جایی به نام استاد محمدامین قانعی‌راد در ری در نظر بگیرد که محل زندگی و فعالیت و اندیشه‏ها و زادگاه و خاستگاه و محل رشد و نمو فکری ایشان باشد، بسیار خوب است.»



تخفیف 75درصدی برای بازدید دانش‌آموزان از باغ پرندگان

و اما دیگر جلسه روز گذشته پارلمان شهر تهران، به درآمدهای باغ پرندگان پایتخت و قیمت بلیت این مجموعه گردشگری- زیست‌محیطی اختصاص داشت. به همین منظور لایحه‌ای اصلاحی برای تعیین نرخ جدید بازدید از باغ پرندگان به صحن شورا آمده بود که با پیشنهادهایی از سوی چند عضو همراه شد. مجید فرهانی و الهام فخاری از پیشنهاددهنده‌ها به‌حساب می‌آمدند که تخفیف بازدید برای دانش‌آموزان را خواستار شدند. سرانجام تخفیف ۷۵درصدی بازدید دانش‌آموزان در زمان‌های غیرپیک به‌صورت جمعی از باغ پرندگان به تصویب شورای شهر تهران رسید.
 زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران توضیحات کاملی را درباره لایحه تعیین نرخ جدید بازدید از باغ پرندگان اعلام کرد که خلاصه آنچه او گفت و کلیات لایحه‌ به شرح زیر است:
 فاز اول این باغ در ۱۶.۵هکتار و با ۳هزار بال پرنده، یعنی ۱۲۸گونه در سال ۹۲افتتاح شد. اما از همان سال مبلغ بلیت باغ از ۴هزار تومان افزایش پیدا نکرده است.
 اگر هزینه بلیت در فاز اول ۸هزار تومان و در فاز دوم ۱۲هزار تومان باشد، مجموع درآمد ۶میلیارد و ۸۰۰میلیارد تومان و هزینه ۷میلیارد و ۲۴۴میلیارد تومان خواهد بود اما باز هم ۵درصد هزینه‌ها از درآمد بیشتر است.
 بنابراین هزینه بلیت برای فاز اول ۸هزار تومان و برای فاز دوم باغ با ۶هکتار و ۵هزار بال پرنده، 15هزار تومان تعیین شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید