• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37465
+
-

سفر اقتصادی رئیس‌جمهور عراق به تهران

رئیس‌جمهور عراق روز شنبه قرار است به تهران بیاید. برهم صالح در نخستین سفر دوره‌ای‌اش بعد از تصدی این سمت به برخی کشورهای منطقه سفر کرده و مقصد بعدی‌اش تهران است. رئیس‌جمهور عراق نخستین مقام بلندپایه خارجی است که پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز 13آبان به تهران می‌آید.
ایران و عراق پس از سقوط صدام روابط همه‌جانبه‌ای را آغاز کردند؛ به‌خصوص در دوران اشغال عراق توسط داعش ایران نقشی مهم در تسلیح و آموزش نیروهای عراقی ایفا کرد.

تهران و بغداد در حوزه اقتصادی نیز شراکت دارند. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق پیش‌تر به خبرنگار همشهری گفته بود که ایران سالانه 7میلیارد دلار صادرات به عراق دارد.

با این حال بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران اظهارنظر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق مبنی بر پایبندی عراق به این تحریم‌ها جنجال زیادی بر پا کرد تا جایی که در آن مقطع سفر از پیش تعیین شده العبادی به تهران لغو شد. یک منبع مطلع به خبرنگار همشهری گفته است که در آستانه تشکیل دولت جدید عراق حیدرالعبادی درخواست می‌دهد به تهران سفر کند تا موافقت گروه‌های سیاسی نزدیک به تهران را برای ائتلاف جلب کند اما اظهارنظر او درباره تحریم‌های ایران از یک سو و ملاحظه تهران از متهم شدن به دخالت در مسائل داخلی عراق از سوی دیگر باعث شد که ایران با درخواست العبادی موافقت نکند.

در 3‌ماه اخیر فضاسازی‌های رسانه‌ای در روابط ایران و عراق شکل گرفته بود؛ از انتشار برخی مطالب  درباره گردشگران عراقی تا اظهارنظر برخی مسئولان عراقی درباره تحریم ایران در سوی دیگر هم ناکارآمدی دولت العبادی باعث افزایش اعتراضات مردمی در عراق شد و در ادامه سمت و سوی این اعتراضات به سمت ایران سوق یافت تا جایی که کنسولگری ایران در بصره توسط برخی افراد ناشناس به آتش کشیده شد. حالا برهم صالح در صدر هیأتی بلندپایه به تهران می‌آید تا سران 2 کشور درباره همکاری‌های سیاسی و اقتصادی رایزنی کنند. اسحاق جهانگیری 2 هفته قبل در سفر به عراق با برهم صالح دیدار و از او برای سفر به تهران دعوت کرده بود. لقمان الفیلی، سخنگوی ریاست‌جمهوری عراق هدف از سفر صالح به ایران و برخی دیگر از کشورها را سیاست‌های باز با کشورهای همجوار عنوان کرده است. رئیس‌جمهور عراق در نخستین سفر منطقه‌ای خود به کویت و امارات رفت و با مقامات 2 کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. او در کویت به خبرنگاران گفته بود: نباید بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران روی دوش عراق بیفتد. ایران علاوه بر برق، قراردادی جداگانه برای صدور گاز به بغداد و بصره دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید