• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37462
+
-

گزارش به مردم

یادداشت
گزارش به مردم

علی اعطا | سخنگوی شورای شهر تهران

روز گذشته، شورا شهردار جدید پایتخت را انتخاب کرد و با توجه به عدم‌تداوم حضور 2شهردار پیشین در شهرداری - البته به دلایلی خارج از اراده شورا - انتخاب سوم از میزان حساسیت بالاتری برخوردار بود. پس از ارائه برنامه توسط 5گزینه در صحن علنی شورا، آقایان پیروز حناچی و عباس آخوندی به‌عنوان 2کاندیدای نهایی انتخاب و معرفی شدند و روز قبل از انتخاب نهایی، در 6 کمیسیون تخصصی شورا حاضر شدند و در رابطه با حوزه‌های تخصصی مختلف، با اعضای کمیسیون‌ها به گفت‌وگو نشستند. با وجود شناخت خوب اعضای شورا از 2نامزد نهایی شهرداری تهران، جلسات کمیسیون فرصت مناسبی برای گفت‌وگوی نزدیک و طرح صریح نقطه نظرات و پرسش و پاسخ در هر حوزه تخصصی فراهم کرد تا اعضا بتوانند پس از انجام مباحثات و بررسی‌های مختلف و همه‌جانبه، رأی خود را به گلدان بیندازند.

در رابطه با این انتخاب و فرایند طی شده، نکاتی چند نیازمند توضیح و تبیین است. یکی از نکاتی که بعضا مطرح شده است فاصله اندک تعداد آرای دکتر پیروز حناچی شهردار منتخب و دکتر عباس آخوندی است. گاه این نکته مطرح شده است که این فاصله اندک و عدم‌اجماع بر سر یک گزینه مشخص، ممکن است تشدید‌کننده تفاوت‌ها در سلایق اعضا باشد. این سخن از این منظر قابل بررسی است که بالاخره نمی‌توان نزدیکی آرا به یکدیگر را نفی کرد. اما باید این نکته را توضیح داد که پس از انتخاب 2نفر، بحث‌های دامنه‌داری در 6 کمیسیون تخصصی شورا صورت پذیرفته است و هر یک از کاندیداها در هر 6 کمیسیون تخصصی حاضر شده‌اند و با اعضای کمیسیون، به گفت‌وگو در رابطه با مسائل هر حوزه تخصصی نشسته‌اند. همچنین به تفصیل گفت‌وگوها و مباحثات مختلفی صورت پذیرفته است. اگر در پارلمان شهری، اعضا گفت‌وگو می‌کنند، ممکن است شدیدترین اختلاف‌نظرها طرح شود و درنهایت تصمیم مشخص صورت می‌گیرد، این امر طبیعی‌ترین اتفاقی است که باید در یک ساختار زنده پارلمانی در جریان باشد. آنچه اهمیت دارد این است که شورای پنجم نشان داده است که با وجود طرح صریح نقطه نظرات بعضا متفاوت، در نهایت اعضا با ایده اصیل حفظ انسجام، همواره پشتیبان تصمیمات شورا بوده‌اند. چنان‌که  برخی از اعضای محترم شورا صراحتا ابراز کرده‌اند با وجود اینکه به شهردار منتخب رأی نداده‌اند اما پشتیبان شهردار و البته پشتیبان پرسشگری از او خواهند بود.

نکته دیگر اینکه؛ اگر چه تکیه بر مسند شهرداری تهران برای بسیاری، جذاب و پرکشش بوده است، در شرایط فعلی برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، پذیرفتن مسئولیت سنگین شهرداری تهران، چیزی نیست که به‌اصطلاح، هیچ مدیر دارای بینش، تجربه، اشتیاق غیرمتعارفی به آن داشته باشد.

کسانی که در این عرصه حضور پیدا کردند، همگی از سرمایه‌های مدیریتی کشور هستند که پذیرفتند خود را از سواحل امن، به این دریای طوفان‌خیز بیفکنند، با این امید که بتوانند در این شرایط دشوار، گام‌های مؤثری در جهت خیر و مصلحت عمومی و منافع عمومی شهر و شهروندان بردارند. گزینه‌هایی که برای شهرداری تهران مطرح شدند، برای پذیرش این مسئولیت سنگین خود را آماده کردند و با برنامه‌ریزی و با جدیت وارد این عرصه شدند، هریک صاحب تجربه، دانش و تخصصی هستند که شهردار جدید تهران و همچنین شورای اسلامی شهر تهران، باید با سازوکارهای روشنی از حضور و مشورت آنان بهره بگیرد.

شخصیت برجسته‌ای همچون دکتر عباس آخوندی، کاندیدای دیگر در میان دو گزینه نهایی و البته افراد دیگری که به این منظور به درخواست اعضای شورا وارد عرصه رقابت شدند، سرمایه‌های مدیریتی ایران اسلامی هستند و لازم است فضایی فراهم کنیم تا شهر، شهروندان و مدیریت شهری از حضور مشورتی آنان در این عرصه بی‌بهره نمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید