• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37461
+
-

مخالفان برجام، مخالفان مبارزه با پولشویی شده‌اند

گفت وگو
مخالفان برجام، مخالفان مبارزه با پولشویی شده‌اند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه همان مخالفان برجام، امروز مخالف پیوستن ایران به CFT هستند، گفته است: امروز آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی مخالف قرارگرفتن ایران در مدار لوایح مربوط به FATF هستند و باید دید چرا در داخل عده‌ای با آنها همراهی می‌کنند. در ادامه سؤالات همشهری و پاسخ‌های سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌خوانید:

شما به‌تازگی گفته بودید آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از رد CFT جشن گرفته‌اند. مبنای حرف‌تان چیست؟

ما در شرایط بعد از خروج آمریکا از برجام هستیم. شما نگاه کنید به زمان تصویب برجام. این موافقتنامه بین‌المللی میان ایران و 6کشور بزرگ دنیا وقتی به سرانجام رسید، وضعیتی برای ایران درست شد که بسیاری از تحریم‌ها برداشته شده بود. تلاش‌ها برای جلوگیری از فروش نفت ایران هم در حال خنثی‌سازی‌ بود. در همان زمان رژیم اسرائیل و سعودی تلاش داشتند تا این موافقتنامه به نتیجه نرسد. البته دولت آن وقت آمریکا به دلایلی موافق برجام بود و به هر حال این توافقنامه بسته شد. اما همان موقع چرا سعودی و رژیم صهیونیستی تلاش داشتند که جلوی پیشرفت اقتصادی ایران و رشد کشورمان را بگیرند؟ خب امروز هم آنها به اضافه دولت ترامپ در آمریکا در همین مدل رفتار می‌کنند.

چرا می‌گویید سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عدم‌الحاق ایران به CFT تلاش کنند؟

 آمریکا بعد از برجام به‌صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، در مقابل ما برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا باید تلاش کنیم با سایر کشورهای جهان روابط تجاری خود را ارتقا دهیم. در این شرایط اگر لوایح FATF را ما نیز خودمان به نتیجه نرسانیم، خودتحریمی کرده‌ایم در این شرایط معلوم است که موجب خشنودی ترامپ خواهد شد چون مشکلات سیاسی و اقتصادی ما افزایش می‌یابد.

روز دوشنبه بعد از آنکه دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مباحثی را درخصوص پولشویی مطرح کردند عده‌ای به مخالفت با ایشان پرداختند و اتهاماتی را به ایشان نسبت دادند. ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

امروز همان مخالفان برجام، مخالفان مبارزه با پولشویی شده‌اند. امروز همان‌ها این اتهامات را به وزیر خارجه کشورمان می‌زنند. دکتر ظریف که برادر مسلمان انقلابی و دیپلماتی برجسته برای کشورمان است، چه زمانی که معاون، چه زمانی که سفیر و چه زمانی که وزیر بود بهترین خدمات را برای کشورمان انجام داده است. افرادی که این سخنان را مطرح می‌کنند خودشان پایبند به اصول اخلاقی و انقلابی نیستند و درجهت منافع دشمنان سخن می‌گویند.

پیش‌بینی شما از لایحه مربوط به CFT چیست؟

بستگی به‌نظر مجلس دارد. خب اگر اصرار شود به مجمع می‌آید و در آنجا درخصوص آن بحث و تبادل نظر می‌شود.

فضای مجمع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مجمع هم تعدادی مخالف و موافق وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد چون در جهت مصالح نظام است نهایتا به تصویب برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید