• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37459
+
-

شورای شهر شصت‌و‌دومین شهردار تهران را انتخاب کرد

حناچی شهردار تهران شد

گزارش
حناچی شهردار تهران شد

تهران شهردار جدیدی دارد؛ شهرداری که چهره علمی‌اش بر چهره سیاسی‌اش می‌چربد. او در مقام یک  استاد دانشگاه پیش از این دیدگاه‌های نوآورانه بسیاری داشت و حالا بر کرسی شهرداری نشسته ‌است. همه شهرسازان و معماران جهان، اشتیاق فراوانی برای ساماندهی وضعیت شهرها داشته‌اند، اما فرصت اداره شهرها کمتر به آنان داده شد؛ از پاتریک گدس، تئوریسین و شهرساز نام‌آور گرفته تا لوکوربوزیه که نگاهی انسان‌مدارانه به شهر داشتند و همواره با دیدگاه‌ها و تئوری‌های خود تلاش کردند تا شهرها را جایی بهتر برای زندگی شهروندان کنند.

اما همه آنان فرصت کمتری برای ساماندهی فضای شهری در اختیار داشتند. پیروز حناچی حالا با کوله‌باری از دانش و تجربه بر صندلی بهشت تکیه زده است. انتظار بر این است که این چهره علمی در فرصت باقی‌مانده تا شهریور 1400 بتواند تهران را به شهری بهتر برای زندگی تبدیل کند.

دیدگاه چهره‌های سیاسی

روز گذشته اما شورای شهر به یک متخصص رأی داد. پیروز حناچی که سال‌ها در عرصه علمی فعالیت‌های بسیاری داشته و کتاب‌های زیادی در حوزه شهرسازی و معماری منتشر کرده، حالا بر کرسی بهشت تکیه زده ‌است. او فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی است. حالا او فرصت بی‌نظیری به‌دست آورده است تا به‌عنوان یک متخصص اداره پایتخت را در دست بگیرد. اگرچه تلاش او در طول دهه‌های گذشته در عرصه سیاستگذاری همواره دارای اهمیت بوده، اما حالا بزرگ‌ترین شهرداری کشور را در اختیار دارد تا دیدگاه‌های تازه‌ای در این شهر ایجاد کند.
روز گذشته شورای شهر تهران او را با 11رأی به شهرداری برگزید درحالی‌که عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی توانست تنها 10رأی کسب کند. با انتخاب او، تهران فرصتی تازه برای تغییر خواهد داشت؛ فرصتی که واکنش سیاسیون و کارشناسان بسیاری را برانگیخت.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در توییتی انتخاب حناچی را تبریک گفته و او را «مدیر توانمند، با تجربه و صاحب‌نظر شهرسازی» عنوان کرده است.



علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم نوشته است: «با رأی اکثریت شورای‌ شهر‌ تهران شهردار جدید تهران انتخاب شد. انتخاب دکتر حناچی نتیجه مناسب‌تری برای این مرحله بود. شورا با رأی‌آوری حناچی همگرایی و انسجام خود را بهتر حفظ خواهد کرد. به دکتر حناچی و شورا بابت این انتخاب شایسته تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.»

عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییت خود از اینکه فردی که «به پاکدستی و دوری از حاشیه‌های سیاسی مشهور است» به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شده، ابراز خوشحالی کرد.

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران نیز در توییت خود به این موضوع اشاره کرده است که «با توجه به برنامه‌های ارائه شده و شناختی که از هر دو کاندیدای محترم شهرداری تهران داشتم، امروز به آقای حناچی رأی دادم و امیدوارم با توجه به سابقه مثبت وی در زمان تصدی 2 معاونت شهرداری تهران، ایشان بتواند شهرداری شایسته برای پایتخت باشد.»

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم انتخاب پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران را «نویدبخش حاکمیت مدیریتی تخصصی، منضبط، قانونمند و شفاف در پایتخت» توصیف کرده و نوشته است «امید است در این دوره حق تقدم با عابران پیاده باشد.»

به آینده تهران امیدوارم


محمدتقی رهنمایی- استاد دانشگاه

انتخاب دکتر حناچی به‌عنوان شهردار تهران، به‌عنوان شخصی که در رشته مرتبط با مسائل شهری تحصیل کرده و از بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات شهری آگاه و مطلع است، به عقیده من انتخاب درستی است و من به این انتخاب خوش‌بین هستم. دکتر حناچی باید جنبه شهرسازی و معماری را به‌عنوان رشته تخصصی خود نیمی از مسئله شهر تصور کند؛ چراکه نیمی دیگر جنبه انسانی شهر است. متأسفانه در میان شهردارانی که تا‌کنون تهران به‌خود دیده، کمتر کسی به این موضوع فکر کرده است. همچنین برخی مدیران شهری رویکردهایی را دنبال می‌کنند که با این موضوع در تضاد است. این مدیران، همه هم و غم‌شان صرفا کسب درآمد از شهر است که به باور من چنین مدیرانی نباید در مدیریت شهری جایی داشته باشند. بنابراین، دکتر حناچی باید با برخی تفکرها در شهرداری که رفاه حال مردم در اولویت برنامه‌های آنان جایی ندارد، برخورد کند. این تفکرات سبب شده است تهران به شهری تبدیل شود که فضای تنفس و آرامش ندارد. برنامه‌های مدیریت شهری تهران باید انسان‌محور و شهروندمحور باشد، نه ابزار و ماشین‌محور. من سال‌هاست دکتر حناچی را می‌شناسم و نسبت به آینده شهرداری با مدیریت او با دید مثبت نگاه می‌کنم و امیدوارم در اجرای برنامه‌هایش موفق باشد. از طرفی باید همه اعضای شورای شهر با یکدیگر همسو باشند و شهردار منتخب خود را همراهی کنند تا شهر را از این وضعیت درآورده و به جای اینکه شکنجه‌گاهی برای شهروندان باشد، به محل زندگی و بالندگی تبدیل شود.

تهران با دانش روز جهانی شهرسازی


مهرداد مال‌عزیزی؛ شهرساز و معمار

در دوره چندین‌ساله بعد از انقلاب، اساسا کمتر مدیر شهری توانسته ‌است براساس ادبیات شهرسازی روز دنیا برنامه خود را تدوین کند. شاید این برای نخستین‌بار است که یک مدیر با تحصیلات تخصصی شهرسازی و معماری و با نگاه مرمت شهری وارد عرصه کار اجرایی شده و بر کرسی شهرداری تهران تکیه زده ‌است. می‌توان امیدوار بود که شهر تهران با دانش روز جهانی شهرسازی از این پس حرکت کند. طرح و اجرای مباحث جدید گامی در این راستاست. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این اتفاق، توجه به شهر نرم‌افزاری است؛ یعنی تهران باید با تکیه بر قابلیت‌های نرم‌افزاری شهر بر هوشمندی شهروندانش توجه کند. نکته بعدی حرکت بر مدار دانش شهرسازی جهان، این است که شهر را متعلق به شهروندان بدانیم. این شهر باید براساس خواست و توانمندی شهروندان برنامه‌ریزی شود و به پیش برود. این فرصت ایجاد شده ‌است که به 40سال حرکت اشتباه در عرصه شهری پایان دهیم و به شهر فضایی برای تنفس بدهیم. تهران زیر بار لایه‌های متعدد از دوره‌های گذشته، عوارض و زوائد زیادی دارد بنابراین نیازمند فرصتی برای تنفس است تا زوائد شهر از آن زدوده شود و شهر جایی بهتر برای زندگی باشد.

نگاه ویژه به بافت فرسوده


احمد دنیامالی/ عضو دوره چهارم شورای شهر تهران

هم‌اکنون بحثی در مورد مشکلات شهرداری وجود ندارد. در شرایط فعلی با بحران‌های اقتصادی اداره کردن شهرداری کاری سخت و سنگین است. البته من برای آقای حناچی آرزوی موفقیت می‌کنم و همه ما باید دعا کنیم که در این شرایط ایشان بتواند کارهای لازم را در جهت مدیریت شهری انجام دهد، اما در این شرایط اقتصادی شهردار جدید چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ در این شرایط بخشی از سرمایه مردم به سمت خرید دلار و سکه رفته و این رویکرد برای کشور مناسب نیست.

حالا در شهرداری تهران و در حوزه ساخت‌وساز اگر بخواهیم کاری کنیم و این حوزه را رونق دهیم، بخشی از سرمایه شهروندان به این سو می‌آید. هم‌اکنون تولیدی‌های بسیاری در کشور مرتبط با صنعت ساخت‌وساز هستند و شهرداری در رونق آن می‌تواند پیشگام شود. حالا اگر نگاه جدی‌تر شهرداری در مقوله بافت فرسوده باشد با هدفگذاری برای سرمایه‌هایی که در دست شهروندان است، می‌توان گام‌های بزرگی برداشت؛ مثلا کمیسیون‌ ماده 5 در استان‌ها فعال شوند. معمولا کشور تأثیری از رفتار تهران در این حوزه دارد. برای همین، من امیدوار هستم که آقای حناچی و همکارانش در این بخش به صنعت عمومی کشور کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید