• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37457
+
-

گردشگری ارزان در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی استان: هتل‌های ارزان‌قیمت در طارم ساخته می‌شود

گردشگری
گردشگری ارزان در زنجان

زهرا هادی‌لو|    زنجان - خبرنگار :


 دیگر وقت آن رسیده است که برای رونق اقتصادی به جای تکیه بر صنعت و کشاورزی به سراغ گردشگری و جذب گردشگر برویم. استان زنجان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که می‌توان با ساماندهی، سرمایه‌گذاری و معرفی آن پای گردشگران خارجی را به این دیار باز کرد. کارهای انجام‌شده در این حوزه هنوز ناچیز است و برای توسعه اقتصادی باید قدم‌های بزرگ‌تری برداشت. 


احیای خانه‌های قدیمی

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان در این خصوص می‌گوید: در چند سال اخیر برای استفاده از توان بخش خصوصی در صنعت گردشگری استان اتفاقات خوبی رخ داده است. در بافت قدیمی شهر شاهد مرمت‌های اساسی توسط صاحبان خانه‌ها و بهره‌برداران هستیم که همین موضوع می‌تواند به عنوان یکی از گام‌های مثبت تلقی شود. 

یحیی رحمتی می‌افزاید: هم‌اکنون 4 خانه قدیمی در حال احیا هستند که از جمله آنها می‌توان به خانه معینی‌ها اشاره کرد. همچنین تجهیز هتل سنتی ددمان واقع در چهارراه سعدی یکی از کارهایی است که با کمک بهره‌برداران آن انجام شده و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. 

وی با اشاره به این‌که زنجان از لحاظ تعداد خانه‌های بوم‌گردی در رتبه نهم کشور قرار گرفته است، اظهار می‌کند: استفاده از امکانات بوم‌گردی برای بهبود شاخص‌های گردشگری، توسعه اقامتگاه‌ها و ارتقای سطح کیفی آنها از جمله اهدافی است که در برنامه‌ها دنبال می‌شود. 

رحمتی تعداد خانه‌های بوم‌گردی را در استان 90 خانه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: این خانه‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌‌آورد تا مردم با زندگی، آداب، رسوم و فرهنگ آشنا شوند. خوشبختانه امسال خرید خانه‌های قدیمی برای احیای مجدد به‌منظور جذب گردشگر مورد استقبال زنجانی‌ها قرار گرفته است. 


 بخش خصوصی

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از اماکن تاریخی هنوز بعد از مرمت در اختیار بخش خصوصی برای بهره‌برداری قرار نگرفته است، می‌گوید: در حال حاضر بخش خصوصی برای بهره‌برداری از خانه‌های قدیمی آمادگی دارد، اما برخی از دستگاه‌های دولتی دیگر همکاری لازم را در این مورد به عمل نمی‌آورند که برای حل آن باید صبر کنیم. 

با این‌که رحمتی در سخنانش خبر از اقدامات انجام‌شده توسط بخش خصوصی برای جذب گردشگر را می‌دهد اما واقعیت این است که هنوز زیرساخت‌ها از جمله اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها جوابگوی نیاز گردشگران نیست. 

وی در خصوص این موضوع توضیح می‌دهد: وقتی احساس نیاز در این خصوص وجود داشته باشد به طور قطع تاسیسات و زیرساخت‌ها نیز ایجاد می‌شود برای مثال تا یکی دو ماه آینده هتل چهار ستاره توسط بخش خصوصی در زنجان افتتاح خواهد شد. مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان ادامه می‌دهد: در شهرستان طارم نیز هتل‌های ارزان‌قیمت در دست ساخت است که می‌تواند در صنعت گردشگری استان تاثیر بسزایی داشته باشد. 


ارائه تسهیلات به روستاییان

رحمتی به ارائه تسهیلات روستایی در حوزه گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در بخش سرمایه‌گذاری گردشگری تاکنون پرداخت 178 میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است. در حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر نیز در سال جاری تاکنون 163 میلیارد ریال تسهیلات معرفی شده است. 

وی تصریح می‌کند: در خصوص تسهیلات ارائه‌شده به روستاها از محل تفاهم‌نامه‌های منعقده با استانداری و بنیاد برکت با عاملیت بانک سینا در سال جاری تاکنون 1250 میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به بانک معرفی شده است که امیدواریم روند حمایتی از طرح‌های گردشگری با همین سرعت تا آخر سال ادامه یابد. 


ارتباط گردشگری ایران و ترکیه 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان به موضوع مجاورت با کشور ترکیه و تاثیر آن در حوزه گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: گردشگری یکی از زمینه‎‌های مناسب برای همکاری بین کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه است که به دلیل خاصیت میان‌رشته‌ای بودن می‌تواند تسهیلگر سایر همکاری‌ها نیز باشد. 
یحیی رحمتی می‌افزاید: ایران و ترکیه همسایگانی هستند که به دلایل تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، زمینه‌ها و ویژگی‌های مشترک بیشماری دارند. همان‌طور که ترکیه بین مقاصد اصلی سفر ایرانیان قرار دارد این پتانسیل وجود دارد که ایران نیز بین مقاصد اصلی سفر گردشگران ترک باشد. 

وی توضیح می‌دهد: تنوع جغرافیایی و فرهنگی این امکان را به ایران داده است تا سلایق مختلف گردشگران را تحت پوشش قرار دهد. جاذبه‌های ایران توان جذب در بخش طبیعت‌گردی، گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری مذهبی، گردشگری روستایی، بوم‌گردی و... را دارد. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به این‌که با توجه به تجربه زیاد ترکیه در حوزه گردشگری، زمینه همکاری در بخش‌های مختلف گردشگری بین دو کشور فراهم است، ادامه می‌دهد: از سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری تا امر آموزش، بازاریابی گردشگری، راه‌اندازی تورهای مشترک چشم‌اندازهایی روشن از همکاری 2 کشور است. 

رحمتی اضافه می‌کند: در این میان رایزنان فرهنگی ایران و کنسولگری‌ها که به‌عنوان بازوان توانمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزهای کشور مشغول به انجام وظیفه هستند، بهترین گزینه برای رونق گردشگری و تشویق گردشگران برای سفر به ایران هستند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید