• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37452
+
-

تاکسی‌های خاموش

با وجود تاکید دولت بر نوسازی تاکسی‌ها، بانک‌های عامل به دلیل نبود اعتبار از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند

فاطمه حافظی |  خرم آباد - خبرنگار: 

تاکسی‌ها به عنوان یکی از وسایل اصلی‌ حمل‌ و ‌نقل درون‌شهری نقش مهمی در توسعه و بهبود شهرها بر عهده دارند به همین دلیل در صورت فرسودگی آنها شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود. بالا بودن سن ناوگان تاکسیرانی در خرم‌آباد به یکی از معضل‌های اصلی این شهر تبدیل شده است و باید دولت با پرداخت تسهیلات کم‌بهره زمینه را برای نوسازی آن مهیا کند. در حال حاضر 2300 تاکسی در خرم‌آباد وجود دارد که بیش از 65 درصد آنها فرسوده‌اند، یعنی عمری بالاتر از 10 سال دارند. این رویه نیازمند حمایت دولت برای پرداخت تسهیلات با تنفس بالا و زمان طولانی برای بازپرداخت است تا بتوان انگیزه و رغبت رانندگان را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده بالا برد. 


گلایه رانندگان 

یکی از رانندگان تاکسی در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: فرسوده بودن خودرو و تاکسی، قبل از ایجاد مزاحمت و آلودگی برای دیگران، مالک خود را آزار می‌دهد زیرا نگهداری خودروی فرسوده هزینه‌های زیادی را به او تحمیل می‌کند. 
«میثم بیرانی» می‌افزاید: دولت باید با پرداخت تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده رانندگان را حمایت کند و این حمایت باید با میزان درآمد راننده برای بازپرداخت آن همخوانی داشته باشد. باید تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی‌مدت برای رانندگان در نظر گرفته شود تا بتوان برای نوسازی خودرو یا تاکسی اقدام کرد. 

«محمود مرادی‌نسب» یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز بیان می‌کند: خودروهای جایگزین برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مناسب نیستند، به‌ویژه خودروی آریو که نرخ تمام‌شده آن زیاد و از توان یک راننده خارج است. از طرفی، مهم‌ترین موضوع برای فعالیت در حوزه حمل ‌و ‌نقل به‌صرفه بودن هزینه‌های سوخت است. 

وی ادامه می‌دهد: وقتی یک خودرو مصرف سوخت بالا داشته باشد عملا هیچ سودی برای راننده ندارد و با محاسبه دقیق متوجه می‌شویم که در عمل ضرر می‌کنیم. 
مرادی‌نسب می‌گوید: راننده تاکسی برای فعالیت در خطوط هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند. حال اگر او تسهیلات با نرخ بالا نیز دریافت کند، برای بازپرداخت آن به مشکل برمی‌خورد. بنابراین لازم است تسهیلات با تنفس زیاد و بازپرداخت طولانی در اختیار راننده قرار بگیرد تا او به دریافت وام رغبت پیدا و اقدام کند. 

وی عنوان می‌کند: به جز شرایط دریافت تسهیلات، زمان آن نیز مهم است. قطعا سختگیری‌هایی که بانک‌ها انجام می‌دهند، موجب می‌شوند بسیاری از رانندگان حتی با رغبت اولیه و پذیرش شرایط سخت و انجام روند اداری، دیگر توان و تمایلی برای دریافت وام نداشته باشند. 


بیش از 2300 تاکسی در خرم‌آباد

رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: بیش از 2300 تاکسی در خرم‌آباد وجود دارد که حدود نیمی از آنها، یعنی کمتر از 1200 دستگاه در 58 مسیر مشخص فعال و مابقی غیرفعالند. بر اساس شاخص‌های موجود، این تعداد تاکسی جوابگوی نیاز جمعیت خرم‌آباد است اما چون تعداد زیادی از آنها غیرفعالند، در ساعات پیک ترافیک کمبودهایی احساس می‌شود. 

«محمد فتحی ‌بیرانوند» می‌افزاید: متاسفانه مشکلی که وجود دارد، این است که تاکسی‌ها چندین بار خرید و فروش شده‌اند و اطلاعات آخرین مالکشان در دست نیست در حالی که سازمان تاکسیرانی برای تاکسی‌های غیرفعال شهر چندین برنامه دارد. وی ادامه می‌دهد: با اجرای طرح هوشمند‌سازی، اولین اقدام، ثبت اطلاعات به‌روز خودرو و مالک در سامانه‌ای است که به همین منظور راه‌اندازی شده است. تاکنون بیش از 70 درصد اطلاعات روزآمد در این سامانه ثبت شده است و 30 درصد مابقی نیز ثبت خواهد شد. 

این مسئول اظهار می‌کند: گام بعدی حضور و غیاب رانندگان است. با ثبت شماره خودرو و موبایل راننده مشخص می‌شود تاکسی در چه ساعاتی و چه مسیرهایی فعالیت داشته است و می‌توان رانندگان را به فعالیت مجاب کرد. 


فرسودگی 65 درصد تاکسی‌ها

رئیس سازمان حمل ‌و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرسودگی ناوگان تاکسیرانی خرم‌آباد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه ناوگان تاکسیرانی این شهر بسیار فرسوده است و از مجموع 2300 تاکسی، 65 درصد آنها یعنی بیش حدود 1500 دستگاه فرسوده‌اند. 

وی می‌افزاید: برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تمهیداتی اندیشیده و فراخوان‌هایی نیز منتشر شده است اما متاسفانه میل و رغبت چندانی از سوی رانندگان برای این کار وجود ندارد. 
فتحی‌ بیرانوند بیان می‌کند: یکی از مشکلات این است که دولت سیاست خود را در این زمینه  اجرا می‌کند اما بانک‌های عامل مشکل‌ساز شده‌اند. بعد از ثبت‌نام راننده در سامانه و دریافت کد رهگیری و معرفی به بانک‌های عامل، متاسفانه این بانک‌ها از نبود یا اتمام تسهیلات می‌گویند به همین دلیل انگیزه‌ای برای راننده نخواهد ماند. 

این مسئول می‌گوید: تسهیلات ارائه شده برای تاکسی‌های تا سقف 50 میلیون تومانی به این صورت است که خودروی فرسوده با نرخی مشخص از مالک تحویل گرفته و 20 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 14 درصد و بازپرداخت 60 ماهه به او پرداخت می‌شود. مابقی بهای خودروی جدید باید توسط راننده پرداخت
 شود. 
با توجه به اینکه اجرای این طرح مدت هاست در دستور کار دولت و شهرداری ها قرار دارد، محقق نشدن آن نشان می دهد که مشکلات همچنان پابرجاست و مانند همیشه، مسائل مالی و همکاری نکردن بانک ها مهم ترین دلیل محقق نشدن این طرح است. از طرفی نوسازی ناوگان تاکسیرانی به کاهش الودگی‌های محیطی و آسایش شهروندان منجر می شود و رضایت همگان را به همراه دارد. 


گرانی خودرو و قطعات 

رئیس سازمان حمل ‌و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد اظهار می‌کند: رانندگان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده خود می‌توانند یکی از خودروهای در نظر گرفته شده یعنی پراید، پژو، سمند و آریو را انتخاب کنند. از آنجا که قیمت آریو بسیار زیاد است، تمایلی برای خرید آن وجود ندارد. 

«محمد فتحی ‌بیرانوند» در واکنش به انتقاد برخی رانندگان مبنی بر مناسب نبودن خودروهای در نظر گرفته شده برای نوسازی می‌گوید: خودروی سمند ایکس سون به لحاظ یورو 4 بهترین کیفیت و کمترین مصرف سوخت را دارد اما رانندگان تاکسی معتقدند قطعات سمند به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود و هزینه‌های این خودرو برای ناوگان تاکسیرانی درون‌شهری بالاست. 

وی ادامه می‌دهد: به هر حال، امروزه توسعه ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی نقش مهمی در توسعه فرهنگ شهروندی و کاهش معضلات موجود در شهرها همچون ترافیک و آلودگی هوا دارد. حمل‌ و‌ نقل بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود یک‌ششم از هزینه‌های هر خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. مطمئنا با توسعه حمل‌ و ‌نقل عمومی می‌توان در کاهش این هزینه‌ها گام برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید