• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37450
+
-

شهر غرق در آب

مسئولان می‌گویند دفع آب‌های سطحی اهواز 800 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و تامین آن از عهده شهرداری خارج است

در شهر
شهر غرق در آب

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:  

برای رفع خشکسالی دست به دعا می‌شویم تا باران ببارد و کارون بار دیگر جان بگیرد. اما پس از چند ساعت بارش باران این خیابان‌های اهواز هستند که به رودخانه تبدیل می‌شوند و جریان می‌یابند.

احتمال آب‌گرفتگی معابر در اهواز به دلیل گسترش مناطق حاشیه‌ای به موضوعی عادی تبدیل شده و در سال‌های اخیر بارش‌های مقطعی باران نشان داده است که خیابان‌های این شهر استعداد رودخانه شدن را دارند. 

در کنار آب‌های سطحی باید به وضعیت فاضلاب هم توجه کرد. وضعیت آنها به حدی بغرنج است که با شروع فصل پاییز و بعد زمستان و آغاز بارش‌ها به خیابان‌ها سرریز می‌کنند. حالا مسئولان حوزه مدیریت شهری معتقدند که همین وضعیت فاضلاب‌ها سبب تشدید آب‌گرفتگی معابر پس از بارش‌ها می‌شود.


درس و مدرسه تعطیل

یک معلم جوان که در منطقه ملاشیه اهواز تدریس می‌کند، به همشهری می‌گوید: از اول مهرماه تا الان مدرسه‌های این منطقه 2 بار به دلیل گرد و خاک تعطیل شده‌اند. بعد از بارش‌های اخیر، من یکی 2 روز نتوانستم به مدرسه بروم. در یک ماه گذشته دانش‌آموزان 5 بار هم به دلیل آب‌گرفتگی خیابان‌ها نتوانسته‌اند در کلاس‌های درس حاضر شوند.
وی می‌افزاید: طبیعی است که این روند تعطیلی و اختلال پیش‌آمده در کلاس درس بچه‌ها، فردا روی زندگی آنها و حتی علاقه‌شان به درس اثر بگذارد بنابراین مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند.
مدرسه‌ها در طول سال به اندازه کافی به خاطر گرد و غبار تعطیل می‌شوند و درست نیست که باران هم به مشکلات دانش‌آموزان اضافه شود. این یعنی ما دست روی دست گذاشته‌ و شهر را با تمام مشکلاتش برای شهروندان رها کرده‌ایم. 

این معلم بیان می‌کند: مسئولان مدام از کمبود اعتبار می‌نالند، اما مگر فقط اهواز است که لنگ پول است؟ مگر بقیه شهرها برای توسعه کمبود اعتبار ندارند؟ مگر مسئولان اهواز قبل از انتصاب خود نمی‌دانند که کمبود اعتبار یکی از مشکلات این شهر است؟ اصلا انتصاب مسئولان برای همین است که پیگیری و چانه‌زنی کنند و بتوانند حمایت دولت را به دست بیاورند یا از بخش خصوصی کمک بگیرند.


تاکسی‌های بی‌مسافر

یک راننده تاکسی هم به خبرنگار ما می‌گوید: ما راننده‌ها در روزهای بارانی باید کار را تعطیل کنیم چون رانندگی در خیابان‌های آب‌گرفته، علاوه بر این‌که دشوار است، تاثیرات منفی بر خودرو می‌گذارد.

«داوود محمدی» بیان می‌کند: ساده‌ترین وسیله ماشین که در باران خراب می‌شود، بلبرینگ است که تعمیر آن 40 هزار تومان هزینه روی دستمان می‌گذارد. مگر ما در روز 40 هزار تومان درآمد داریم که بخواهیم کل آن را برای ماشین خرج کنیم؟
این راننده ادامه می‌دهد: اگر برای مسافرکشی هم از خانه بیرون بیاییم، مسافری نیست که سوار کنیم. اصلا مردم نمی‌توانند در این خیابان‌های آب‌گرفته پای خود را از خانه بیرون بگذارند. اگر هم بخواهند برای کاری بیرون بیایند، فقط باید با قایق در شهر تردد کنند. باید همان دم در یک قایق کرایه کنند و تا مقصد با همان بروند چون در مواقع بارانی، آب در خیابان‌های اهواز تا کمر آدم می‌رسد. 

این راننده اهوازی می‌گوید: ما کارمند دولت نیستیم که اگر سر کار نرویم، مرخصی برایمان محسوب شود. ما حتی در تعطیلات رسمی هم باید کار کنیم تا معاش خانواده‌هایمان لنگ نماند. هر روز و هر شب باید کار کنیم، اما آب‌گرفتگی خیابان‌ها جلوی کار کردن ما را می‌گیرد و کل شهر را به تعطیلی می‌کشاند. بارها هم روزنامه‌ها درباره این مشکل نوشته‌اند، اما دوباره آش همان آش است و کاسه همان کاسه.


از باران می‌ترسیم

یکی دیگر از شهروندان اهوازی می‌گوید: وقتی باران می‌بارد، کل کوچه ما را آب می‌گیرد و فاضلاب بالا می‌آید. همین مساله احتمال مریض شدن بچه‌ها را به دنبال دارد.
«محمد موسوی» عنوان می‌کند: ما مغازه‌دار هستیم و عادت کرده‌ایم که پس از باران با قطعی برق مواجه شویم. تا باران می‌آید، زود مغازه را تعطیل می‌کنیم چون اگر برق قطع شود، دیگر نمی‌توانیم مغازه را ببندیم، کرکره‌های خیلی از مغازه‌ها برقی است.

این شهروند اهوازی ادامه می‌دهد: حتی درِ پارکینگ برقی است و بعد از هر بارش باران و قطعی برق نمی‌توانیم ماشین را از پارکینگ بیرون بیاوریم. همه اینها ترس‌هایی است که از باران به جانمان می‌افتد. بارانی که به خودی خود نعمت است، به خاطر بی‌تدبیری برخی مسئولان به عذاب الیم برای شهروندان تبدیل می‌شود.


پولنداریم

در شهر اهواز با هر بارندگی باران حدود 200 نقطه شهر دچار آب‌گرفتگی می‌شود و شهروندان دچار دردسرهای فراوان می‌شوند. بارانی که نعمت است و می‌تواند مایه دلخوشی و شادی مردمی باشد که در طول سال گرد و غبار را تحمل می‌کنند، به دلیل بی‌برنامگی مسئولان شهر را به دریاچه‌ای تبدیل می‌کند که تردد خودروها و عابران پیاده به خصوص کودکان در آن دشوار و حتی غیرممکن می‌شود.

با این‌که آب‌گرفتگی معابر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهری اهواز است، معاون خدمات شهری شهردار اظهار می‌کند که احداث شبکه دفع آب‌های سطحی 800 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و تامین این اعتبار از عهده شهرداری اهواز خارج است.
«علیرضا عالیپور» می‌گوید: شهرداری برای احداث شبکه دفع آب‌های سطحی نیازمند همکاری دولت است.

عالیپور می‌افزاید: معمولا در بارندگی‌های شهر اهواز 200 نقطه در مناطق هشت‌گانه شهرداری دچار آب‌گرفتگی می‌شوند. بحرانی‌ترین مناطق از نظر آب‌گرفتگی خیابان‌های ملاشیه، فراهانی و حصیرآباد هستند. 
وی می‌گوید: پروژه دفع آب‎‌های سطحی باید در 8 نقطه بحران‌خیز اهواز اجرا شود، اما فقط برای حل معضل همین 8 نقطه به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 


افزایش نیروهای خدمات‌رسان

در حالی که شهروندان از اوضاع خیابان‌های شهر پس از بارندگی گلایه دارند و از عملکرد مسئولان ناراضی هستند، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز به خبرنگار همشهری می‌گوید: ما پیش از آغاز فصل بارش، این اوضاع را پیش‌بینی کرده بودیم به همین دلیل تعداد نیروهای خدمات‌رسان و خودروهای طرح دفع آب‌های سطحی را به 2 برابر افزایش دادیم.


به گفته «ناصر موسوی‌نژاد» 3172 نیروی انسانی به همراه 180 خودروی سنگین و نیمه‌سنگین پس از بارش باران و آب‌گرفتگی معابر به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.
وی اضافه می‌کند: 51 دستگاه تانکر، 41 دستگاه خودرو امدادرسان، 18 دستگاه کامیون، 6 دستگاه بیل مکانیکی، 15دستگاه بکهول لودر و 12 دستگاه جرثقیل از جمله امکانات معاونت خدمات شهرداری شهرداری اهواز هستند که پس از بارش‌های سیل‌آسا به کار گرفته می‌شوند.

موسوی‌نژاد می‌گوید: از آنجا که بیشترین رفت و آمد به مرکز شهر صورت می‌گیرد، بیشترین حجم نیروی انسانی و خدماتی در این محدوده موظف به ارائه خدمات و تسهیل رفت و آمد شهروندان هستند.


لزوم احداث شبکه دفع آب‌های سطحی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در پاسخ به این‌که با وجود همه این تمهیدات، پس از بارندگی، شهر ساعت‌ها و گاه تا 2 روز دچار آب‌گرفتگی می‌شود و تردد در آن غیرممکن است، شهرداری چه برنامه‌ای برای حل ریشه‌ای این مشکل دارد، می‌گوید: در شهر اهواز زیرساخت‌های لازم و کافی برای دفع آب‌های سطحی وجود ندارد. به همین دلیل از شبکه‌های فاضلاب و کانال‌های دفع آب‌های سطحی به ‌صورت مشترک برای دفع آب‌های سطحی انباشته شده ناشی از بارندگی‌ها استفاده می‌شود.

موسوی‌نژاد اظهار می‌کند: همه نقاطی که در سطح مناطق هشت‌گانه شهرداری دچار آبگرفتگی می‌شوند، همان نقاطی هستند که در تابستان هم دچار بالازدگی فاضلاب شده بودند. ما قبلا آنها را از طریق معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز اعلام کرده بودیم. با این حال، در صورت اجرای تمام پروژه‌های تعریف‌شده و همچنین همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، شاهد کاهش مشکلات ناشی از بارندگی‌ها در اهواز خواهیم بود.
***
وضعیت سرریز فاضلاب و آب‌های سطحی انباشته شده در سطح شهر معضل یکی 2 روز گذشته نیست و برای کاهش آلام شهروندان در این اوضاع نیازمند ورود دستگاه‌های ناظر در این مساله است که شهرداری و آبفا را به کاهش این مشکلات ملزم کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :