• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37449
+
-

حساب و کتاب شهرداری یزد شفاف می‌شود

نتیجه عملیات حسابرسی قطعا وضعیت کلی شهرداری را نشان می‌دهد تا نمایی از صورت‌های مالی شهرداری مشخص شود

مدیریت شهری
حساب و کتاب شهرداری یزد شفاف می‌شود

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:

 با تصویب شورای شهر یزد، حسابرسی سال‌های 94 و 95 شهرداری و سازمان‌های تابعه انجام شد. این اقدام برای شفاف‌سازی عملکرد شهرداری یزد در سال‌های گذشته و همچنین امسال انجام شده است.
برای بررسی همه‌جانبه مسائل مالی در شهرداری، طی جلسات متعدد و بیش از 50 ساعت کار تخصصی و با حضور کارشناسان، حسابرسی سال‌های 94 و 95 شهرداری و سازمان‌های تابعه   در دستور کار قرار گرفت. کمیته حسابرسی شورای شهر گزارش‌های حسابرسی ارائه‌شده را از سوی موسسه حسابرسی مشاور با ساعت‌ها کار کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار دادند.  در حسابرسی سال 95، نیز سازمان میادین میوه و تره‌بار عملکرد مطلوب دریافت کرد. بر این اساس، سازمان آتش‌نشانی، سازمان آرامستان‌ها، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان سیما و منظر شهری، سازمان پسماند، سازمان حمل و نقل بار و مسافر، سازمان عمران و بهسازی و سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری عملکرد مشروط دریافت کردند.
لازم به ذکر است از سال 95 سازمان‌های مسافربری، تاکسیرانی و اتوبوسرانی ادغام شدند و با عنوان سازمان حمل ‌و‌ نقل و بار و مسافر فعالیت می‌کنند.


حسابرسی مالی 5/3 سال برای اولین بار در شورای پنجم 

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی ‌شهر یزد با اشاره به این‌که حسابرسی شهرداری در تاریخ شهرداری‌ها برای اولین بار در شورای پنجم اتفاق افتاده است اظهار می‌کند: بر این اساس، گزارش سال‌های 94، 95 و 96 همراه با گزارش 6 ماهه اول امسال در کمیسیون بودجه شورای پنجم بررسی مصوب شده است.

«ونوس عامری» با اشاره به این‌که حسابرسی سال قبل شهرداری‌ها تا اول مهر انجام و مصوب شده است اظهار می‌کند: این حسابرسی باید علاوه بر انجام به‌موقع، مصوب و منتشر شود تا شهروندان از آن آگاه شوند و اگر مواردی نیازمند اصلاح است، اصلاح شود.
وی درباره ضرورت این حسابرسی می‌افزاید: وزارت کشور از عقب‌ماندگی حسابرسی شهرداری یزد خبر داد، به طوری که مشخص شد حسابرسی شهرداری و سازمان‌های تابعه نه‌تنها در سال مالی 95، بلکه در سال مالی 94 نیز هنوز مصوب نشده است.

عامری می‌گوید: علاوه بر مشکل موجود در حسابرسی متوجه شدیم که قرارداد منعقدشده با شرکت حسابرسی شهرداری برای سال مالی 93 متعلق به سال 94 است و رسمیت نداشت که با توافق با شرکت حسابرسی، باطل شد. وی در مورد حسابرسی مالی سال 94 و 95 شورای چهارم تصریح کرد: حسابرسی سال 94 در یک جلسه در مرداد ماه سال 96 انجام و مصوب شده است، در حالی که همین حسابرسی برای شورای پنجم حدود 20 ساعت زمان برده و حدود 150 تکلیف نوشته شده است. این مسئول می‌افزاید: در جریان تمام این حسابرسی‌ها 2 لودر خریداری‌شده در سال 88 تا 94 مورد توجه قرار نگرفته و گزارش‌ها با وجود این مشکل بررسی شده‌اند. از طرفی، علاوه بر این مشکل، نقص‌های زیادی مشاهده شده است که مغایرت‌های میلیاردی را نشان می‌دهد.

عامری با اشاره به این‌که مغایرت‌های موجود باید به طور جدی بررسی شود اظهار می‌کند: نکات ابهام برطرف می‌شود و اطلاعات به طور شفاف در دسترسی مردم قرار خواهد گرفت و در این روند، سامانه نرم‌افزارهای مالی حسابرسی شهرداری نیز ارتقا خواهد یافت.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی‌شهر یزد تاکید می‌کند: این اتفاق در تاریخ شهرداری برای اولین بار اتفاق افتاده و گزارش سال‌های 94، 95 و 96 همراه با گزارش 6 ماه اول سال در کمیسیون شورای پنجم بررسی، مصوب و منتشر شده است.


اعتبار دادن به صورت‌های مالی شهرداری

حسابرس سال‌های مالی 94و 95 شهرداری یزد با اشاره به این‌که عملیات حسابرسی به صورت‌های مالی شهرداری اعتبار می‌بخشد می‌گوید: با توجه به اهمیت موضوع، حسابرس ایرادات و نقایص موجود را مشخص می‌کند تا برای اصلاح آن از سوی شهرداری اقدام شود و در سال‌های آتی مشکلات موجود رفع شود.
«سید هادی نبی‌زاده» می‌افزاید: این مشکلات در بند گزارش حسابرسی قید می‌شود و مورد بررسی شورای شهر قرار می‌گیرد. در این دوره شورای اسلامی ‌شهر یزد کمیته حسابرسی تشکیل شده و اقدام به بررسی حسابرسی کرده است. این موضوع وارد صحن علنی شورای شهر شد و بعد از تصویب برای رفع ایرادات به شهرداری ابلاغ می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که شیوه مالی و رویه‌هایی که در شهرداری‌ها استفاده می‌شود بر اساس استاندارد کامل حسابرسی نیست و چیزی را که از شورا ابلاغ می‌شود اجرا می‌کنند، قطعا برخی نقایص در عملیات حسابرسی مشاهده می‌شود و ایراداتی به عملکردها وارد است. این ایرادات مطرح و بررسی می‌شود و در صورتی که امکان اصلاح وجود دارد، اصلاح خواهند شد.

این حسابرس می‌افزاید: سیستم مالی شهرداری‌ها قبلا به صورت نقدی بود، اما امروز متفاوت است. از این رو باید صورت مالی بررسی شود و صورت مالی دقیقی در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.
نبی‌زاده با بیان این‌که با توجه به اهمیت موضوع، حسابرسی سال‌های 94 و 95 شهرداری یزد انجام و در شورای شهر مصوب شده است تصریح می‌کند: حسابرس به عنوان یک بی‌طرف از سوی شورای شهر انتخاب شد تا صورت‌های مالی شهرداری را مورد بررسی قرار ‌دهد.
وی درباره نحوه حسابرسی حساب‌های شهرداری تا پیش از این می‌گوید: تاخیر چندانی در رسیدگی‌ها نبوده است. با توجه به این‌که شهرداری یک نهاد عمومی ‌بسیار بزرگ است، قطعا حجم عملیات حسابرسی نیز گسترده است و زمان می‌برد. این حسابرس می‌افزاید: نتیجه این حسابرسی در اختیار شورای شهر قرار می‌گیرد و شورای شهر تکالیفی برای اصلاح نقایص به شهرداری ابلاغ می‌کند تا موارد اصلاح شود.


تصمیم‌گیری بر اساس نتایج عملیات حسابرسی

حسابرس داخلی شهرداری یزد درباره صحت عملیات حسابرسی می‌گوید: حسابرسی بر اساس استانداردها و قوانین کار حسابرسی انجام می‌شود، اما در مجموع نتیجه حسابرسی شهرداری نسبت به گذشته مطلوب بوده است. «سید ابوالقاسم موسوی راد» درباره کارایی این حسابرسی برای تصمیم‌گیری آتی شهرداری اظهار می‌کند: نتیجه عملیات حسابرسی قطعا وضعیت کلی شهرداری را نشان می‌دهد تا نمایی از صورت‌های مالی شهرداری مشخص شود. می‌توان با مقایسه آن با سال‌های قبل میزان رشد و شفافیت را نشان داد تا مبنای تصمیم‌گیری برای آینده باشد. وی ادامه می‌دهد: معمولا عملیات حسابرسی در شهرداری یزد با تاخیر انجام می‌شود، به طوری که تا سال گذشته تاخیر در حسابرسی شهرداری وجود داشت، اما عملیات حسابرسی در این دوره به‌روز شده است. حسابرس داخلی شهرداری یزد می‌گوید: نتیجه این حسابرسی برای مراجع بیرونی از جمله استانداری و وزارت کشور منشا تصمیم‌گیری خواهد بود.  وی با بیان این‌که مسئولیت اصلی حسابرسی به عهده شورای شهر است می‌گوید: این عملیات باعث بررسی شفافیت حساب‌ها می‌شود و اصلاحات باید برای شفاف‌سازی حساب‌ها انجام گیرد، چراکه این گزارش منتشر خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید