• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37299
+
-

مخالفان پولدار مبارزه با پولشویی

ظریف: پولشویی در ایران یک واقعیت است و وزارت خارجه توان مقابله با حامیان مالی جبهه مخالف FATF را ندارد / صدر: مخالفان درک نمی‌کنند که تصویب‌نشدن CFT خدای ناکرده ممکن است مقدمات سقوط جمهوری اسلامی را فراهم کند

دولت
مخالفان پولدار مبارزه با پولشویی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در تحلیل پشت‌پرده مخالفت عده‌ای با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفته است پولشویی  در کشور  یک واقعیت است و از آن خیلی‌ها ‌منفعت می‌برند. گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین‌دولتی است که در سال۱۹۸۹ با هدف مبارزه با پولشویی بنیان گذاشته شده‌است. این گروه بعد از آنکه 2سال نام ایران را از لیست‌سیاه خود تعلیق کرد، در سال‌جاری نیز یک فرصت 4ماهه برای اجرای استانداردهای 40گانه خود به ایران داد. وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته، با بیان اینکه کدهای زیادی درباره میزان پولشویی در کشور وجود دارد، گفته است: جایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهد، حتما اینقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد هم هزینه تبلیغات {علیه پیوستن ایران به FATF} بدهند و فضا در کشور ایجاد کنند. اشاره ظریف به موج حملاتی است که در ماه‌های اخیر علیه تصویب لوایح 4گانه دولت در مجلس به راه افتاده بود؛ حملاتی که در قالب پیامک‌های تهدید‌آمیز یا سخنرانی‌های تند از تریبون نمازجمعه شکل گرفته است.

دولت ایران 4لایحه برای پیوستن FATF به مجلس داده است که مهم‌ترین آنها لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان CFT است. این لایحه بعد از تصویب در مجلس با ایرادهای 22گانه شورای نگهبان مواجه شده است. موجی از مخالفت‌ها در داخل کشور علیه تصویب این لوایح شکل گرفته است به‌طوری که در روزهایی که این لوایح در مجلس بررسی می‌شد، هزاران پیامک تهدیدآمیز به تلفن‌های همراه نمایندگان ارسال می‌شد. پیش‌تر معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی پشت پرده پیامک‌های تهدیدآمیزی که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شد را افشا کرده و نام خلیل موحد، عضو اصولگرای سابق شورای شهر مشهد را به میان آورده بود. محمد رحیم نوروزیان گفته بود: بعضی از افرادی که این پیامک‌ها را ارسال کردند، اصلا نمی‌دانند FATF چیست. خلیل موحد یکی از منابع ارسال این پیامک‌هاست که حسینیه‌ای را در خیابان چمران مشهد اداره می‌کند. او پیش‌تر در گفت‌وگویی با سایت دیده‌بان ایران درباره هزینه‌های ارسال این پیامک‌ها مدعی شده بود: حسینیه ما صد‌درصد مردمی است و هزینه‌های آن از سوی مردم تامین می‌شود.

از هزینه‌های برگزاری تجمعات گرفته تا جمع‌کردن امضا‌ و بیانیه نوشتن و مسائل دیگر به‌صورت خودجوش از سوی مردم انجام می‌شود و حسینیه از هیچ نهادی تاکنون هیچ‌گونه کمک مالی دریافت نکرده است. پیش‌تر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری این سؤال را طرح کرده بود که واقعا مهم است ‌بدانیم هزینه این حجم از پیامک‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ هر چه که هست، دستگاهی مثل وزارت خارجه توانایی مقابله مالی با این جبهه مخالف FATF را ندارد. او گفته است: وزارت خارجه‌ای که مجموعه بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان آن 110میلیارد و کمتر از بودجه برخی دستگاهای فرهنگی است که با بعضی ارگان‌های قدرتمند ارتباط دارد، نمی‌تواند با حامیان مالی جبهه مخالف FATF مقابله کند. او با بیان اینکه هیچ دستگاهی را نمی‌خواهد متهم کند، گفته است: کسانی هستند که یک قلم معامله برای آنها 30هزار میلیارد منافع جابه‌جا می‌کند و همان‌ها معادل کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی علیه پیوستن ایران {علیه پیوستن ایران به FATF} می‌کنند.

آنها برای سقوط جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند

همزمان محمد صدر درباره تبعات نپذیرفتن CFT گفته است: سیاست خارجی با منافع ملی و مصالح کشور در ارتباط است بنابراین نمی‌توان در این حوزه رگ گردن را برجسته کرد و فریاد کشید. بر این اساس اگر CFT را نپذیریم، موضع ترامپ در تحریم ایران را تقویت کرده‌ایم.

به گزارش خبر آنلاین، وی گفته است: اگر ما به این کنوانسیون ملحق نشویم، در واقع هدیه بزرگی به ترامپ داده‌ایم زیرا ترامپ به‌طور جدی به‌دنبال تحریم ایران و البته گسترش دامنه تحریم‌ها‌ست. وی با بیان اینکه تحریم روزهای اخیر ترامپ در حوزه نفتی، بانک و بیمه یکطرفه بوده و اجماع جهانی ندارد، تصریح کرد: در این شرایط اگر CFT را نپذیریم، در واقع خودمان تحریم‌های یکجانبه ترامپ را به تحریم بین‌المللی تبدیل و همه دنیا را در تحریم‌ها علیه ایران شریک کرده‌ایم، به‌طوری‌که نخواهیم توانست با هیچ کشوری مراودات مالی و بانکی داشته باشیم که قطعا به ضرر مردم و جمهوری اسلامی خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امروز اروپا به‌ویژه 3کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با آمریکا همراه نیستند، افزود: علاوه بر آن چین، روسیه، ترکیه و کره نیز به‌دنبال ایجاد کانال مالی جدید با ایران هستند که باید از این فرصت بهترین بهره را برد.

وی با بیان اینکه روز رد لایحه CFT در ایران روز جشن ترامپ، نتانیاهو و عربستان سعودی است، تأکید کرد: فکر می‌کنم افرادی که در تریبون‌های نمازجمعه یا سایر تریبون‌ها با این لایحه مخالفت می‌کنند، نخست اینکه به‌طور دقیق نمی‌دانند CFT چیست و دوم اینکه عوارض عدم‌اجرای آن را نمی‌دانند. احتمالا اشاره این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام به مخالفت‌های آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در تریبون نمازجمعه با FATF است. در عین حال هفته گذشته کاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران هم لایحه CFT را با کاپیتولاسیون مقایسه کرده بود. صدر گفته است: این اظهارات به نوعی کم‌لطفی و بی‌سلیقگی است زیرا این موارد به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیستند، در معاهده ترکمانچای بخشی از خاک ایران را جدا کردند اما در کنوانسیون CFT با اقداماتی که انجام می‌گیرد، نه‌تنها تمامیت ارضی کشور حفظ شده، بلکه منافع نظام جمهوری اسلامی و آسایش مردم را تامین می‌کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: مخالفان این نکته را درک نمی‌کنند که تصویب‌نشدن CFT خدای ناکرده ممکن است مقدمات سقوط جمهوری اسلامی را فراهم کند، زیرا فشار اقتصادی وحشتناکی به مردم وارد می‌شود که به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران جنگ نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید