• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37279
+
-

سپری برای محافظت

پوران بدخشان| کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی:


موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک معضل نه فقط در کشور ما بلکه در همه دنیا وجود دارد. معضل آسیب‌های اجتماعی در ناحیه 5 اداره آموزش‌وپرورش مشهد به دلیل مشکلات حاشیه‌نشینی پررنگ‌تر است. هدف کلی حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 5 پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و سایر موارد آسیب‌زا در دانش‌آموزان است.

این حوزه درصدد است با افزایش و آگاهی گروه‌های هدف در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، توانمندی‌های روانی و اجتماعی این گروه‌ها را در زمینه مراقبت از این خطرات ارتقا دهد. ساماندهی و یکپارچه‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه، کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و تهدید‌کننده دانش‌آموزان و نیز رصد وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از سایر وظایف این حوزه به شمار می‌رود.  

مقابله با آسیب‌های اجتماعی یک موضوع فرابخشی است همه ما در قبال معضلات اجتماعی مسئولیت و وظیفه شرعی و قانونی داریم، من نیز در این حوزه پژوهش‌هایی انجام داده‌ام و با توجه به علاقه شخصی، انگیزه و مطالعات لازم وارد این حوزه شدم. از اقدامات انجام‌گرفته در این حوزه می‌توان به تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، هم‌اندیشی مدرسان کارگاه‌های آموزشی، برپایی کارگاه‌های آموزشی برای جامعه هدف (دانش‌آموزان، اولیا و معلمان)، ارسال بخشنامه و دستورالعمل‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، برپایی نمایشگاه با موضوع مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد. حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با ارتباط موثر با مدیران، مشاوران و رابطان مشاور به شناسایی عوامل مخاطره‌آمیز در این زمینه می‌پردازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید