• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37262
+
-

فرار از زلزله

عضو شورای شهر سرپل ذهاب : حدود ۳۰ درصد از اهالی سرپل ذهاب به کرمانشاه و شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند

جامعه
فرار از زلزله

مرضیه قاسمی|   کرمانشاه- خبرنگار: 

یکی از پیامدهای زلزله سرپل ذهاب و ازگله مهاجرت ساکنان منطقه به دیگر شهرها و مناطق استان بود. آمار مشخصی در این زمینه در دست نیست، اما این مهاجرت‌ها قابل توجه بوده است. یکی از شهروندان ساکن سرپل ذهاب درباره وضعیت مردم زلزله‌زده به همشهری می‌گوید: بعد از زلزله آبان سال گذشته کسانی که تمکن مالی داشتند به خاطر شرایط روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از زلزله به شهرهای دیگر از جمله کرمانشاه، اسلام‌آباد و شهرهای اورامانات مهاجرت کردند. 

«وحید شاویسی زاد» می‌افزاید: فرماندار یکی از شهرهای اورامانات در مصاحبه‌ای گفت حدود هزار دانش‌آموز ثبت نامی جدید داشتند که مهاجرت کرده‌اند. همچنین خیلی از خانواده‌ها که دانش‌آموز کنکوری داشتند سال گذشته مهاجرت کردند. به نظرم چیزی حدود 20 تا 30 درصد از زلزله‌زده‌ها به دلایل ذکر شده مهاجرت کرده‌اند.  این شهروند‌ در ادامه با اشاره به بحث ساخت‌وسازها در سرپل ذهاب عنوان می‌کند: به دلیل نوسانات اقتصادی وامی را که برای مردم زلزله‌زده در نظر گرفته‌اند کفاف 30 درصد ساخت‌و‌ساز را هم نمی‌دهد و همین امر باعث کندی ساخت‌وسازها شده و مردم امید به آینده را از دست داده‌اند.

 این امر می‌تواند از لحاظ روحی و روانی صدمات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. شهروندان باید یک زمستان سرد و سخت دیگر را تجربه کنند.  وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود مسئولان میزان وام ساخت‌وسازها را افزایش دهند تا مردم مرزدار و مرزنشین با سکونت و پایداری‌شان با امید و توان بیشتری پاسدار مرزهای کشور باشند. 


می‌خواستم مهاجرت کنم  نشد 

یکی دیگر از شهروندان ثلاث باباجانی با اشاره به این‌که یک سال است در کانکس زندگی می‌کند، می‌افزاید: به همراه خانواده‌ام نزدیک یک سال در کانکس زندگی کردیم و مجبور شدیم مشکلات فراوانی را تحمل کنیم. این شهروند که نخواست نامش فاش شود، در ادامه می‌افزاید: دولت به ما 40 میلیون تومان وام داد. با این مقدار کم حتی نمی‌توان آهن خرید و هنوز با گذشت چند ماه نتوانستم از مرحله فونداسیون فراتر بروم. وی می‌گوید: مشکلاتمان خیلی زیاد است و هیچ‌کس به فکر ما نیست. من با این خانه نیمه‌کاره باید چه کار کنم؟ آن هم با این گرانی. مدتی تصمیم به مهاجرت گرفتم اما توان مالی آن را نداشتم وگرنه به همراه زن و بچه‌هایم از اینجا می‌رفتم. 


روند کُند بازسازی
 ‌ 
یکی دیگر از شهروندان سرپل ذهاب نیز با اشاره به مهاجرت و نیز روند بازسازی خانه‌های مردم در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: خیلی‌ها به کرمانشاه مهاجرت کرده‌اند و در آنجا ساکن شده‌اند، به‌ویژه اقشار فرهنگی و کارمندان دولت. 

«فرزاد نسیمی پور» که فعال اجتماعی است، می‌افزاید: روند بازسازی در روستاها بد نیست اما در شهر خیلی کُند است. با تسهیلاتی که به مردم داده‌اند شاید بشود فقط اسکلت خانه‌ها را ساخت. غیر از آن به خاطر هزینه‌های بالای مصالح، مردم نمی‌توانند خانه بسازند. 


وام‌های ناچیز 

این شهروند بیان می‌کند: خیلی از خانه‌ها بعید است تا حد سقف هم برود. خیلی امیدوار نیستم به این‌که شهر سرپل ذهاب در آینده‌ای نزدیک بخواهد سر و سامان بگیرد.  نسیمی پور مبلغ پرداخت وام به مردم را بسیار ناچیز می‌داند و عنوان می‌کند: با تسهیلات 40 میلیون تومانی که به مردم داده‌اند، آهن هم نمی‌شود خرید. از طرفی قیمت آهن‌آلات و مصالح ساختمانی چند برابر شده است، مثل فوم که از 9 هزار تومان به 25 هزار تومان رسیده است و خیلی از مصالح ساختمانی به همین شکل سه برابر شده‌اند و هر روز آمار قیمت مصالح بالاتر می‌رود.  وی در پایان اضافه می‌کند: خیلی بعید است با این گرانی‌ سرسام‌آور اتفاق مثبتی زیر 5 سال در این شهر بیفتد. در حال حاضر بیشتر از نصف جمعیت در کانکس هستند. خیلی‌ها خودشان حدود 200 میلیون تومان هزینه کرده‌اند. تکلیف آنهایی که چنین سرمایه‌ای ندارند چیست؟ چقدر باید در کانکس بمانند؟ موج اولیه خیرین هم تمام شد و کمتر خیری پیدا می‌شود که در این شرایط به مردم کمک کند. 


نامه انتقادی به مسئولان 

عضو شورای شهر سرپل ذهاب به مهاجرت ۳۰ درصدی زلزله‌زدگان اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلات فراوان مردم باعث شده شهروندان سرپل ذهابی به کرمانشاه مهاجرت کنند. حدود ۳۰ درصد از اهالی سرپل ذهاب به کرمانشاه و شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند. «سید مجتبی جاسمی» می‌افزاید: به دلیل نارضایتی از وضعیت موجود به همراه عده‌ای از اعضای ادواری شورای شهر سرپل ذهاب نامه‌ای انتقادی به استاندار کرمانشاه نوشته‌ایم و همچنان پیگیر مشکلات مردم هستیم. در این نامه انتقادی سعی شده به طور همه‌جانبه به همه مشکلات اشاره شود. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید