• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37261
+
-

سوت توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس: با افتتاح خط‌آهن ارومیه- مراغه اتفاقات خوبی در صادرات کالا و گردشگری استان رخ خواهد داد

حمل‌ونقل
سوت توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار: 

امروز میان توسعه مناطق با داشتن خط‌آهن ارتباط مستقیمی وجود دارد و انتظار می‌رود با اتمام خط‌آهن مراغه – ارومیه پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، شاهد توسعه صادرات و گردشگری در آذربایجان غربی باشیم. قرار است با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان، خط آهن ارومیه – مراغه افتتاح شود و بعد از آن باید به دنبال تدابیری بود تا برای توسعه استان حداکثر استفاده برد. رسیدن خط‌آهن به ارومیه پایان راه نیست و باید به دنبال توسعه این خط‌آهن به سمت کشورهای همسایه بود.


اعتبار 5131 میلیارد ریالی

مدیر کل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری درباره اقدامات انجام‌شده در دولت تدبیر و امید برای اتمام پروژه خط‌آهن مراغه - ارومیه می‌گوید: این راه‌آهن به طول 182 کیلومتر و طول بهره‌برداری 84 کیلومتر ساخته شده است که پیشرفت کل پروژه، با توجه به زیرسازی‌های انجام‌شده، 99 درصد و پیشرفت ریالی آن 90/85 درصد است.

«ابراهیم مبارک‌قدم» با بیان این‌که تاکنون 5 هزار و 131 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است، ادامه می‌دهد: 270 میلیارد ریال در سال 95، هزار و 250 میلیارد ریال در سال 96 و 400 میلیارد ریال در سال 97 اعتبار به پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه تعلق گرفته و برای تکمیل آن هزار میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

وی درباره وضعیت قطعات ۴ الی ۵/ب راه‌آهن مراغه - ارومیه اظهار می‌کند: قطعه ۴ این پروژه با پیشرفت فیزیکی صددرصد تحویل قطعی داده شده، قطعه ۵ الف/۱ فعال و در حال تدارکات برای رفع نواقص و تحویل موقت است. قطعه ۵ الف/۲ هم در تاریخ 27/4/97 تحویل موقت شده است. در حال حاضر قطعه ۵ الف/3 فعال بوده و عملیات ریل‌گذاری خط اصلی مسیر به اتمام رسیده است. عملیات ریل‌گذاری خط اصلی مسیر قطعه ۵ ب به اتمام رسیده است و این پروژه هم‌اکنون آماده افتتاح است.

مبارک‌قدم بیان می‌کند: طاق گالری شیرین بلاغ، ساختمان ایستگاه شیرین بلاغ، گالری ایلانلو و ساختمان ایستگاه رشکان از جمله عملیات باقیمانده راه‌آهن مراغه- ارومیه هستند که مراحل پایانی آنها در حال انجام است. لازم به ذکر است که قطعات یک، ۲، ۳ و ۴ به طول ۸۵ کیلومتر در سال‌های گذشته به راه‌آهن آذربایجان شرقی تحویل داده شده‌اند.

این مسئول درباره آخرین اقدامات انجام‌شده در ایستگاه راه‌آهن ارومیه بیان می‌کند: این ایستگاه در کیلومتر 182 محور مراغه- ارومیه در شرق شهر ارومیه و در ۶ کیلومتری جاده ارومیه به اشنویه واقع شده است. کاربری این ایستگاه تشکیلاتی بوده و مساحت زمین آن نیز در طرح اولیه ۷۰ کیلومتر بود که با حذف کردن دوربرگردان قطار و جایگزینی آن به سینی دوار و محدود کردن محوطه ایستگاه به دلیل مشکلات تملک به ۳۰ هکتار کاهش یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان این‌که مجموعه زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ متر‌ مربع است، می‌افزاید: زیربنای ساختمان اصلی ایستگاه 5 هزار و ۳۷۶ متر‌ مربع و هم‌اکنون پیشرفت ساختمان اصلی به 4/98 درصد رسیده است. فاز اول پروژه ایستگاه ارومیه راه‌آهن مراغه- ارومیه شامل ساختمان اصلی، ساختمان نمازخانه، ساختمان آسایشگاه و پلیس، سکو و سایبان، اتاق ژنراتور، پست برق، منبع بتنی زمینی، منبع آب هوایی، پست بازدید آلات ناقله، روغن آلات جریه، محوطه میدان ورودی و تامین انشعابات ایستگاه است و بیش از ۹۸ درصد پیشرفت و ۹۶ درصد پیشرفت ریالی دارد.

مبارک‌‌قدم درباره فاز دوم این ایستگاه می‌گوید: فاز دوم ایستگاه ارومیه شامل ساختمان‌های درزین‌خانه، انبار کالا و نگهبانی در مرحله نازک‌کاری است. عملیات تکمیل محوطه و تاسیسات زیربنایی آن و تکمیل فنس محوطه و ساختمان‌های تاسیسات ذخیره‌سازی سوخت، انبار سوخت و روغن درزین، انبار وسایل کار خط به دلیل مشکلات تملک و معارض در پروژه اجرا نشده‌اند.


اهمیت توسعه خط‌آهن در برنامه ششم توسعه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه، برنامه‌های خوبی برای توسعه راه‌ها و به‌ویژه راه‌آهن پیش‌بینی شده است، اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری ریلی در استان‌های محروم بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و همه معافیت‌های مالی که برای استان‌های محروم وجود دارد در این پروژه‌ها نیز اعمال می‌شود.

«هادی بهادری»‌ ادامه می‌دهد: امروز میان توسعه مناطق و وجود خط‌آهن ارتباط مستقیمی وجود دارد و هر چند زمان زیادی گذشت تا شاهد افتتاح خط‌آهن در ارومیه باشیم اما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. انتظار داریم با افتتاح این خط‌آهن در صادرات کالا و گردشگری استان اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

بهادری بیان می‌کند: باید با سرعت بیشتری به سمت گسترش این خط‌آهن به سوی کشورهای همسایه حرکت کنیم.

*** 

احداث مسیر خط‌آهن 182 کیلومتری مراغه - میاندوآب - مهاباد - نقده - ارومیه در سال 81 آغاز شد و آذربایجان غربی را به استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و بالاخره به مرکز کشور وصل می‌کند. برای هر کیلومتر ریل‌گذاری این طرح 45 تا 50 میلیارد ریال و برای کل آن بیش از 5 هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده که بخش عمده آن در دولت تدبیر و امید بوده است. این مسیر ریلی دارای 4 ایستگاه است و ایستگاه ارومیه با 16 هزار متر‌ مربع زیربنا و یک سالن ترانزیت، بزرگ‌ترین ایستگاه این مسیر به شمار می‌رود.


تقویت ترانزیت 

وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته در سفر به استان و بازدید از ایستگاه و خط راه‌آهن ارومیه بیان کرد: توسعه شبکه ریلی در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت تدبیر و امید قرار دارد و قوای مقننه و مجریه نیز در این زمینه همسو هستند. «محمد اسلامی» در مورد استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای گسترش شبکه ریلی، اظهار کرد: سیاست‌های حمایتی رهبر معظم انقلاب سبب شده تا توسعه خط ریلی با شتاب بیشتری دنبال شود.
وی با اشاره به سیاست اقتصادی دولت در تقویت قدرت ترانزیتی کشور با بهره‌مندی از شبکه ریلی اظهار کرد: اتصال آذربایجان غربی به شبکه ریلی به دلیل مجاورت این استان با 3 کشور همسایه و 2 پایانه بزرگ مرزی بسیار حائز اهمیت است و این خط آهن نقش برجسته‌ای در تقویت ترانزیت کشور خواهد داشت.
اسلامی به انجام تست‌‌های نهایی در ایستگاه راه‌آهن ارومیه اشاره کرد و گفت: مردم ارومیه به‌زودی می‌توانند سفرهای خود را با قطار انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید