• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37259
+
-

‌بازار سرد آجیل در زنجان

امسال در بازار زنجان قیمت بادام هندی به 220 هزار تومان، پسته به200 هزار تومان و گردو به 140 هزار تومان رسیده است

بازار
‌بازار سرد آجیل در زنجان

زهرا هادیلو |   زنجان - خبرنگار :

در وضعیت اقتصادی امروز، بیشتر مردم به دنبال تامین نیازهای ضروری خود هستند و موارد دیگر را در اولویت چندمشان قرار داده‌اند که آجیل یکی از آنهاست. این روزها دیگر کمتر کسی به مغازه‌های آجیل‌فروشی پا می‌گذارد. این را می‌شود از صحبت‌های شهروندان و رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان متوجه شد. 


افزایش صددرصدی قیمت

مرتضی انتصار رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری درباره وضعیت بازار آجیل می‌گوید: این روزها کمتر کسی برای خرید آجیل به مغازه می‌آید. نمی‌توان به طور دقیق گفت که قیمت این اجناس چند برابر شده است. پسته‌ای که تا سال گذشته قیمت هر کیلوی آن 80 هزار تومان بود، امروز به 200 هزار تومان رسیده یعنی از 100 درصد هم بیشتر شده است.
 
وی با اشاره به این‌که نصف آجیل مصرفی در ایران از کشورهای چین، شیلی، آمریکا و ترکیه وارد می‌شود، ادامه می‌دهد: امسال بیشتر محصول پسته ایران به دلیل گرمازدگی از بین رفت. کشورهایی مانند عراق و پاکستان، به دلیل کاهش ارزش ریال، مشتری پر و پاقرص این محصول هستند. البته صادرات آن نیز دیگر مقرون به صرفه نیست و تاجران کمی دست به این کار می‌زنند. 


بادام هندی 

بادام هندی، همان‌طور که از نامش پیداست، متعلق به کشور هند است و قیمت هر کیلوگرم آن به 220 هزار تومان می‌رسد. 
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان در این مورد می‌گوید: جدا از این موضوع که بادام هندی گران شده است، این محصول دیگر به ندرت وارد کشور می‌شود و در بسیاری از موارد به صورت قاچاق به مرزهای ایران راه پیدا می‌کند. 
وی می‌افزاید: بادام هندی به صورت شبانه حمل‌و‌نقل می‌شود و از طریق سلیمانیه عراق و بعد از طی بسیاری از مراحل و دست به دست شدن به ایران می‌رسد. 


کشمش 

انتصار به وضعیت خرید و فروش کشمش اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کشمش 40 هزار تومان است و برای پاکستانی‌ها و افغانی‌ها به‌صرفه است که به ایران بیایند و این محصول را بخرند. 
وی با اعلام این‌که پاکستانی‌ها این محصول را با گونی از ایرانی‌ها می‌خرند، می‌افزاید: با این کار هزینه‌های بسته‌بندی نیز برای این افراد حذف می‌شود. 


صنایع بسته‌بندی

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان در خصوص وضعیت نابسامان صنایع بسته‌بندی در این بخش می‌گوید: به دلیل گرانی‌ها صنایع بسته‌بندی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. در حال حاضر قیمت هر جعبه 5/3 برابر شده و جعبه‌ای که تا دیروز 1200 تومان خریده می‌شد هم‌اکنون قیمت آن به 5 هزار تومان رسیده است. 
انتصار ادامه می‌دهد: سال گذشته هر کیلوگرم پاکت آجیل 6 هزار تومان بود اما امسال 25 هزار تومان به فروش می‌رسد.  


گردو

امسال باغداران، خصوصا آنها که باغ گردو دارند، سال خوبی را سپری نکرده‌اند چون محصولاتشان سرمازده شده و از بین رفته‌اند. 

انتصار در این مورد می‌گوید: مغز گردوی رفسنجانی با قیمت 110 هزار تومان و گردوی آجیلی 140 هزار تومان در بازار زنجان به فروش می‌رسند. وی با اعلام این‌که تخمه کدو که از چین وارد می‌شود گران شده است، ادامه می‌دهد: پارسال قیمت هر کیلوگرم این محصول 18 هزار تومان بود اما حالا به 46 هزار تومان رسیده است. البته این محصول هم از جمله آنهایی است که به سختی به ایران می‌آیند و تاجران به واردات آنها تمایل ندارند. 


بادام‌زمینی 

بادام زمینی نیز از جمله محصولات وارداتی است. این را رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان می‌گوید و ادامه می‌دهد: بادام زمینی بعد از فراوری به دست مشتری می‌رسد. تا پارسال این محصول هر کیلوگرم 12 هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا قیمتش به 30 هزار تومان رسیده است. وی می‌افزاید: برخی از محصولات دیگر مانند کنجد نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. هر کیلوگرم این محصول اکنون 28 هزار تومان به فروش می‌رسد. حتی کسانی که در عرصه فراوری کنجد فعالیت می‌کنند و به کار روغن‌کشی از آن مشغول بودند حال یکی‌یکی به اتحادیه می‌آیند و متقاضی ابطال مجوز خود هستند.

 انتصار ادامه می‌دهد: از هر یک کیلوگرم کنجد 250 گرم روغن به دست می‌آید که با وضعیت موجود، قیمت یک کیلوگرم روغن کنجد به 95 هزار تومان می‌رسد و دیگر صرفه اقتصادی برای فعالان این حوزه ندارد. 


مشکلات شکلات 

آن‌طور که از سخنان رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان برمی‌آید، شکلات‌سازی نیز اوضاع قابل تعریفی ندارد. انتصار با بیان این‌که شکلات از روغن، کاکائو و قهوه درست می‌شود، می‌افزاید: در شرایط اقتصادی کنونی تولید این محصول با موانع زیادی روبه‌رو است. حتی شرکت‌های معروف نیز برای تولید دست به عصا حرکت می‌کنند .


جای خالی آجیل

علی دوستی، شهروند زنجانی و کارگر یکی از شرکت‌های خدماتی است که ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند. وی می‌‌‌‌گوید: در شرایطی که تهیه پوشاک بچه و خوراکی‌های ضروری و تامین هزینه‌های دیگر بسیار سخت شده است، ترجیح می‌دهم قید خرید آجیل را بزنم چراکه قیمت آن چندین برابر شده است. 
شهروند دیگر نیز می‌گوید: چند ماه است که آجیل نخریده‌ام. نمی‌دانم برای شب یلدا که زمان زیادی هم تا آن باقی نمانده است، باید چه کار کرد. فکر می‌کنم امسال جای آجیل در سفره یلدایمان خالی باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید