• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37250
+
-

بلاتکلیفی دارندگان بیمه سلامت

هنوز هم پس از گذشت یک سال از خدمات بیمه سلامت، برخی از بیمه‌شدگان در مورد حقوق خود اطلاعی ندارند

بیمه
بلاتکلیفی دارندگان بیمه سلامت

نفیسه زمانی‌نژاد |  اصفهان- خبرنگار:

حذف بخشی از خدمات بیمه سلامت از سال گذشته و خبر اخیر حذف دفترچه‌های آن از مواردی است که در یک سال گذشته باعث بلاتکلیفی افراد تحت پوشش بیمه سلامت شده است، به‌ویژه که گفته می‌شود اصفهان به عنوان پایلوت اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری مطرح شده و این موضوع ابهاماتی برای دارندگان این نوع از بیمه ایجاد کرده است.


بیمه سلامت؛ از آغاز تا انجام

بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بود که طی چند سال اخیر توسط دولت و به تولی سازمان خدمات درمانی با هدف کاهش هزینه های درمان اجرا شده است. خدمات بیمه سلامت یا همان بیمه ایرانیان همان تعهدات بیمه خدمات درمانی و یا تامین اجتماعی را داشته و تفاوت تعهدی ندارند.

تنها تفاوت این بود که صاحب دفترچه، خدمات بازنشستگی ندارد و برای کسانی است که حساب عمر و سرمایه گذاری برای آینده شان تدارک دیده اند و می خواهند فقط دفترچه درمانی داشته باشند.  

اما از اواخر سال گذشته اولین گام کاهش خدمات درمانی این بیمه ها برداشته شد و صاحبان بیمه سلامت تنها می توانستند در مراکز دولتی خدمات درمانی دریافت کنند.

از سوی دیگر هزینه بسیار پایین این نوع بیمه افراد زیادی را به سمت بیمه سلامت جذب کرده بود. فروردین ماه امسال بار دیگر حذف دفترچه های کاغذی بیمه ها خبر ساز شد و مقرر شد تا بیمه شدگان با ارائه کدملی به مراکز درمانی مراجعه کنند. سپس در مرداد ماه نیز طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد که خدمات رسانی فقط در 600 بیمارستان کشور انجام می شود و دلیل همه این محدودیت ها را بدهی ۷۵۰۰ میلیاردی بیمه سلامت به مراکز درمانی عنوان کرد که تنها 3 میلیارد آن تامین شده است. با این اوصاف احتمال محدود شدن دوباره خدمات درمانی بیمه سلامت چیزی دور از ذهن نخواهد بود.


حذف دفترچه‌های بیمه سلامت

بالغ بر 41 میلیون نفر تحت پوشش خدمات بیمه سلامت در کشور هستند که از این تعداد یک میلیون و 550 هزار نفر بیمه‌شده در استان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند.  اما موضوع قابل توجه آن است که با حذف بخشی از خدمات بیمه سلامت و به عبارتی، کم‌رنگ شدن آن از سال گذشته مشکلاتی برای دارندگان این نوع از دفاتر ایجاد شد که هنوز هم پس از گذشت یک سال برخی در مورد حقوق خود ابراز بی‌اطلاعی کرده و این طرح را بدون منفعت قلمداد می‌کنند؛ طرحی که قرار بود بیمه پایه‌ای برای جمعیت 75 میلیونی باشد و استقبال بسیاری از اقشار جامعه را هم در پی داشت.  اما جامعه هدف آن کاهش یافت و محدود به اقشار کم‌درآمد شد و به نظر می‌رسد از اهداف بلندمدتی که قانون‌گذار برای تشکیل سازمان بیمه سلامت داشت فاصله گرفته و اکنون نیز حذف دفترچه‌های بیمه سلامت باعث نگرانی عده‌ای در مورد تداوم این نوع بیمه شده است.


جمعیت زیرپوشش

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به جمعیت 40 میلیون نفری تحت پوشش بیمه سلامت می‌گوید: در سال 93 برای اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، طرح عظیم و ملی تحول سلامت و بیمه سلامت همگانی از ابتدای دولت یازدهم و با مسئولیت سازمان بیمه سلامت ایران در کشور اجرا شد و قریب به 11 میلیون نفر از افرادی که تحت پوشش هیچ گونه بیمه‌ای نبودند به صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه همگانی قرار گرفتند. «طاهر موهبتی» درباره حذف دفترچه‌های بیمه سلامت بیان می‌کند: تاکنون طرح حذف دفترچه بیمه سلامت با هدف کاهش هزینه‌ها، حذف کاغذ، بهره‌وری بیشتر و خدمات‌رسانی در ۶۰۵بیمارستان در کشور اجرا شده است.
این مسئول می‌افزاید: اقدام مهم‌تر بررسی اسناد الکترونیکی در بیمارستان‌هاست که هم‌اکنون این طرح به صورت آزمایشی در استان اصفهان در حال اجراست.


بیمه سلامت و ایرانیان برای افراد فاقد بیمه

عدالت‌محوری، ارتقای سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور از اهداف طرحی به نام بیمه سلامت همگانی به شمار می‌آمد. 

در واقع، بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت از مهم‌ترین وعده‌های دولت یازدهم بود که مسئولانی از جمله «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، در برنامه پیشنهادی خود به مجلس نیز بر آن تأکید فراوان داشتند و اگرچه طرح بیمه سلامت به‌سرعت اجرا و بسیار هم مورد استقبال واقع شد، مسئولانی که خود متولی بیمه سلامت بودند اقدام به عقب‌نشینی کردند و اوایل سال گذشته   اعلام کردند که خدمات به بیمه‌شدگان سلامت فقط در مراکز دولتی انجام خواهد شد.  این معنایی جز عدم پذیرش بیمه سلامت در بسیاری از مراکز درمانی نداشت و از همان زمان منجر به اعتراض بسیاری از افراد تحت پوشش خود شد و اکنون پس از گذشت بیشتر از یک سال همان گونه که اشاره شد، هنوز هم بسیاری در چگونگی استفاده از این دفترچه‌ها ابهاماتی دارند.

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان با اشاره به طرح تحول سلامت و خدمات‌دهی این طرح به بیمه‌شدگان می‌گوید: یک‌میلیون و 550 هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد حدود 4 هزار و 300 نفر از بیماران خاص هستند. 

«حسین بانک» بیان می‌کند: بر اساس قوانین، از اول آبان سال گذشته مقرر شد افراد جدیدی به فهرست بیمه‌شدگان سلامت افزوده نشوند، مگر آن‌که تحت پوشش طرح جدید بیمه ایرانیان قرار گیرند و شرط بهره‌مندی از بیمه ایرانیان هم آن است که متقاضیان با پرداخت ماهانه 20 هزار تومان قادر به استفاده از خدمات مراکز درمانی دولتی و خصوصی خواهند بود، در حالی ‌که دارندگان دفاتر بیمه سلامت فقط می‌توانند از خدمات مراکز دولتی استفاده کنند. این مسئول تصریح می‌کند: اقشاری که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند امکان استفاده از بیمه سلامت و یا ایرانیان را دارند، ولی افرادی که دارای دفاتر بیمه دیگری هستند دفترچه بیمه سلامت آنها حذف می‌شود و امکان استفاده از بیمه ایرانیان را هم نخواهند داشت. 

وی یادآور می‌شود: البته حمایت بیمه سلامت از بیماران خاص ادامه دارد و حتی بسیاری از خدمات درمانی برای این افراد از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.
رئیس بیمه سلامت اصفهان می‌افزاید: زمانی که طرح حذف درمان رایگان افراد تحت پوشش بیمه سلامت منتشر شد، تعدادی از مراکز درمانی به دلیل سوءتفاهم دفاتر بیمه سلامت را نمی‌پذیرفتند، ولی با گذشت زمان و تفهیم موضوع، مراکز درمانی دولتی افراد تحت پوشش بیمه سلامت را پذیرش کردند.
وی با تکذیب خبر قرارداد نداشتن بیمه سلامت با داروخانه‌های تازه‌ساز می‌گوید: در اصفهان چنین موردی اعلام نشده است. 
بانک   با تاکید بر جلب رضایت بیمه‌شدگان سلامت اضافه می‌کند: پرداخت به‌موقع حق بیمه توسط موسسات بیمه‌گزار اقدامی موثر برای ارتقای خدمات بهتر و سریع‌تر به بیمه‌شدگان تحت پوشش خواهد بود.


60 میلیارد تومان هزینه درمان در یک ماه

«سید مجتبی صالح» رئیس بیمه سلامت ایرانیان با بیان این‌که بیمه‌شدگان از طریق 4 هزار و 900 موسسه تشخیصی - درمانی طرف قرارداد با این سازمان خدمات دریافت می‌کنند می‌گوید: به طور میانگین، هر ماه در استان 60 میلیارد تومان هزینه درمانی ارائه‌شده به بیمه‌شدگان از طریق این مؤسسات در حوزه سرپایی و بستری پرداخت می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید