• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37246
+
-

گره ترافیک اردبیل با طرح جامع باز می‌شود

شهردار اردبیل خواستار همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط برای اجرای طرح جامع ترافیک شد

شهری
گره ترافیک اردبیل با طرح جامع باز می‌شود

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

خیابان‌های اردبیل با توسعه روزافزون و شتابان شهر در چند سال گذشته به محل ترافیک خودروها تبدیل شده است. هر روز گره‌های جدید ترافیکی در محله‌های مختلف ایجاد می‌شود که مانند گذشته محدود به هسته مرکزی شهر نیست و در کمربندی و شهرک‌های تازه‌ساخت و خیابان‌های حاشیه‌ای شهر شاهد ترافیک سنگین خودرو هستیم. 

کارشناسان معتقدند این ترافیک دلایل متعددی دارد که می‌تواند به مشکل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل شهری، شکل هندسی معابر موجود، نبود پارکینگ‌های طبقاتی و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط باشد. در نگاه کلی می‌توان گفت لازمه حل گره ترافیکی شهر اجرای طرح جامعی است که همه ملزومات حمل‌و‌نقل روان شهری را در نظر گرفته باشد.


نارضایتی شهروندان از ترافیک سنگین

شهروندان اردبیلی در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی شهری نارضایتی‌هایی دارند و کارشناسان معتقدند باید برای دست یافتن به توسعه پایدار حمل‌و‌نقل شهری در اردبیل برنامه‌های علمی و عملی به کار گرفته شود. 

«محمد رفیعی» یکی از شهروندان اردبیلی اظهار می‌کند: در هسته مرکزی شهر به دلیل عرض کم خیابان‌های مرکزی شهر و پارک دوبل خودروها ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود، به گفته‌او در کنار تعریض خیابان، بازگشایی خیابان‌های فرعی و احداث پارکینگ‌ها باید در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی در میان شهروندان فرهنگسازی شود.
وی می‌افزاید: تکنولوژی چراغ‌های هوشمند و دوربین‌های مداربسته در معابر هم می‌تواند به پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل تخلف و رفع مشکل ترافیک کمک کند که لازم است در این زمینه معابر شهر به این تجهیزات بیش از پیش مجهز شوند.

«یلدا نصیریان» شهروند دیگر اظهار می‌کند: در حال حاضر اغلب شهروندان با خودرو شهری در خیابان‌ها تردد می‌کنند و هر خانواده چند خودرو شخصی دارد. بیشتر شهروندان به خاطر ضعف در سیستم حمل‌و‌نقل شهری، خودرو شخصی را ترجیح می‌دهند در حالی که در شهرهای پیشرفته که حمل‌و‌نقل شهری سرعت بیشتری دارد، شهروندان را به استفاده از خدمات حمل‌و‌نقل عمومی شهری ترغیب می‌کنند. اگر در این زمینه شهرداری بتواند بهتر عمل کند، از تعداد خودروهای موجود در خیابان‌های شهر کاسته می‌شود.

«حمید مرادی» هم به نکته کلیدی دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: یک راه‌حل ریشه‌ای‌تر برای کاستن از حجم ترافیک وجود دارد و آن کاهش مسافرت‌های درون‌شهری با جا انداختن دولت الکترونیک و فرهنگ انجام دادن الکترونیکی کارهای اداری است. با وجود تکنولوژی‌های مدرن امروزی، لازم نیست که مردم برای انجام اموری چون پرداخت قبض، یک درخواست اداری و مانند آن از این سوی شهر به آن سو بروند. در این زمینه نیاز است ادارات خدمات الکترونیکی را افزایش و سفرهای درون‌شهری مردم را کاهش دهند. 


برنامه‌ریزی‌های پایدار حمل‌ونقل

شهردار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد حل مشکلات ترافیکی اردبیل و تسهیل حمل‌و‌نقل عمومی شهر می‌گوید: شهرداری تمام تلاش خود را برای توسعه خدمات حمل‌ونقلی انجام می‌دهد، اما برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر فقط توسعه کمی مهم نیست، بلکه برخی از مشکلات نیز به ترافیک شهری اردبیل برمی‌گردد. 

«حمید لطف‌اللهیان» ادامه می‌دهد: به همین دلیل طرح جامع ترافیک شهری اردبیل بعد از مطالعه به وزارت کشور ارسال شد. این طرح به تایید وزارت کشور و شورای عالی حمل‌و‌نقل و ترافیک رسیده است که طبق این طرح به توسعه پایدار حمل‌و‌نقل شهری که مورد نظر کارشناسان است، می‌توان دست یافت. وی پروژه‌های پل قدس و بزرگراه ولایت به طرف شهرک نادری را اقدام مهم شهرداری در این زمینه عنوان می‌کند و می‌گوید: در طرح جامع ترافیک سعی شده است تا برنامه‌ریزی‌هایی پایدار و منطقی برای غلبه بر مشکلات متعدد حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک با رعایت اصل فنی و علمی مورد توجه قرار گیرد.

لطف‌اللهیان اظهار می‌کند: طرح جامع ترافیک شهر اردبیل که باعث توسعه پایدار حمل‌و‌نقل عمومی شهری می‌شود، یک چشم‌انداز 20 ساله را به شکل همه‌جانبه اعم از حمل‌و‌نقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، ایستگاه‌های آنها و اجرای طرح‌های جدید حمل‌و‌نقل در نظر گرفته است تا امکان دسترسی مردم به یک حمل‌و‌نقل ساده، روان و تاثیرگذار فراهم آید.


تامین زیرساخت‌ها

شهردار اردبیل بیان می‌کند: اصلاح هندسی معابر، ساخت‌و‌ساز و تغییر جهت خیابان‌ها و پل‌های روگذر، نحوه نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود ناوگان جدید حمل‌و‌نقل از جمله اتوبوس تندرو و مترو و نحوه تردد خودرو‌ها بخش‌هایی از طرح جامع ترافیک اردبیل است. لطف‌اللهیان در مورد ملزومات اجرای بهینه برنامه‌های مورد نظر طرح جامع ترافیک شهر عنوان می‌کند: در اجرای این طرح مسئولیت تمام دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و نیاز به همکاری همه‌جانبه است که علاوه بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، اجرای دقیق طرح تفصیلی و جامع شهر نیز نیاز است. اجرای دقیق طرح تفصیلی یک حرکت مثبت و سازنده تلقی می‌شود و با این رویکرد می‌توان زمینه اجرای برخی از طرح‌های تاثیرگذار برای حل مشکل ترافیک و حمل‌و‌نقل عمومی را فراهم کرد.


حل معضل ترافیک، نیازمند مشارکت شهروندان

هر چند ترافیک اردبیل نیازمند اجرای طرح‌های ویژه از سوی شهرداری اردبیل است، اما این سازمان از نظر درآمد پایدار با مشکلاتی مواجه است که باعث می‌شود سرعت تامین زیرساخت‌ها برابر با توسعه شهری نباشد. همچنان که سرعت اجرای پروژه‌های تعریف‌شده برای گشودن ترافیک شهری مانند پل‌های قدس و داروپخش چندان مطلوب نیست. هر چند انتظار می‌رود شهرداری در ایجاد این زیرساخت‌ها اهتمام جدید داشته باشد، اما رعایت قوانین از سوی شهروندان هم می‌تواند به کاهش مشکلات ترافیکی کمک کند. استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و خودداری از پارک دوبله می‌تواند تا حدودی در گشودن گره ترافیک شهر کارگشا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید