• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37245
+
-

قدردانی از شهروند فعالی که طراوت و سرسبزی را به محله‌اش هدیه داده است

پرستار گل‌های وصفنارد

پرستار گل‌های وصفنارد

رابعه تیموری| خبرنگار

منطقه 17


  برخی از شهروندان به آراستگی بالکن منزل خود بی‌توجه هستند و با تبدیل آن به انبار وسایل اضافه سبب آشفتگی نمای محله می‌شوند، اما بالکن آپارتمان «‌‌اکرم سیف» گلخانه‌ای خرم و سرسبز است که در فضای خشک و زمخت حریم راه‌آهن تهران‌ـ اهواز لطافتی دلنشین به وجود آورده است. سیف از شهروندان منطقه 17 است. در محله وصفنارد زندگی می‌کند و با شرکت در کلاس‌های آموزشی کلینیک گل و گیاه «سلامت» ‌با فوت‌وفن ایجاد فضای سبز آشنا شده است. این بانوی خوش‌ذوق گل‌های پژمرده زیادی را احیا کرده و با اهدای قلمه گل و گلدان‌های کوچک، نشاط و سرسبزی را به خانه همسایه‌ها می‌برد. همراه با «ثریا اهری» کارشناس آموزش کلینیک سلامت، مهمان منزل سرسبز و باصفای او می‌شویم.

در میان خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های نوسازی که در راسته شرقی خیابان بی‌‌دارودرخت شهید متین ردیف شده‌اند مجتمع آپارتمانی پاکیزه و مرتب خانواده سیف را پیدا می‌کنیم. بالکن طبقه چهارم این ساختمان بلندقامت پر از گلدان‌های باطراوتی است که با جلوه رنگ‌های زیبای خود، زمختی نمای زیرگذرهای تاریک و دلگیر راسته غربی خیابان را کمرنگ کرده‌اند. نیم‌نگاهی به بالا کافی است که سبزی گل‌‌های ناز ژاپنی و سرخی برگ‌های حسن‌یوسف نگاه‌مان را پر کند. شاخه‌های نخل مرداب و گل شویدی لابه‌لای حسن‌یوسف‌ها دویده‌ و رنگ صورتی گل‌های ختمی‌ریز این ترکیب زیبا را کامل کرده است. پس از ورود به منزل «اکرم سیف» برای رسیدن به طبقات بالا ترجیح می‌دهیم از آسانسور استفاده نکنیم تا از تماشای گلدان‌های محبوب شب، ناز آفتابی و گندمی کوچک و بزرگی که روی سنگفرش مرمرین پله‌ها چیده شده لذت ببریم. آپارتمان بانو سیف در طبقه چهارم ساختمان واقع شده و فرزندان و نوه‌های‌ او در طبقات دیگر زندگی می‌کنند. 

بالکن خانه، گلستان شد

همین که ورودی آپارتمان باز می‌شود، اهری با دیدن گلدان برگ‌انجیری بزرگ کنار میز تلویزیون ذوق‌زده می‌گوید: «این گلدان در کلینیک خراب و پژمرده شده بود و فکر نمی‌کردیم دوباره رشد کند، اما خانم سیف گلدان را به منزلش آورد و با پرستاری مادرانه آن را سرسبز و شاداب کرد.» اهری گلدان «پاندانوس» بزرگی هدیه آورده تا از تلاش‌های سیف برای سرسبز کردن خانه و محله‌اش قدردانی کند. این هدیه برای سیف ارزشمند است و او را خوشحال می‌کند. به هر گوشه پذیرایی چشم می‌چرخانیم، گلدان‌هایی شاداب و پربرگ‌وبار خودنمایی می‌کنند. قسمتی از آشپزخانه با تخته‌های صاف و باریکی که روی لیوان‌های بلند قرار گرفته به قفسه‌ای چند طبقه تبدیل و روی طبقات چوبی کاکتوس‌های نقلی چیده شده است. آشپزخانه به بالکن راه دارد و در آلومینیومی باریکی این 2فضا را از هم جدا می‌کند. بانوی خوش‌ذوق محله وصفنارد در گوشه‌ای از آشپزخانه چند قلمه‌ را داخل آب گذاشته تا ریشه بزند و برای کاشت آماده شود. او این قلمه‌ها را به همسایه‌ها و فامیل هدیه می‌دهد. 

کاشت نعناع و ریحان در پشت‌بام

پشت‌بام مجتمع هم از ذوق و سلیقه باغبان مهربان خانه بی‌نصیب نمانده است. سیف درگوشه‌ای از پشت‌بام باغچه‌ای نقلی درست کرده و درختچه‌های فلفل و نارنج کاشته است. سبزی خوردن سفره خانواده سیف در گوشه‌ای از پشت‌بام تولید می‌شود. او داخل جعبه‌های چوبی خاک و کود ریخته و انواع سبزی از ‌تره و جعفری و تربچه تا نارنج و خرمالو و زعفران کاشته است. سیف می‌گوید: «من پیش از آشنایی با کلینیک گل و گیاه در پرورش و نگهداری گیاهان مهارتی نداشتم.» کاشت درخت انار نخستین تجربه باغبانی سیف بوده است. او تعریف می‌کند: «خانه پدری‌ام باغچه کوچکی داشت که زیاد سرسبز نبود. چند دانه انار را در گلدان کاشتم و وقتی کمی رشد کرد، در باغچه نشاندم. آن زمان سن زیادی نداشتم و میوه‌دادن درخت انار برایم خیلی لذت‌بخش بود.» این تجربه شیرین برای سیف تکرار نشد و گلدان‌های شاداب و سرحالی که می‌خرید خیلی زود پژمرده می‌شدند. 

باغبان کوچک خانواده سیف

 باغبان کدبانو از وسایل ساده و در دسترسی مانند پوسته تخم‌مرغ و تفاله چای به‌عنوان کود استفاده می‌کند و آب شست‌وشوی میوه و سبزی را برای آبیاری گلدان‌ها به کار می‌برد تا در مصرف آب آشامیدنی اسراف نشود. سیف عادت دارد قلمه گیاه به دیگران هدیه دهد تا به باغبانی تشویق شوند. خانواده سیف هم از حس‌وحال او بی‌بهره‌ نمانده‌اند و نوه کوچکش «‌‌طاها» وقتی قصد شادکردن مادربزرگ را دارد، با قیچی سراغ گل‌های او می‌آید و سر و روی آنها را صفا می‌دهد! طاها تصور می‌کند قلمه‌زدن گیاهان را به خوبی آموخته و باغبانی قابل شده است، مادربزرگ هم قلمه‌های او را سرو سامان می‌دهد و در گلدان می‌کارد تا ذوقش کور نشود. 

با پرورش گیاهان افسردگی ام درمان شد

«اکرم سیف» درباره آشنایی‌ خود با کلینیک گل‌وگیاه سلامت می‌گوید: «یکی از همسایه‌ها که در کلاس‌های آموزشی کلینیک شرکت می‌کرد در پرورش فضای سبز مهارت زیادی به دست آورده بود. با دیدن گل و گیاهان او تصمیم گرفتم از کلاس‌های کلینیک استفاده کنم.» سیف از هنرجویان فعال کلاس‌های آموزشی اهری است که زودتر از دیگران به کلاس می‌آید و هیچ یک از نکات‌ ریز و درشتی را که مطرح می‌شود از قلم نمی‌اندازد. اهری می‌گوید: «او همه نکاتی را که در کلاس بازگو می‌کنیم به کار می‌بندد و تجربیاتش را در اختیار هنرجویان دیگر می‌گذارد.» برای سیف رسیدگی و پرستاری گل و گیاه لذت‌بخش است و حالش را خوب می‌کند. او می‌گوید: «قبلاً روحیه‌ام کسل و افسرده بود، اما از وقتی به پرورش فضای سبز مشغول شده‌‌ام احساس شادابی می‌کنم و بعضی از بیماری‌هایم درمان شده‌اند. من عادت دارم موقع آبیاری یا وجین و قلمه‌ گل‌ها با آنها درددل کنم. گاهی ازگل‌دادن یا جوانه زدن گلدان‌ها آنقدر خوشحال می‌شوم که آنها را می‌بوسم و نوازش می‌کنم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :