• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37219
+
-

کابل به‌دنبال مذاکرات صلح افغان- افغان

خاورمیانه
کابل به‌دنبال مذاکرات صلح افغان- افغان


2 روز پس از نشست چندجانبه مذاکرات صلح افغانستان در مسکو، زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به کابل سفر کرده است تا زمینه‌های مذاکرات را با محوریت آمریکا فراهم کند؛ مذاکراتی که رئیس‌جمهور افغانستان معتقد است باید «به رهبری و مالکیت افغان‌ها» انجام شود.

طی یک‌ماه گذشته این دومین بار است که زلمای خلیل‌زاد با هدف کمک به روند صلح در افغانستان، به کابل سفر کرده است. او قرار است طی روزهای آینده به پاکستان، قطر و امارات نیز سفر کند و پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های سیاسی این کشورها بار دیگر طی سفر به کابل با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرای دولت افغانستان دیدار کند. او در دور قبلی سفرش به افغانستان نیز طی برنامه‌ای مشابه به 4کشور پاکستان، قطر، عربستان و امارات سفر کرد تا نظر این کشورها را برای آغاز روند مذاکرات صلح با آمریکا همراه کند.

اشرف غنی در سفر پیشین خلیل‌زاد نیز تأکید داشت که ضروری است مذاکرات با محوریت دولت افغانستان انجام شود و نه کشورهای خارجی. غنی دیروز نیز در نشست با نماینده ویژه دونالد ترامپ در افغانستان گفت: از هر اقدام برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی «به رهبری و مالکیت افغان‌ها» استقبال می‌کند.

اقدام آمریکا برای آغاز روند مذاکرات با محوریت واشنگتن، در تقابل با تلاش روسیه برای شکل دادن به گفت‌وگوهای صلح با محوریت مسکو تلقی شده است. در نشست روز جمعه در مسکو که با حضور نمایندگانی از گروه طالبان و شورای‌عالی صلح افغانستان برگزار شد، نمایندگان ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند نیز حضور داشتند. آمریکا هم در سطح بسیار پایین سفارت خود در مسکو در این نشست حاضر شد.

3سال و نیم  پس از انجام گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت طالبان و دولت افغانستان در پاکستان، این دومین بار است که هیأتی از گروه طالبان به‌صورت رسمی در یک نشست مربوط به گفت‌وگوهای صلح شرکت می‌کند.این گروه متشکل از 5نفر بود که عباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، ریاست آن را برعهده داشت. دولت افغانستان اما ترجیح داد در گفت‌وگوهای مسکو حضور نداشته باشد. مقام‌های دولت حضور 4عضو شورای‌عالی صلح افغانستان در مسکو را نیز بدون هماهنگی با دولت و از سوی خود این شورا اعلام کرد.

با گذشت تنها 2 روز از نشست مسکو، نشانه‌های اختلاف در جریان‌های مختلف درون گروه طالبان نیز بروز پیدا کرده است. تلویزیون طلوع افغانستان دیروز گزارش داد که ملاعبدالمنان نیازی، معاون شاخه جداشده طالبان به رهبری ملا محمد رسول، به نشست مسکو واکنش نشان داد و گفت: «نشست مسکو، مثل نشست‌های دروغین دولت افغانستان، سراسر دروغ است.» نیازی گفت که این نشست جز فریب دادن مردم افغانستان چیز دیگری نیست.

طالبان آغاز مذاکرات صلح را به خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان مشروط کرده‌؛ موضوعی که با مخالفت صریح کابل روبه‌رو شده است. مذاکرات پراکنده برای آغاز گفت‌وگوها در حالی دنبال می‌شود که درگیری میان نیروهای دولتی و نیروهای طالبان همچنان در مناطق مختلف افغانستان از شمال گرفته تا جنوب ادامه دارد. همزمان طالبان در مناطق شهری حملات تروریستی خود را علیه مردم و نیروهای نظامی ادامه می‌دهد تا از این طریق بتواند دولت و نیروهای خارجی را برای اعطای امتیاز تحت فشار قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید