• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37216
+
-

پیشروی خونین

همزمان با افزایش فشارهای آمریکا برای پایان جنگ یمن ائتلاف عربستان و امارات پیشروی‌های مهمی در آخرین پایگاه ساحلی جنبش انصارالله داشته است

رویداد
پیشروی خونین


«حدیده کلید صلح است»؛ این جمله ترجیع‌بند تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک امارات طی چند‌ماه گذشته با هدف زمینه‌چینی برای آغاز نبردی بزرگ در شهر حدیده در یمن بوده است؛ نبردی که یک‌بار پیش از این در‌ ماه رمضان آغاز شد و البته بدون هیچ نتیجه‌ای برای ائتلاف عربی خاتمه یافت. این بار اما به‌نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده و نیروهای مورد حمایت عربستان و امارات در سایه حملات هوایی لاینقطع، حداقل تا این لحظه دست بالاتر را در میدان نبرد در اختیار دارند. به این ترتیب برای نخستین بار، با ورود نیروهای زمینی ائتلاف عربی به داخل شهر حدیده، کار به جنگ خیابانی رسیده و آنگونه که شبکه اسکای‌نیوز عربی (شبکه خبری دولت امارات که تمام درگیری‌های این روزهای حدیده را به‌طور زنده پوشش می‌دهد) مدعی شده، صبح روز گذشته مناطقی در شرق و جنوب حدیده، ازجمله بیمارستان دولتی 22می‌ بعد از درگیری‌های شدید نظامی که تلفات انسانی بسیار بالایی داشته، سقوط کرده است. به گزارش شبکه الجزیره،  این بیمارستان بزرگ‌ترین بیمارستان شهر حدیده بوده و اکنون به محل فرود آمدن هلی‌کوپترهای آپاچی سعودی برای حمل‌ونقل نیروهای زمینی و همچنین برخی ادوات نظامی تبدیل شده است. این در حالی است که بیمارستان 22می‌ کمتر از 5کیلومتر با یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی جنبش انصارالله در داخل حدیده فاصله دارد. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد درصورتی که روند درگیری‌ها به همین ترتیب ادامه یابد، راه‌های ارتباطی حدیده و صنعا طی چند روز آینده به‌طور کامل قطع شود.تمام اینها در حالی است که کمتر از یک هفته قبل، وزرای خارجه و دفاع آمریکا از ضرورت پایان جنگ یمن تا قبل از شروع سال میلادی جدید سخن گفته بودند. روزنامه العربی الجدید به نقل از منابعی در داخل ائتلاف عربی نوشته: آزادی حدیده به‌عنوان مهم‌ترین و آخرین پایگاه ساحلی انصارالله پیروزی استراتژیکی است که از یک سو توان انصارالله را برای تهدید حمل‌ونقل دریایی کاهش داده و از سوی دیگر راه را برای انتقال سلاح به داخل یمن خواهد بست. به این ترتیب، سقوط حدیده، انصارالله را مجبور می‌کند در دور جدید مذاکرات دست به عقب‌نشینی‌های مهمی بزند.


توقف سوخت‌رسانی جنگنده‌های ائتلاف
در شرایطی که فشار جامعه جهانی بعد از ماجرای قتل وحشیانه خاشقجی برای کاهش یا حتی توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن افزایش یافته، آمریکا سرانجام بعد از 4سال اعلام کرد که سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی را متوقف می‌کند. اما درست در زمانی که این تصمیم پنتاگون از سوی بسیاری از رسانه‌ها به‌عنوان آغاز کاهش حمایت‎‌های همه‌جانبه واشنگتن از ریاض ارزیابی شد، ائتلاف عربی به رهبری عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم به درخواست ریاض اتخاذ شده است. براساس این بیانیه «عربستان و سایر کشورهای ائتلاف اخیرا موفق شدند به توانایی لازم برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های خود در آسمان یمن برای ادامه جنگ دست یابند.»


وزیر انصارالله در ریاض
در این میان، حادثه دیگری هم فشار روانی-رسانه‌ای علیه انصارالله را تشدید کرده است؛ عبدالسلام جابر، وزیر امور اطلاع‌رسانی انصارالله با انشقاق از این جنبش و ترک یمن وارد ریاض شد و بلافاصله کنفرانسی خبری علیه جنبش سابق خود و رهبران آن برگزار کرد. او از چهره‌های مطرح انصارالله و همچنین عضو تیم مذاکره‌کننده این جنبش بوده است. شبکه العربیه، این رخداد را پیروزی بزرگی برای ائتلاف عربی و دولت منصور هادی به شمار آورده و براساس آن نتیجه گرفته حدیده به‌زودی به‌دست نیروهای ائتلاف سقوط خواهد کرد.

   صدای انصارالله در واشنگتن‌پست

همزمان با آغاز موج شدیدی از حملات هوایی و زمینی ائتلاف عربی به حدیده، مقاله‌‎ای از محمدعلی الحوثی، رئیس شورای‌عالی انقلاب یمن در واشنگتن‌پست منتشر شد. انتشار این مقاله که در نوع خود بی‌سابقه است موج گسترده‌ای از انتقادات چهره‌ها و نهادهای نزدیک به عربستان و اسرائیل را به همراه داشت. در این مقاله آمده:

آمریکا با وجود نفوذی که برای کاهش تنش در جنگ یمن دارد، از همپیمانی فاسد چون عربستان حمایت می‌کند... کشته شدن جمال خاشقجی منتقد عربستانی به‌دست آل‌سعود وحشیگری رژیم ریاض را نشان داد و حمله‌های هوایی به مناطق مختلف یمن به‌رغم همه هشدارهای جامعه جهانی نمونه بارز این وحشیگری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید