• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37205
+
-

همدان و دلخوشی‌های تئاتر کودک

یک میلیارد تومان برای برگزاری بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر ‌کودک و نوجوان کنار گذاشته شده است

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

وقتی از تئاتر کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم نخستین چیزی که به یاد می‌آوریم، برگزاری جشنواره هر ساله‌ای است که در این سال‌ها تنها دلخوشی گروه‌های فعال تئاتری در این حوزه بوده؛ چراکه در قیاس با تولیدات نمایشی و افزایش تماشاگران در رده سنی کودک و نوجوان، نه‌تنها ظرفیت صندلی نمایشی اضافه نشده، بلکه تولیدات آثار نمایشی مختص جشنواره بوده و از اجرای عمومی به‌دلیل نبود امکانات سخت‌افزاری خبری نیست.
 بعد از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یا جشنواره تئاتر عروسکی که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و هر دوی این جشنواره‌ها هم نام بین‌الملل را یدک می‌کشد، تنها امید گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان تالار هنر و سالن‌های نمایشی کانون پرورش فکری و گاهی چند سالن فرهنگسرایی است که در اختیار نمایش‌های کودک و نوجوان قرار می‌گیرد.
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان امسال با صدسالگی تئاتر کودک در ایران همزمان شده و این تقارن باعث شده برگزارکنندگان جشنواره، پنجشنبه 24 آبان‌ماه مراسمی را در کنار مزار جبار باغچه‌بان در شهرری برگزار کنند. مریم کاظمی، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که بعد از شهرام کرمی، دبیری جشنواره را عهده‌دار شده در نشست خبری به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخته؛ جشنواره‌ای که در این چند روز به‌دلیل یکی شدن داوری بخش کودک و نوجوان نقدهایی را به‌دنبال داشته اما کاظمی در واکنش به این نقدها می‌گوید: «این تصمیم را سال گذشته هم گرفتیم و همه این تصمیم‌ها چیزی نیست که با برخورد سلیقه‌ای به‌وجود آمده باشد و دلیل دارد. نمی‌دانم چرا در این مدت نقدی نشده و حالا شروع به انتقاد کرده‌اند.» وی تأکید می‌کند: «هیچ تصمیم مقطعی نمی‌پذیرد و هر آنچه اجرایی می‌شود طبق فراخوان بوده و از کسانی که انتقاد دارند، می‌خواهم در آسیب‌شناسی که بعد از جشنواره برگزار می‌شود نظرات خود را مطرح کنند تا با توجه به‌وجود دبیرخانه دائمی این تصمیمات و تغییرات پس از اختتامیه بررسی شود.‌« از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست، بحث بودجه جشنواره بود؛ بودجه‌ای که به گفته دبیر جشنواره از 800میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسیده و امسال قرار است بعد از 25سال دبیرخانه دائمی جشنواره تشکیل شود؛ جشنواره‌ای که برگزاری‌اش در همدان هنوز هم با کم‌وکاستی‌هایی روبه‌رو‌ست و هر سال دبیر جشنواره در انتظار ساخت سالن‌های مناسب یا بازسازی سالن‌های شهر میزبان می‌ماند.
حالا کمتر از 10روز به برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان باقی مانده؛ جشنواره‌ای که میزبانی آن را همدان برعهده دارد و گروه‌ها در 2بخش ملی و بین‌المللی آثار خود را روی صحنه می‌برند. نمایش‌هایی که اجرای عمومی آن در شهرستان‌ها جزو آمال بوده و در تهران هم گروه‌ها برای رسیدن به اجرا باید در نوبت اجرا بمانند. هر چند وضعیت تئاتر نوجوان بغرنج‌تر از تئاتر کودک است اما در طول جشنواره نمایش‌های خوبی در این رده سنی هم اجرا می‌شوند که پرونده آنها با پایان جشنواره بسته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید