• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37185
+
-

خرافات،بلای جان کفتارهای یزد

 مسئول موزه تاریخ طبیعی اداره کل محیط‌زیست یزد با اشاره به تأثیر باورهای اشتباه بر محیط‌زیست و حیات وحش گفت: متأسفانه باورهای اشتباهی که در میان برخی افراد جامعه وجود دارد، به شکار و نابودی برخی از جانوران حیات‌وحش منجر شده و این مسئله تنها محدود به یزد نمی‌شود، بلکه تمام کشور را دربرگرفته است.
به‌گزارش ایسنا، موسی شمسایی با تأکید بر اینکه بسیاری از این خرافات و باورهای اشتباه به‌صورت سینه‌به‌سینه نقل شده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه نسل عصر تکنولوژی به‌رغم پیشرفت علوم مختلف هنوز معتقد است که اعضای بدن برخی از حیوانات برایشان خوشی و سعادت یا بدبختی به ارمغان می‌آورد.
این مسئول محلی با اشاره به خرافه و باور غلطی که در مورد کفتارها وجود دارد و موجب کشته شدن تعداد زیادی از آنها در یزد شده است، گفت: در یکی از شهرستان‌های یزد، مردم بر این باور هستند که کفتارها نوزادان را می‌دزدند و می‌خورند به همین دلیل نسبت به پیدا کردن لانه و کشتار خانواده آنها اقدام می‌کنند و حتی پس از کشتار بی‌رحمانه، جسد آنها را می‌سوزانند؛ درحالی‌که کفتارها، جانورانی لاشه‌خوار هستند که دور از انسان‌ها زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل هیچ‌گونه دسترسی به نوزاد انسان‌ها ندارند ولی هنوز هم برخی مردم با تکیه بر این باورهای اشتباه، آنها را شکار می‌کنند.
مسئول موزه تاریخ طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان، رمال‌‎‌ها را عامل دیگری در به‌وجود آمدن باورهای اشتباه در بین افراد جامعه می‌داند و در این‌باره می‌گوید: عقایدی مانند استفاده از عضوی از بدن کفتار ماده، مهره دوم گردن مار و پوست آهو برای دعا‌نویسی، ازجمله مواردی است که موجب کشتار این حیوانات شده است.
شمسایی می‌گوید:‌ راهکاری جز آموزش نمی‌تواند منتج به اقدامی راهگشا و مؤثر در این زمینه شود؛ چرا که از بین بردن خرافات و باورهای اشتباه، تغییراتی اساسی را در فرهنگ مردم می‌طلبد.

این خبر را به اشتراک بگذارید