• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37173
+
-

قطعات بی‌دوام عامل رشد نارضایتی مشتریان خودرو

خودرو
قطعات بی‌دوام عامل رشد نارضایتی مشتریان خودرو

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

ورود قطعات بی‌دوام به خط تولید شرکت‌های خودروسازی زمینه رشد 3.7درصدی نارضایتی مشتریان خودروهای صفرکیلومتر را فراهم کرده است.
تازه‌ترین گزارش ارزشیابی میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل حاکی از افزایش ۳.۷درصدی نارضایتی خریداران خودروهای صفرکیلومتر در دوره زمانی یک سال‌و 3 ماه پس از تحویل خودرو یا کارکرد 40هزار کیلومتر است. بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل به ترتیب متاثر از افت شاخص‌هایی مانند کیفیت رنگ، سروصدای اتاق، عملکرد ایمنی و لنت ترمز، سیستم برقی (شیشه‌شور، برف‌پاک‌کن و‌...) و سیستم کلاچ به میزان 3.7درصد کاهش داشته است که به جز افت رنگ 4 شاخص دیگر به دلیل ورود قطعات بی‌دوام به خط تولید خودروسازان و استهلاک قطعات مذکور با افزایش مدت زمان تحویل و کیلومتر کارکرد خودروهای مذکور موجب رشد نارضایتی مشتریان خودروهای صفرکیلومتر شده است.

5 عامل عمده رشد نارضایتی مشتریان خودرو  

معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با همشهری در مورد رشد 3.7درصدی نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی طی دوره زمانی زمستان95 تا بهار96، گفت: این ارزشیابی در مورد میزان رضایت مصرف‌کنندگان خودرو از دوام خودروهای صفرکیلومتر بوده است که طی 2‌مرحله، اولی 3‌ماه پس از تحویل و کارکرد کمتر از 20هزار کیلومتر و مرحله دیگر با گذشت 15ماه بعد از تحویل یا حدود 40هزار کیلومتر کارکرد خودرو اندازه‌گیری شده است. سعید تاجیک افزود: نکته قابل توجه آن است که این گزارش مربوط به بازه زمانی است که با اجرای برجام تعامل خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی بهبود یافته بود. به گفته او، در افزایش نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی 2‌شاخص بیش از سایر شاخص‌ها موثر بوده است که نخستین شاخص افت 9.2درصدی کیفیت رنگ و در وهله بعد افت 8.9درصدی شاخص  سروصدای اتاق به نسبت زمان تحویل تا یک سال و 3 ماه بعد افت تحویل خودروهای صفرکیلومتر به مشتریان بوده است. معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: سومین عامل موثر در افت کیفی و افزایش نارضایتی مشتریان از خودروهای داخلی در بخش عملکرد و ایمنی ترمز بوده که 8.4درصد افت داشته است.  همچنین سیستم‌های برقی برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور با افت 7.3درصدی و عملکرد مجموعه کلاچ با افت 6.6درصدی در رتبه‌های بعدی قرار داشته است.  

سبقت کیفی چینی‌ها از فرانسوی‌ها

معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نکته قابل تامل در این ارزشیابی را مربوط به تحلیل تفکیک کشور سازنده خودروها دانست و افزود: کمترین افت به ترتیب در خودروهای برندهای ژاپنی به میزان 1.4درصد، خودروهای کره‌ای 1.7درصد، چینی 2.7درصد و فرانسوی‌ 3.3درصد بوده و بیشترین افت در خودروهای برند ایرانی بوده که به میزان 5.2درصد افت داشته است. تاجیک علت اصلی افت شاخص‌های کیفی خودروهای داخلی را استفاده از قطعات بی‌دوامی دانست که در خط تولید روی خودروهای مذکور نصب شده و افزود: قطعات بی‌کیفیت عامل اصلی افت کیفی و افزایش میزان نارضایتی مشتریان بوده است. اینکه قطعات مذکور با چه دوام کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد در نهایت بر کاهش یا افزایش دوام این خودروها تاثیر داشته است. به گفته او، با توجه به شیوع استفاده از قطعات بی‌دوام باید موضوع در این دوره جدی‌تر گرفته شود و برای کنترل کیفی قطعات و اینکه قطعه با چه کیفیت و دوامی وارد  خط تولید می‌شود، نظارت بیشتری صورت گیرد.

   خودروسازان؛ مسئول نظارت کیفی قطعات

معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: مشکل اصلی، استفاده از قطعات بی‌کیفیت در خط تولید خودروهای داخلی است؛ قطعاتی که استاندارد هم دارند اما فاقد دوام و کیفیت مناسب هستند. تاجیک افزود: این موضوع  حلقه مفقوده کیفیت خودروهای داخلی است که هزینه آن به خودروساز از طریق گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش و بخشی دیگر به مصرف‌کننده بعد از اتمام دوران گارانتی منتقل می‌شود. او افزود: باید در ورودی خط تولید خودروسازان نظارت بیشتری بر دوام قطعات که اکنون توسط  شرکت‌های خودروساز کنترل می‌شود توسط دستگاه ناظر بیرونی با الزام احتمالی وزارت صمت صورت گیرد. در واقع عمده عامل رشد  3.7درصدی نارضایتی مشتریان مربوط به قطعات بی‌کیفیت است. تاجیک افزود: در تولید یک خودرو از  4تا 5هزار قطعه استفاده می‌شود که تنها کمتر از 20قطعه آن مشمول استاندارد اجباری است و دوام و کیفیت بیشتر قطعات توسط خودروساز کنترل می‌شود. همچنین یکی از تحلیل‌ها آن است که هرچه کیلومترکارکرد خودرو بالاتر رفته، نرخ افت نیز بیشتر شده و بیشترین افت مربوط به کیلومتر بالای 40هزار یا بیشتر از یک سال بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید