• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37144
+
-

سرانجام کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان به چه نقطه‌ای رسید؟

نرگسی که در ویرانه‌ها رویید

نرگسی که در ویرانه‌ها رویید

زلزله سرپل ذهاب که آمد خیلی‌ها به مناطق آسیب‌دیده رفتند، از مردم عادی گرفته که کمک‌ها را با خودروهای شخصی خودشان به منطقه بردند تا خیلی چهره‌های مشهور ورزشی، هنری و سیاسی که با چشم‌های اشک‌بار با زندگی ویران مردم عکس انداختند و ده‌ها وعده وعید سر دادند؛‌ اما در این میان، یک نفر بود که بدون هیچ وعده و وعیدی ماند و یک سال تمام برای ساختن آن ویرانه‌ها تلاش کرد؛ او نرگس کلباسی بود. کلباسی حالا فقط یک خیر نیکوکار نیست بلکه نماد یک انسان عملگرا در کشوری است که در آن حرف و شعار رونق بیشتری از عمل دارد؛ او مفهوم مدیریت بحران را می‌فهمد و کارگروهی را به درستی می‌شناسد، اعتماد می‌سازد و پاسخ این اعتمادسازی را شفاف و دقیق می‌دهد. او حالا یک سال است که در بطن بحران زندگی کرده و از قلب ویرانه‌ها امید می‌آفریند.

اعتمادسازی پله به پله و آرام
نرگس کلباسی که فقط 29سال داشت و برعکس بسیاری از چهره‌های مشهور و نهادهای دولتی که با پشتوانه کمک‌های میلیاردی مردم وارد عرصه شدند، دست خالی به یکی از روستاهای زلزله‌زده دشت ذهاب رفت و تلاش کرد به مردم آسیب‌دیده به‌ویژه زنان و کودکان بی‌سرپرست کمک کند. در دومین بازدیدی که 40 روز بعد از زلزله به‌عنوان خبرنگار از روستای ویران شده « امام عباس علیا» داشتم، زنان روستا از دختری صحبت می‌کردند که برای آنها کانکس‌های اهدایی آورده و کمک می‌کند تا روحیه آنها بازسازی شود. نرگس کلباسی آرام و با طمأنینه به واسطه صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تلاش کرد کمک‌های مردمی را در هر قالبی جمع کند و اوضاع روستای امام عباس و روستاهای اطراف را سامان دهد.
انتقال محل زندگی او به منطقه زلزله‌زده و حضور مستمرش در روستاها نیز به جلب اعتماد بیشتر افکار عمومی کمک کرد. همچنین گزارش‌های روزانه کلباسی تأثیر بسزایی در این اعتمادسازی داشت تا جایی که به گفته خودش تا روز گذشته 122میلیارد و 444میلیون و 176هزار و 313هزار تومان پول نقد از دست مردم جمع کرده و آنها را در 4 زمینه ساخت‌وساز، اشتغال‌زایی، اشتغال بانوان و کودکان هزینه کرده است. او هر روز گزارشی ویدئویی از پول‌های جمع‌آوری شده، میزان اعتبار هزینه شده و رقم باقیمانده ارائه می‌دهد و دقیق می‌گوید که میزان پیشرفت کاری پروژه‌ها چقدر بوده است. او در آخرین گزارش خود که در سایت شخصی‌اش هم منتشر شده، توضیح داده که تا 22شهریور‌ماه امسال ساخت 112خانه در 6 روستا در دستور کار قرار گرفته که پیشرفت پروژه درمجموع 93درصد بوده است. اشتغال‌زایی، کارآفرینی برای زنان، خدمات بهداشتی و درمانی، ایجاد زمین بازی برای بچه‌ها، ایجاد جایگاه دام و... نیز از فعالیت‌هایی است که کلباسی در این مناطق پیگیری کرده و درباره آنها به مخاطبان خود توضیح می‌دهد.

بی‌حاشیه‌بودن
یکی از رمزهای موفقیت کلباسی پاسخگویی به مراجع رسمی و مراوده با نهادهای دولتی است؛ او برعکس برخی شخصیت‌های مشهور دیگر که دائم با این نهادها بحث و جدل دارند و به‌دلیل همین حواشی بازسازی خانه‌ها هر چند وقت یک‌بار متوقف می‌شود، تلاش کرده با حضور بموقع و ارائه توضیح از روند فعالیت‌هایش این درگیری‌ها را به حداقل ممکن برساند. او مستمر به دیدن مسئولان استانی کرمانشاه می‌رود یا عملکرد مکتوب خود را تحویل مقامات قضایی می‌دهد و با ایجاد فضای دوستی و گفت‌وگو تلاش می‌کند تنش‌ها را به حداقل ممکن برساند.

پای کار ماندن
نرگس کلباسی مسئولیت‌پذیر است. زندگی یکساله او در کانکس و حضور مستمرش در مناطق زلزله‌زده شاهد این ویژگی است. او مدیریت جریان یاران عشق که بعد از زلزله ایجاد شد را خودش شخصا به‌عهده دارد و در جریان کامل پروژه‌ها هست. او نه کسی را نماینده خود کرده که مسئولیت پروژه‌ها را به‌عهده بگیرد و نه برای پاسخگویی به مخاطبان، رئیس برنامه و روابط عمومی به‌کار گماشته. همچنین عملکرد گروهی، پاکدستی، واقع‌بینی و ارائه تصویر واقعی از فعالیت‌ها از دیگر ویژگی‌های او و جریان یاران عشق است که باعث شده در سالگرد زلزله اهالی روستاهای «شمشیر داره رشید»، «‌تپه کبود»، «‌دماغ سفید» و «امام عباس» با لبی خندان و دلی شاد به خانه‌های نو و جدیدشان بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید