• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37129
+
-

وزیر یا معاون در بهشت

شورا، فردا شهردار جدید تهران را انتخاب می‌کند

شورا
وزیر یا معاون در بهشت

حامد فوقانی | خبر‌نگار

وزیر و معاونش که سال‌ها در کنار هم، در وزارتخانه مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی) مشغول کار بودند، حالا دو رقیب نهایی و اصلی برای شهرداری تهران شده‌اند. عباس آخوندی و پیروز حناچی دیروز به‌ترتیب 16و 11رأی از 21عضو شورای شهر تهران گرفتند تا به‌عنوان 2نامزد نهایی به فینال تعیین انتخاب شهردار جدید پایتخت راه پیدا کنند؛ فینالی که فردا در صحن شورا برگزار می‌شود و در نهایت نمایندگان مردم در پارلمان شهر مشخص خواهند کرد چه‌کسی سکاندار تهران از خیابان بهشت می‌شود.آنها دو شهرسازند. عباس آخوندی سابقه وزارت راه و شهرسازی را در کارنامه دارد و پیروز حناچی هم دو دوره معاون شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی بود.جالب اینجا بود که دقایقی پس از اتمام رأی‌گیری، عباس آخوندی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد از اینکه پیروز حناچی اکنون رقیبش شده، بسیار خوشحال است. او گفت: «آقای حناچی رفیق بنده است و سال‌های طولانی سابقه همکاری خوشایندی را با هم داشتیم. الان که رقیب یکدیگر برای شهرداری شده‌ایم، احساس خوبی دارم چراکه نشان از سابقه خوب هردوی‌مان دارد.»

کشت‌پور انصراف داد

دیروز صبح پس از آنکه تفاهمنامه‌ای میان کتابخانه ملی و شورای شهر تهران به امضا رسید، ارائه برنامه‌ها از سوی 5کاندیدای تصدی شهرداری پایتخت در دستور کار قرار گرفت. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بر این بود که هر نامزد ابتدا 20دقیقه به ارائه برنامه‌هایش بپردازد و در ادامه به‌مدت 20دقیقه شنونده سؤالات و اظهارنظرهای اعضا باشد. بعد از این نیز به نامزد مورد نظر مجددا 20دقیقه فرصت پاسخگویی داده شود.

اما هنگامی که سیدکامل تقوی‌نژاد یکی از نامزدهای مطرح برای ارائه برنامه‌های خود پشت تریبون صحن قرار گرفت، بلافاصله تصویر نامه‌ای از سوی رسول کشت‌پور، دیگر نامزد شهرداری، در شبکه‌های مجازی منتشر شد که حکایت از انصراف رسمی او داشت. کشت‌پور در این نامه به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود که به‌خاطر عدم‌دریافت حکم قطعی دیوان عدالت‌اداری درخصوص بازنشستگی، به نفع منتخب شورا، از کاندیداتوری انصراف می‌دهد. با چنین اتفاقی، به شایعه انصراف او که از عصر روز شنبه بر سر زبان‌ها افتاده بود، مهر تأیید زده شد و 4گزینه باقی ماندند. از سوی دیگر مشخص شد که در جلسه نوبت بعد از ظهر تنها غلامرضا انصاری باید به ارائه برنامه‌های خود برای اداره شهر بپردازد. بنابراین بعد از سیدکامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی برنامه‌های خود را با شعار «شهری برای همه»  اعلام کرد و بعد از او نیز عباس آخوندی برنامه‌هایی با ذکر مثال‌هایی از پروژه‌های شهرسازی ارائه داد.

تفاهمنامه بین شورای شهر و کتابخانه ملی

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیروز پیش از آغاز جلسه رسمی شورا تفاهمنامه همکاری دوجانبه‌ای را امضا کردند که براساس آن همکاری‌های دو نهاد در امور فرهنگی و همچنین تبادل تجارب و اشتراک منابع اطلاعاتی در چارچوب اهداف و وظایف طرفین گسترش می‌یابد. به گزارش همشهری، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت:همکاری در برگزاری نمایشگاه، همایش‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های مورد نظر شورای شهر و تسهیل در ارائه اطلاعات علمی،  ازجمله مواردی است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قالب این تفاهم موظف به انجام آن خواهد شد. شورا نیز در قالب این تفاهمنامه، اسناد تاریخی موجود در کتابخانه شورا را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا می‌کند.

عباس آخوندی: توسعه حمل‌ونقل  عمومی و بازآفرینی شهری در اولویت



مهم‌ترین مسئله‌ای که در تهران برای اجرای آن اقدام خواهد شد، موضوع بازآفرینی شهری است. شهرداری تهران باید بازآفرینی شهری را در تمام محلات به اجرا درآورد، نه آنکه چند محله‌ را مورد توجه قرار دهد. مسئله بازآفرینی شهری یک مسئله صرفا کالبدی و فیزیکی نیست، بلکه طرحی همه‌جانبه است.

جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی، ساخت مسکن و در نهایت تدوین طرح جامع مشترک برای ارتقای زندگی شهروندان در شهر تهران باید در این طرح مدنظر قرار گیرد و در تمام مناطق اجرایی شود. طرح بازآفرینی شهری نه‌تنها در شهرداری بلکه در همه دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌صورت ستادی باید به اجرا درآید. ادارات آب، برق و گاز و تلفن باید در این طرح مشارکت داشته باشند. مهم‌تر از همه برای اجرای این طرح نیازمند مشارکت فعال شهروندان هستیم نه صرفا مشارکت سرمایه‌گذاران. از دیدگاه من بازآفرینی شهری نیازمند مشارکت گسترده تمام مردم در تمام ابعاد است.

دومین مسئله‌ای که دارای اهمیت است، توجه به حمل‌ونقل شهری است. ایده من در شهرسازی، توسعه ریل‌‌پایه است. بنابراین توجه به حمل‌ونقل عمومی بسیار حائز اهمیت است. انتقال برخی کاربری‌ها به خارج از شهر در این دیدگاه می‌تواند گام مهمی باشد تا هم کیفیت هوای شهر تهران بهبود یافته و هم ایمنی در سطح شهر افزایش یابد.

نکته دیگر که به آن تأکید دارم، ایجاد یک مرکز خلاقیت در شهر تهران است تا جوانان شهر تهران بتوانند در آن ایده‌ها و نوآوری‌های خود را طرح کنند. مرکز خلاقیت جایی خواهد بود تا ایده‌های جدید، استارتاپ‌ها و کانون‌های گپ‌و‌گفت در آن راه‌اندازی شود و بیشتر گپ‌و‌گفت‌ها برای حل مسائل زندگی مدرن شهری خواهد بود.

آنچه در باب مشارکت در شهر تهران بیش از هر چیزی نمود دارد، در بخش بازآفرینی است. معتقدم برای بازآفرینی شهری نباید ساکنان شهر بافت‌های فرسوده را از خانه‌هایشان خارج کرد و در جایی دیگر برایشان مسکن ساخت، بلکه بازآفرینی شهری با مشارکت شهروندان باید هم در ایده و هم در ساخت و هم سرمایه‌گذاری، ساکنان بافت‌ها را درگیر کند. در 34‌ماه باقیمانده تا پایان فعالیت شورای پنجم شهر تهران، نیازمند کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری مشاوری بین‌المللی هستیم. برقراری انضباط مالی در شهرداری تهران نیز ازجمله اقداماتی است که بر آن تأکید دارم. همچنین راهبری سازمانی با تکیه بر نیروهای درونی نیز می‌تواند راه برون‌رفت شهرداری از وضعیت فعلی باشد.

  برنامه‌های ارائه شده در شورا

  استقرار نظام حکمروایی شهری که دارای استقلال نسبی و هویت مبتنی بر شهر باشد.
  ایجاد الگویی برای کشور و محرکی برای توسعه شهرها با تکیه بر تولیدات شهری
  شهر تهران امروز با دو چالش زیست‌پذیری و حرکت‌پذیری مواجه است. برای حل این چالش‌ها نیاز به بازآفرینی شهری وجود دارد.
 در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز شهرسازی باید متکی بر حمل‌ونقل عمومی باشد.
  اصلی‌ترین چالش شهرداری اکنون موضوعات مالی است. بی‌انضباطی مالی در شهرداری تهران دیده می‌شود، درآمد شهرداری متکی به شهرفروشی است و از طرفی دیگر چیزی برای فروش باقی‌ نمانده.
  هزینه‌های جاری شهر نیز آنقدر زیاد است که تنها یک هفدهم هزینه‌ها صرف مسائل عمرانی می‌شود.
 شهرداری تهران بسیار گران اداره می‌شود. بنابراین به کارگیری مشاوری بین‌المللی در این خصوص ضرورت دارد.
 راهبری سازمانی و تأکید بر شناسایی استعدادهای درونی و جذب نیروهای خلاق
 تمام مبنای مدیریتم مبارزه با فساد است و کوچک‌ترین مسامحه‌ای ندارم.
  اگر حرف‌هایی که در مورد من زده می‌شود سر سوزنی درست بود من در طول 5سال 5بار رأی اعتماد از مجلس نمی‌گرفتم.

پیروز حناچی:  اقدامات عاجل برای حل مشکلات شهر



برای رفع مشکلات شهر، معتقدم که باید دو اقدام عاجل در دستور کار قرار گیرد. هم‌اکنون پایتخت دو چالش جدی دارد. منابع مالی و نیروی انسانی زیاد در شهرداری. نخستین گام من در مقام شهردار ساماندهی منابع مالی و وضعیت نیروی انسانی شهرداری تهران خواهد بود.

علت اینکه این دو چالش همزمان مطرح می‌شود به این خاطر است که این دو به هم مربوط هستند. چرا که بخش عمده‌ای از منابع شهرداری تهران صرف حقوق و تامین مالی منابع انسانی می‌شود. از این‌رو معتقدم باید مطالعات دقیقی بر ظرفیت‌های نیروی انسانی موجود در شهرداری تهران صورت گیرد و با استفاده از اطلاعات موجود در معاونت منابع انسانی با دقت از استعدادها و توان و پتانسیل نیروی انسانی آگاهی کامل یافت. این مطالعه با هدف سبک کردن بدنه شهرداری به شکل برد- برد صورت خواهد گرفت، نه به‌صورت حذفی. همه معتقدیم که شهرداری تهران ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد. بنابراین می‌توان در جهت کاهش نیروی انسانی بدنه شهرداری گام‌های جدی برداریم تا تأثیر مهمی بر منابع مالی شهر بگذارد.

بحث دوم که در تهران با جدیت پیگیری خواهم کرد، به نتیجه رساندن لوایح موجود در مجلس است. دو لایحه منابع پایدار شهری و لایحه اصلاحیه ارزش افزوده را در میان‌مدت به‌منظور افزایش توان و ظرفیت شهرداری پیگیری خواهم کرد.

همچنین یکی از اقداماتی که در میان‌مدت مورد توجه خواهد بود، بررسی ظرفیت‌های تولید ثروت در شهر است. لازم نیست شهر تهران با تکیه بر ساخت و سازها و رویکردهای کالبدی به درآمد دست یابد. درآمدزایی جدید در همه شهرهای بزرگ جهان مبتنی بر توسعه نرم‌افزاری با تکیه بر استارتاپ‌هاست. از این‌رو با برنامه‌ریزی سریع می‌توان چنین ظرفیت بالقوه‌ای را در شهر ایجاد کرد. از طرفی همراه کردن مردم و جلب مشارکت آنها برای رفع مشکلات شهر ضروری است.

در تازه‌ترین نظرسنجی آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل اصلی شهر تهران از دیدگاه شهروندان تهرانی معرفی شده‌است. از این روی برای حل این دو مشکل باید مشارکت شهروندان را برانگیخت. چالش سوم شهر تهران از نظر شهروندان، نارضایتی آنان از خدماتی است که شهرداری تهران ارائه می‌دهد. به این منظور برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات متناسب با استفاده از منابع انسانی متخصص گام مهمی است که در شهرداری باید برداشته شود. معتقدم برای حل مشکلات فعلی تهران باید این اقدامات عاجل را در دستور کار قرار داد.

   نگاهی به سوابق عباس آخوندی

 عباس احمد آخوندی متولد ۱۳۳۶ دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی انگلستان است.

برخی از سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی:

 عضو شورای رقابت از سال ۱۳۸۸
 عضو هیأت مدیره دوره پنجم نظام مهندسی استان تهران
 عضو شورای مرکزی نظام مهندسی
 عضو هیأت مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران، ۱۳۸8- ۱۳۸5
 وزیر مسکن و شهرسازی از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶
 رئیس بنیاد مسکن از بهمن ۱۳۶۶ تا مرداد ۱۳۷۲
 دبیر شورای امنیت کشور
 رئیس ستاد مرزها
 رئیس ستاد مبارزه با مواد‌مخدر

   نگاهی به سوابق پیروز حناچی

پیروز حناچی، متولد سال 1342و دارای مدرک دکتری تخصصی معماری - مرمت شهری و باز زنده‌سازی‌ شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است.

برخی از سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی:

 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه
 مشاور وزیر مسکن و شهرسازی(1388- 1384)
 معاون معماری و شهرسازی وزیر مسکن و شهرسازی
 رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی
 عضو شورای‌عالی ترافیک
 عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی کشور

  برنامه‌های ارائه شده در شورا

 «تهران شهری برای همه» زمینه شکل‌گیری شهری زیست‌پذیر، رقابت‌پذیر و کارآمد است.

  وضعیت ایمنی از مهم‌ترین چالش‌ها در شهر تهران است و در برنامه «تهران شهری برای همه» تلاشم می‌کنیم تا شهروندانی فاقد ضعف در مدیریت بحران داشته باشیم.

 موفقیت در اجرای برنامه‌ها در تهران مستلزم مشارکت فرودستان در اداره شهر است.

  ساماندهی خطوط اتوبوس، مترو و دیگر خطوط حمل‌ونقل و افزایش آن به بالای 25درصد

 ایجاد سازوکار مناسب برای استفاده از ظرفیت کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌ها  با استفاده از فضاهای متروک شهری

 کاهش فضاهای بی‌دفاع شهری با استفاده از آموزش همگانی و ارتقای سطح آگاهی

  تهیه برنامه مرکز تاب‌آوری و مرکز دیدبانی

  «تهران شهری برای همه» با مدیریت خردمند اداره خواهد شد.

  به کارگیری مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌های انسانی از دست رفته

  هوشمندسازی شهرداری  با توسعه بستر یکپارچه خدمات آنلاین، توسعه بستر داده‌های مبتنی بر موبایل و حرکت از بستر وب به بستر موبایل و ارتقای بستر قانونی برای کسب و کارهای نوین

این خبر را به اشتراک بگذارید