• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37128
+
-

کام شیرین سراب با عسل و مربا

فرماندار سراب: در سال جاری، صادرات عسل و مربای این شهرستان با وجود تحریم‌ها رشد محسوسی داشته است

مجتبی خدایی|  تبریز – خبرنگار:


فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در سراب و روستاهای این شهرستان یکی از مشاغل اصلی شهروندان است. علاوه بر تولید بسیاری از محصولات کشاورزی شهرت سراب در استان به داشتن کره و عسل مرغوب این منطقه است. با توجه به وجود واحدهای دامداری متعدد در این منطقه و وجود حدود 70 هزار کندوی عسل سنتی و طبیعی صادرات عسل یکی از درآمدهای اصلی مردم این شهرستان است. 
«علی بدرشکوهی» فرماندار سراب در گفت‌وگو با همشهری به بیان برنامه‌های توسعه‌ای صادرات محصولات کشاورزی از جمله کره، عسل و مربای این شهرستان پرداخته است.


محصولات تولیدی عسل و مربای سراب علاوه بر مصرف داخلی به چه مناطق و کشورهایی صادر می‌شود؟

محصولات این شهرستان مشتریان زیادی در خارج از استان و استان‌های همجوار حتی استان‌های مرکزی کشور دارد و علاوه بر این کشورهای همجوار نیز بازار صادراتی این محصولات هستند. علاوه بر این در سال جاری توجه به بازارهای فرامنطقه‌ای هم مورد توجه بوده و به کشورهای آلمان و مالزی و همچنین روسیه صادرات داشته‌ایم. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای صادرات بیشتر موجب شده تا امسال با وجود تحریم و مشکلات دیگر افزایش 20 درصدی در زمینه صادرات عسل و مربا هم داشته باشیم.

با این‌که این شهرستان بیشترین تعداد کندوی عسل را دارد، چرا تولید عسل در این شهرستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است؟

یکی از دلایل این موضوع وجود کندوهای قدیمی است که موجب کاهش تولید می‌شود و در این زمینه تلاش می‌شود با همکاری جهاد دانشگاهی و حمایت از کندو‌داران بهسازی کندوها انجام شود تا میزان تولید هم بالاتر رود.

یکی از موانع فعالیت‌های اقتصادی نامناسب بودن راه‌های دسترسی از سراب به بستان‌آباد است، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

در جلساتی که با حضور نمایندگان و مسئولان استانی برگزار شد، این مشکلات هم بررسی شده و اعتبارات مناسبی برای بهسازی مسیرهای تردد و ترانزیت در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس مشکلاتی که برای تردد آسان وجود دارد رفع شده و امیدواریم زمینه صادرات بیشتر هم فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید