• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37079
+
-

روایت ظریف از یک داستان ترسناک سه کلمه‌ای

دنیای بدون برجام

ظریف: تصور کنید امروز ترامپ در مسند قدرت بود، ما برجام را نداشتیم، قطعنامه شورای امنیت سرجای خود بود، روسیه، چین و کشورهای اروپایی هم با آمریکا علیه ایران همراه بودند، در آن شرایط چه وضعیتی را برای برای کشور متصور بودید؟

برجام
دنیای بدون برجام


کلمه ای است که ظریف صبح شنبه برای شنوندگان رادیو روایت کرد. در سالگرد روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با گذشت 6ماه از خروج او از برجام وزیر خارجه ایران تاکید کرده اگر زمان به عقب بر‌گردد با علم بر روی کار آمدن ترامپ باز هم برای برجام مذاکره خواهد کرد. او درگفت‌وگوی رادیویی خود دنیای بدون برجام و با ترامپ را برای مخاطبان به تصویر کشید و گفت تصور کنید برجامی در کار نبود و ترامپ روی کار آمده بود. وضعیت کشور را در این شرایط متصور شوید.
ظریف از زمان شکل‌گیری توافق هسته ای تا همین 18اردیبهشت امسال که ترامپ از برجام خارج شد تحت فشار سنگین رسانه‌ها و جریان های سیاسی رقیب قرار گرفته بود به شکلی که پس از خروج ترامپ از برجام جریان رقیب دولت ازجمله آیت الله احمد جنتی در نامه‌ای غیرمعمول از حسن روحانی می‌خواهد به‌خاطر امضای برجام از مردم عذرخواهی کند. این فشارها و بهانه ها تا همین هفته گذشته هم ادامه داشت که ظریف فقط در یک نوبت مجبور شد برای پاسخ به 3سوال نمایندگان مخالف دولت درباره برجام به مجلس برود. سوالات این بود که چرا وقتی از آمریکا شکست خوردید به مردم گزارش ندادید؟ یا چرا اسناد محرمانه در برجام امضا کردید؟ سوالاتی که البته آنقدر بی ربط بودند که باعث عصبانیت ظریف شدند اما در نهایت مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع شد. ظریف پس از اقناع نمایندگان مجلس گفت‌وگوی مستقیم با مردم را در دستور کار قرار داده، اقدام نخست او انتشار یک فایل ویدیویی درباره تحریم‌های تازه آمریکا بود و در فاز دوم مخاطبان رادیو که عمدتا مردم عادی از راننده گرفته تا مسافر و ... هستند را برای شنیدن حرف‌هایش انتخاب کرد. ظریف در برنامه پارک شهر رادیو تهران در رابطه با موضوعات مختلف از فوتبال و ورزش گرفته تا قیمت اقلام غذایی در بازار و اف ای تی اف و ... به سوالات پاسخ داد اما یکی از محورهای مهم این مصاحبه درباره برجام جایی بود که ظریف مجبور شد به دفاع از مذاکرات طولانی مدت در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بپردازد، مذاکراتی که در نهایت در تیرماه سال 94به توافق هسته ای ختم شد.  وزیر خارجه کشورمان در این گفت وگو در پاسخ به این سوال که اگر می‌دانستیم بعد از دولت اوباما قرار است ترامپ بر روی کار بیاید باز هم برای برجام و تحقق چنین توافقنامه‌ای تلاش می‌کردیم، اظهار کرد:‌ باید به این موضوع توجه کنیم که رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود که در طی این دهه‌ها ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند و در این ارتباط سرمایه گذاری وسیعی انجام داده بود ولی با انجام چنین توافقی این تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌ها به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: تصور کنید که امروز ترامپ در مسند قدرت بود، ما برجام را نداشتیم و ترامپ در شرایطی مسئولیت سیاست خارجی آمریکا را برعهده داشت که تمامی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود، اجماع جهانی علیه ایران بود، روسیه، چین و کشورهای اروپایی هم با آمریکا علیه ایران همراه بودند، در آن شرایط چه وضعیتی را برای کشور متصور بودید.؟
اشاره ظریف به قطعنامه تحریم 1696مصوب سال 2006،قطعنامه تحریم 1737مصوب سال 2006، قطعنامه تحریم 1747مصوب سال 2007، قطعنامه تحریم 1803 مصوب سال 2008،  قطعنامه تحریم 1835مصوب سال 2008و قطعنامه تحریم 1929مصوب سال 2010شورای امنیت است که با برجام و با قطعنامه 2231شورای امنیت از بین رفتند.
ظریف سپس با بیان اینکه با تحقق برجام طراحی‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای اینکه ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی در جهان معرفی کنند از بین رفت، ادامه داد: برخی برجام را در حد یک معامله اقتصادی می‌دانند درصورتی که این توافق بین‌المللی فراتر از این موضوعات است. بر اساس برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ایران به عنوان یک واقعیت پذیرفته شد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین با اشاره به دیگر فواید برجام برای ایران خاطر نشان کرد: اگر یقین داشتم که بعد از دوره آقای اوباما آقای ترامپ بر سر کار می‌آید باز هم در مورد برجام مذاکره می‌کردم و این روند را به پیش می‌بردم.

   دنیا گروگان آمریکا نمی‌شود

ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی 50دقیقه ای با رادیو با اشاره به خروج آمریکا از یونسکو، معاهده نفتا، پاریس و ترانس پاسیفیک خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که وقتی از زور بیش از حد استفاده می کنند، اثرات منفی دارد.  صحبت هایی که چند روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری و وزیر دارایی فرانسه بیان کرد  و پاسخی که ترامپ در فرانسه به آنها داد، نشان دهنده این است که استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود باعث شده دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی‌توان زندانی و گروگان سیاست‌های این کشور باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید