• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37059
+
-

ترافیک تهران چقدر هزینه و اتلاف وقت به بار می‌آورد؟

آمار و ارقام ترافیکی تهران

بیرون کشیدن اعداد جالب از ترافیک پایتخت

آمار و ارقام ترافیکی تهران

نورا عباسی

ترافیک تهران بخشی از زندگی پایتخت‌نشینان شده است. براساس آمار، هر تهرانی 54دقیقه از وقتش را برای رفتن به یک سفر درون‌شهری در ترافیک هدر می‌دهد و هر سال حدود ۴هزارمیلیاردتومان از منابع تهران بر اثر اتلاف، سوخت می‌شود.

تهران؛ دهمین شهر ترافیکی

مؤسسه بین‌المللی داده‌سنجی تحت عنوان «نامبئو» هر سال براساس شاخص‌های ترافیکی سفرهای درون‌شهری به دسته‌بندی شهرهای خوب و بد ترافیکی می‌پردازد. براساس جدیدترین آمار به‌دست‌آمده از سوی این مؤسسه، ‌از میان 209کشور جهان، تهران به‌عنوان دهمین کشور بد ازنظر ترافیکی شناخته می‌شود. این دسته‌بندی براساس شاخص‌ ترافیک است؛ ‌در این شاخص ترکیبی از زمان مصرف شده در ترافیک برای رفتن به محل کار، ‌تخمین میزان نارضایتی مردم از هدردادن زمان در ترافیک، آلودگی کربنی و ناکارآمدی کلی به‌خاطر حضور در ترافیک، مدنظر است. براساس اطلاعات این مؤسسه، میانگین زمانی که از یک تهرانی برای یک سفر درون‌شهری هدر می‌رود، 54دقیقه است و برای یک سفر رفت و برگشت درون‌شهری در ترافیک رقمی حدود 7هزار و 936گرم، آلودگی کربنی ایجاد می‌شود. داکا در بنگلادش، کلکته در هندوستان، مانیل در فیلیپین، جاکارتا در اندونزی، دهلی و بمبئی در هندوستان، کلمبو در سریلانکا، شارجه در امارات و قاهره در مصر، شهرهایی هستند که به‌ترتیب رتبه‌های اول تا نهم این دسته‌بندی را به‌خود اختصاص داده‌اند و نسبت به تهران در وضعیت بدتری از ترافیک قرار دارند. باسل در سوئیس، وین در اتریش و براشو در رومانی هم شهرهایی هستند که با قرار گرفتن در رده آخر دسته‌بندی ترافیکی بهترین شرایط ترافیکی را برای شهروندانشان در سفرهای درون‌‌شهری ایجاد کرده‌اند.

ترافیک و نزاع خیابانی

با شروع ترافیک همه‌‌چیز به نقطه جوش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. در کنار سر و صدای ماشین‌ها، اعصاب آدم‌ها هم خط‌خطی می‌شود و هر فرد می‌تواند تبدیل به یک بمب ساعتی شود. در واقع نمی‌توانیم بگوییم که لزوما ترافیک کنش‌های تند را به‌بار می‌آورد اما به‌صورت غیرمستقیم بستر این رفتارها را مهیا می‌کند به‌طوری که همین چند روز پیش فرمانده انتظامی آذربایجان غربی آمار جالبی در مورد ترافیک و نزاع خیابانی داد؛ «در کل کشور نزاع و درگیری رتبه اول را در جرائم خشن به‌خود اختصاص داده که در 7ماه امسال 80درصد نزاع و درگیری در آذربایجان غربی را رانندگان به‌دلیل ترافیک و تصادفات و عدم ‌سعه‌صدر انجام داده‌اند.» در واقع باتوجه به شلوغی تهران می‌توان چنین آمارهایی را در تهران هم به‌دست آورد.

متهمان ترافیک اول صبح

وحشتناک‌ترین ترافیک‌های تهران همان اول صبح که قرار است همه سر ساعت به‌کار و تحصیلشان برسند، کلید می‌خورد. براساس آماری که سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران در سال 94 منتشر کرده است، متهم اصلی ترافیک‌های اول صبح تهران، ماشین‌های سواری و وانت‌ها هستند. سواری و وانت با سهم 66درصدی در رتبه اول و تاکسی‌ها هم با 19درصد در رتبه دوم ایجاد ترافیک اول صبح تهران را دارند. بعد از خودرو‌های سواری و تاکسی‌ها این سرویس‌ها و وسایل نقلیه سنگین هستند که با 8درصد و اتوبوس‌ها با 4درصد و موتورها با 3درصد، متهم شلوغ‌تر شدن خیابان‌های تهران هستند.

هزینه‌های ترافیک برای تهران

«در هر سال حدود ۴هزارمیلیاردتومان از منابع تهران بر اثر اتلاف سوخت، بیش از ۳هزارمیلیاردتومان بر اثر اتلاف وقت و قریب به ۸۰۰میلیاردتومان از منابع بر اثر آلودگی ازبین می‌رود که حدود ۸هزارمیلیاردتومان می‌شود.» ؛این آماری است که 2سال پیش از سوی سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی -دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران- اعلام شد و نشان می‌داد که ترافیک تهران چه هزینه‌هایی را بر دوش تهران می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید