• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36994
+
-

CFT در بن‌بست نیست

سخنگوی شورای نگهبان 11 ایراد اصلی این شورا به CFT را برشمرد اما مجلس می‌گوید لایحه الحاقی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم قابل اصلاح است

شورای نگهبان
CFT در بن‌بست نیست

 ماجرای پیوستن ایران به CFT و رد لایحه دولت در شورای نگهبان به نشست سخنگوی این شورا و گفت‌وگوی ظریف با شبکه‌ای رادیویی کشیده شد و موضوع سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد.

عباسعلی کدخدایی گفته است مجلس فرصت اصلاح را دارد. ظریف با بیان اینکه نباید از ترس مرگ، خودکشی کرد، تأکید کرده: هیچ‌یک از این کنوانسیون‌ها (در جهان) به‌شکلی نیست که برای خروج از آن محدودیت داشته باشید اگر چنین اتفاقی افتاد آن وقت ما درباره خروج از FATF تصمیم می‌گیریم. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم گفته: هفته آینده این لایحه را به سرانجام خواهیم رساند.

آنچه از سخنان مسئولان کشور برمی‌آید این است که این لایحه به بن‌بست نرسیده است و حتی امکان اصلاح آن در مجلس شورای اسلامی و تصویب آن در شورای نگهبان هم هست. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با اینکه طی اظهارنظری CFT، خلاف امنیت ملی تشخیص داده شده است آیا این را تأیید می‌کنید؟ عنوان کرد: فرضی که در ایرادات ذکر شده، این است که اگر مجلس بتواند این ایراد را رفع کند این ایراد هم خودبه‌خود رفع خواهد شد.

همشهری سه‌شنبه هفته گذشته در گزارشی اختصاصی از نامه شورای نگهبان به مجلس درخصوص رد CFT گزارش داده و نوشته بود: بررسی نامه شورای نگهبان به مجلس (که به‌دست همشهری رسیده است) نشان می‌دهد که بعد از 22 ایراد گرفته شده، این شورا نوشته است: «با فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات وارد بر آن، CFT برخلاف منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مغایر شرع دانسته شد.» درواقع شورا به مجلس گفته است این لایحه قابل اصلاح است و تأکید کرده بر فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات، این لایحه مغایر شرع است.

ابتکار مجلس برای اصلاح لایحه

با این حال برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که این مصوبه غیرقابل اصلاح است و باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود چنان‌که هفته گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه بر این موضع تأکید کرده بود. برخی هم معتقدند در ابتدا لازم است ابهامات شورای نگهبان مرتفع شود و بعد درصورت رد لایحه در شورا برای دومین بار و این بار، مجلس امکان اصلاح واصرار را دارد. علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از فرجام لایحه CFT چیست؟ گفت: کمیسیون امنیت ملی ابتکاری به خرج داده و همزمان از دستگاه‌های ذیربط دعوت کرده است تا اشکالاتی را که می‌تواند رفع شود مورد بررسی قرار دهند. وی افزود: بعد از نظر کمیسیون طبیعتا لایحه به صحن می‌آید و متناسب با تصمیم نمایندگان و با رأی احتمالی آنها مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس سعی بر این دارد که اشکالات شورای نگهبان را مرتفع کند ،گفت: شاید بتوان اشکالات شکلی را برطرف کرد اما اشکالات ماهوی قابل اصلاح نیست.

سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در پاسخ به این سؤال همشهری مبنی بر اینکه مجلس آیا می‌تواند قبل از رفع ابهامات شورای نگهبان لایحه را به مجمع تشخیص بفرستد، گفت: براساس آیین‌نامه باید ابهامات موجود رفع شود اما بعد از رد احتمالی لایحه، مجلس تصمیم به اصرار مصوبه رفع ابهام شده داشته باشد و آن را به مجمع بفرستد. نقوی‌حسینی گفت: بیشتر اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته است ناظر به محتوای کنوانسیون است، ما و حتی دولت هم نمی‌توانند. محتوای کنوانسیون را برطرف کنند. او گفته است شورای نگهبان اشکالات خود را به حق تحفظ‌ها و اعلامیه تفسیری گرفته است که بلااثر است. این نماینده مجلس هم معتقد است سرانجام این لایحه درصورت اصرار نمایندگان درمجمع تشخیص مورد بررسی قرار می‌گیرد و نظر نهایی آنجا داده خواهد شد.

تکلیف حق‌شرط‌ها چه می‌شود؟

سخنگوی شورای نگهبان که روز گذشته در نشست خبری‌اش با رسانه‌ها سخن می‌گفت به حق‌شرط‌های دولت برای پیوستن ایران به CFT اشاره کرده و گفته: حق شرط‌هایی که دولت گذاشته، بی‌اثر است و مفهوم آن این است که دولت هیچ حق شرطی نگذاشته است بنابراین ما باید به متن کنوانسیون نگاه کنیم. متن کنوانسیون هم خلاف شرع است پس ما بر آن ماده از مصوبه ایراد شرعی گرفته‌ایم.

کدخدایی گفته است: درصورت مطالعه کنوانسیون می‌بینید که به موجب ماده۶ هیچ‌گونه حق شرطی مگر درخصوص ارجاع به داوری پذیرفته نیست. نظر فقهای شورای نگهبان این بود که وقتی حق شرط را قبول نکردند بنابراین اصل ماده حاکم است. او معتقد است از آن جهت آن ماده اصالتا خلاف شرع است.

ظریف: از ترس مرگ، خودکشی نمی‌کنیم

 وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به FATF و قصد دولت برای همکاری با آنها گفته است: هیچ‌یک از این کنوانسیون‌ها به شکلی نیست که برای خروج از آن محدودیت داشته باشید. وی افزود: صحبت‌هایی که دوستان می‌کنند مبتنی بر واقعیات نیست، اینکه سازمان یا کشوری در فهرست سازمان تروریستی آمریکا باشد، ملاک نیست. آنچه مهم است اینکه شورای امنیت چه سازمان‌هایی را به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته است. ظریف در پاسخ به اینکه ممکن است برخی کشورها تحت فشار آمریکا شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند، گفت: ما از ترس مرگ، خودکشی نمی‌کنیم. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه یادآور شد: علاوه بر این ما عضو FATF نمی‌شویم تنها اتفاقی که می‌افتد این است که ما از فهرست کشورهای غیرهمکار خارج می‌شویم و کشوری می‌شویم که با آن همکاری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید