• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36961
+
-

زنان ایلامی‌در صف اول اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان: اهدای خون در استان ایلام طی نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشت

گزارش
زنان ایلامی‌در صف اول اهدای خون

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:


اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به ‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند.
خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تایید سلامتی به ‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. 

اهدای خون، علاوه بر این‌که برای نیازمندان به خون از اهمیت زیادی برخوردار است، خطر ابتلا به حملات قلبی و حتی سرطان را در اهدا‌کننده کاهش می‌دهد.
با توجه به این‌که خون انسان هیچ جانشینی ندارد و نمی‌توان آن را به طور مصنوعی تهیه کرد، اهدای خون در پزشکی بسیار اهمیت دارد. 
به گفته مسئولان اداره‌کل انتقال خون استان، ایلام در اهدای خون وضعیت مناسبی دارد و کیفیت خون اهدایی در آن نیز بالاست. همچنین، بر اساس گفته مسئولان، بانوان ایلامی بیشترین سهم را در اهدای خون به خود اختصاص می‌دهند.


سلامت خون‌های اهدا شده

مدیرکل انتقال خون استان ایلام به همشهری می‌گوید: یکی از مهم‌ترین فواید اهدای خون، نجات زندگی انسان‌ها و بهبود سلامت جسمانی است. هر سال بیش از 80 میلیون واحد خون در جهان اهدا می‌شود که تنها 38 درصد آن به کشورهای در حال توسعه تعلق دارد. این در حالی است که این کشورها 82 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. 
«مهدی اکبری» با بیان این‌که اهدای خون می‌تواند به نجات زندگی انسان‌ها و بهبود سلامت جسمانی آنها کمک کند، می‌افزاید: اهدای خون در استان ایلام صددرصد داوطلبانه است و بانوان ایلامی سهم بیشتری را در اهدای خون به خود اختصاص داده‌اند.
وی تاکید می‌کند: در حال حاضر ضریب اطمینان سلامت خون‌هایی که در ایلام برای بیماران نیازمند فراورده‌های خونی فراهم می‌شود، بالاست و مشکلی وجود ندارد.


آمار اهداکنندگان رضایت‌بخش است

مدیرکل انتقال خون استان در ادامه با اشاره به این‌که با توجه به جمعیت استان از نظر آمار اهداکنندگان در وضعیت مطلوبی قرار داریم، بیان می‌کند: اهدای خون، علاوه بر این‌که یک عمل پسندیده با اجر اخروی محسوب می‌شود، فواید بی‌نظیری برای سلامت افراد دارد.اکبری اضافه می‌کند: اهدای مکرر خون با کاهش دادن غلظت خون به بهبود جریان خون کمک می‌کند و به این ترتیب لایه داخلی عروق نیز کمتر دچار آسیب و گرفتگی می‌شود.

وی می‌گوید: بعد از هر بار اهدا، بدن سعی ‌می‌کند خون از دست رفته را دوباره تامین کند. اهدای خون مکرر، تولید سلول‌های جدید خونی را افزایش می‌دهد و از این طریق به حفظ سلامت و افزایش سرعت بهبود زخم‌‌ها و آسیب‌‌های بافتی کمک می‌کند.این مسئول اظهار می‌کند: با اهدای مکرر و بهبود جریان خون عملکرد مغز ثبات بیشتری پیدا می‌کند، تمرکز افزایش می‌یابد و از استرس‌های ناشی از عدم تمرکز کاسته ‌می‌شود. با کاهش استرس نیز خطر ابتلا یا پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها نیز کاهش ‌می‌یابد.


افزایش اهدای خون در استان

این مسئول می‌گوید: اهدای خون در استان ایلام طی نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشته است.
اکبری می‌افزاید: مردم نوع‌دوست استان از اول سال جاری تا الان بیشتر از 8 هزار سی‌سی خون اهدا کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد (معادل 600 کیسه) افزایش داشته است. از این میزان تقریبا 2 درصد افزایش آمار مربوط به خانم‌ها بوده است. همچنین، از این تعداد 65 درصد اهدا کننده مستمر هستند که سابقه حداقل 2 بار اهدای خون را در سال دارند.
مدیرکل انتقال خون استان اظهار می‌کند: ما هر سال شاهد افزایش اهدای خون در مناسبت‌های خاص مثل ایام محرم هستیم. امسال هم شاهد افزایش این آمار بودیم و نزدیک به 800 کیسه فراورده خونی در سطح استان توزیع کردیم.
وی در پایان عنوان می‌کند: به دلیل بالا بودن آمار اهدای خون در ایلام، صددرصد نیاز استان در این زمینه تامین است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید