• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36952
+
-

شفاف سازی درباره قیمت‌گذاری لاستیک

مدیر کل راهداری فارس: لاستیک‌های وارداتی به همراه ۲۴ قلم کالای اساسی با ارز دولتی تامین می‌شود

گزارش
شفاف سازی درباره قیمت‌گذاری لاستیک

آذر خسروانیان|  شیراز- خبرنگار: 


 حمل‌و‌نقل جاده‌ای به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی در توسعه هر منطقه تاثیری انکارناپذیر دارد. فارس یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در زمینه ترانزیت و گردشگری است و نقش قابل توجهی در واردات و صادرات کشور دارد. 
اما این عرصه نیز در شرایط فعلی اقتصاد کشور با چالش‌های مهمی مواجه است و گاهی اخباری مبنی بر اعتراض رانندگان و یا انتقاد تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان به گوش می‌رسد که بخشی از آنها متوجه اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان است.


وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان با بیان این‌که فارس با داشتن بیش از ۵۳ هزار راننده باری، حدود 7 هزار راننده مسافربری،۵۴۰ راننده وانت‌بار و ۱۱۵ راننده روستایی رتبه اول کشور را از نظر تعداد رانندگان حرفه‌ای دارد، می‌گوید: این افراد تحت مدیریت انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌های باربری فعالیت می‌کنند.

«علیرضا سیاه‌پور» می‌افزاید: به‌طور میانگین در هر سال حدود 2 میلیون و 200 هزار بارنامه و 27 میلیون و 750 هزار تن کالا از مبدا فارس جابه‌جا می‌شود.

 وی از ورود 6 میلیون و 216 هزار تن کالای وارداتی به فارس در سال گذشته خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: سهم فارس از جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل کالا در کشور ۶/۵ درصد است که از این لحاظ در رتبه ششم قرار دارد.
سیاه‌پور ادامه می‌دهد: عملکرد 6 ماهه امسال با محور انتقال کالا از مبدا فارس در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.


تامین و قیمت‌گذاری لاستیک 

این مسئول در خصوص کمبود لاستیک ماشین‌های سنگین و افزایش قیمت آن می‌گوید: از سوی این اداره هیچگونه افزایش نرخی اعمال نشده و قیمت لاستیک توزیع شده مطابق نرخ اموال تملیکی است. 
وی به شیوه نرخ‌گذاری لاستیک اشاره می‌کند و می‌افزاید: لاستیک‌های متعلق به اموال تملیکی را اداره راه نرخ‌گذاری می‌کند و لاستیک‌های وارداتی توسط بخش خصوصی و واردکنندگان قیمت‌گذاری می‌شود.

سیاه‌پور ادامه می‌دهد: مرجع تعیین قیمت لاستیک‌های تولید داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بنابراین اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در نرخ‌گذاری لاستیک‌ها دخالتی ندارد.
وی به تامین لاستیک‌های مورد نیاز اشاره و اضافه می‌کند: لاستیک‌های وارداتی به همراه ۲۴ قلم کالای اساسی با ارز دولتی تامین می‌شود.

سیاه‌پور با بیان این‌که اخیرا ۱۴ هزار و 500 حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع شده است، می‌گوید: توزیع لاستیک بین رانندگان همچنان ادامه دارد و تا پایان امسال ارز مورد نیاز برای تامین ۲ میلیون حلقه لاستیک در کشور پیش‌بینی شده است که ۱۰‌درصد آن به فارس اختصاص دارد.


نظارت بر فعالیت شرکت‌های باربری

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در خصوص کمیسیون ماده ۱۲ که چندی پیش تشکیل شد نیز می‌گوید: به منظور کاهش تخلفات انجام شده از‌سوی شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای و رسیدگی به شکایت رانندگان شاغل در این بخش کمیسیون ویژه ماده ۱۲ برای رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است.

سیاه‌پور ادامه می‌دهد: طی برگزاری جلسات این کمیسیون ۷۴ تخلف مورد بررسی قرار گرفت که آرا به تعطیلی۱۴شرکت، جریمه ۳۳ شرکت و ۳ تذکر کتبی منجر شد و ۲۴ شرکت تبرئه شدند.
وی اضافه می‌کند: بیشترین تخلفات مربوط به تضییع حقوق رانندگان و شامل اخذ کمیسیون اضافی، پرداخت نکردن کرایه و سوءاستفاده از کارت‌های هوشمند رانندگان بوده است.


تعامل با اتاق بازرگانی

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بر اهمیت تعامل با اتاق بازرگانی فارس تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی امروز تعامل  متخصصان ارگان‌های مختلف اقتصادی استان اهمیت فراوانی دارد.

سیاه‌پور با اشاره به این‌که بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای برای راهگشایی در بخش اقتصادی حمل‌و‌نقل با اتاق بازرگانی تعامل مناسبی  دارد، می‌افزاید: این اداره به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم خدمت‌رسانی جاده‌ای همواره تعامل سازنده با سایر ارگان‌ها داشته و در حوزه مطالبات مطرح شده کوشیده است.

 وی اضافه می‌کند: مطالبات درون‌سازمانی در کمترین زمان رفع شده و در حوزه برون سازمانی نیز با پیگیری از طریق سایر نهادها مانند صنعت، معدن و تجارت در جهت تامین لاستیک و سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات بیمه تکمیلی رانندگان باربری و خانواده‌های آنها، گام‌های بلندی برداشته شده است.
 

تلفات جاده ای

این مقام مسئول به تلفات جاده‌ای فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته اما تعداد کشته‌ها یک درصد کاهش یافته است. 
سیاه‌پور می‌افزاید: تلفات در بخش برون شهری ۱/۹ درصد کاهش و در بخش روستایی۷/۷ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه می‌دهد: ۲۲ محور فارس جزو محورهای مهم و پر تلفات هستند و از لحاظ شاخص تلفات برون‌شهری در رتبه ۱۴ کشور قرار گرفته‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید