• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36756
+
-

در خیابان سادات از مواد‌مخدر تا اموال دزدی خرید و فروش می‌شود

وعده‌گاه معتادان

وعده‌گاه معتادان

علی احمدوند|خبرنگار

منطقه 9


 تردد کارتن‌خواب‌ها، فراوانی آسیب‌های اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر و اشیای دزدیده شده در محله امامزاده عبدالله(ع) موضوع تازه‌ای نیست. این مشکلات بارها باعث شکایت و نارضایتی اهالی محله و حتی در همشهری‌محله هم مطرح شده است و بعد از آن اقدام نیروی انتظامی را در پی داشته است. اما چیزی نگذشته که دوباره اوضاع به شکل قبل برمی‌گردد و به قول معروف همان آش و همان کاسه! این بار برای پرداختن به مشکلات این محله تصمیم گرفته‌ایم از زاویه دیگری روایت کنیم و به همین دلیل سراغ تعدادی از کارتن‌خواب‌های این محله می‌رویم. افرادی که انگار قصد بیرون رفتن از محله امامزاده عبدالله (ع) را ندارند.  

 آخر شب تعدادشان زیاد است. کنار خیابان نشسته‌اند. یکی در میان یا منتظر مواد هستند یا سر در گریبان چرت می‌زنند. این صحنه‌ای است که اهالی خیابان سی‌متری جی و خیابان سادات هر روز می‌بینند. هرچند حس ‌ترحم خیلی از بیننده‌ها را جلب می‌کند اما نگاه غضب‌آلود اهالی محله را هم به همراه دارد چراکه وجود معتادان و کارتن‌خواب‌ها را معضلی برای فرزندان و محله‌شان می‌دانند. روز و شب ندارد. همیشه هستند اما شب تعدادشان بیشتر می‌شود. حدود 8 صبح گوشه خیابان نشسته‌اند و با شلوغ ‌شدن خیابان یکی یکی انگار از تعدادشان کم می‌شود. یکی از آنها را با نگاه دنبال می‌کنیم، جوان است، شاید 30 یا 35 ساله. برخلاف بقیه که چند نفری نشسته‌اند تنها است. چند تسبیح و مهره جلو خودش انداخته و با آنها سرگرم است. سراغش می‌رویم و می‌پرسیم: «اینها ‌فروشی است؟‌» برق ذوق در چشمانش می‌نشیند و می‌گوید: «خریداری؟‌» سر صحبت باز می‌شود، تعریف می‌کند 29 ساله است و چند ماه است که به اصطلاح کارتن‌خواب شده‌. می‌گوید: «اهل همین منطقه هستم. خانه‌مان در محله استادمعین است. بیشتر معتادانی که اینجا هستند یا اهل همین منطقه هستند یا منطقه 10.» لبخند معناداری می‌زند و ادامه می‌دهد: «به قول معروف بچه‌محل هستیم.» می‌پرسیم چرا اینجا جمع می‌شوید؟ جوابش کوتاه است: «‌‌چون همه اینجا شبیه خودمان هستند.» و ادامه می‌دهد: «در بوستان گل‌ها راحت می‌توانی مواد خرید و فروش کنی، اصلاً ساقی‌های این بوستان جوان‌های این محله را بیچاره کرده‌اند. به علاوه این محله از 9 شب به بعد خلوت می‌شود. یعنی‌‌‌ تردد ماشین و آدم‌های غریبه در آن کم است و برای پاتوق‌های شبانه معتادان جان می‌دهد. اینجا خرید و فروش همه‌چیز انجام می‌شود از مال دزدی و موادمخدر گرفته تا لباس تن‌مان.» محمد می‌گوید: «غریبه بین‌مان نیست و همه اهل همین محله هستیم. اکثراً خانواده‌هایمان می‌دانند که اینجا می‌توانند پیدایمان کنند.» 

فقط جایشان عوض شده است
 

«روزی نیست که برای حضور معتادان در خیابان سادات با 137 شهرداری و نیروی انتظامی تماس گرفته نشود اما انگار کار‌ساز نیست.» «عباسعلی معروف‌خانی‌» شورایار محله امامزاده عبدالله(ع) با بیان این جملات می‌گوید: «خیابان سادات غده سرطانی محله امامزاده عبدالله(ع) شده است. اکثر افرادی که در این محله زندگی می‌کنند از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند اما بسیار آبرومندند. دلشان نمی‌خواهد وقتی یک نفر پا به محله‌شان می‌گذارد خیال کند وارد بساط معتادان و خرده‌فروش‌های موادمخدر شده است.» او ادامه می‌دهد: «چند سالی در خیابان سی‌متری جی تعدادشان زیاد بود. کارشان به جایی رسیده بود که زمستان‌ها آتش‌های بزرگ درست می‌کردند و می‌نشستند به گفتن و خندیدن و مواد کشیدن! اما نیروی انتظامی آنها را جمع کرد. حالا در خیابان سادات تجمع می‌کنند.» 

کلانتری باید دست به کار شود

«صادق محمدی» مدیر مرکز خدمات اجتماعی منطقه 9، در رابطه با جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌های خیابان سادات می‌گوید: «شهرداری منطقه هر شب اقدام به جمع‌آوری این افراد می‌کند اما متأسفانه دوباره جمع دیگری از معتادان در این خیابان جمع می‌شود. بین این افراد موادفروش هم وجود دارد که جمع‌آوری آنها به عهده نیروی انتظامی است. نزدیک‌ترین مددسرا به منطقه ما در بزرگراه صدر قرار دارد که هر شب 150 کارتن‌خواب آنجا مستقر می‌شوند.» 

سختی زندگی در کنار سگ‌های وحشی 
منطقه 21



مشکلات کارخانه‌ها در منطقه 21 کم نیست. اما این روزها وجود سگ‌های نگهبان و ولگرد، باعث نگرانی اهالی شده است. حسام صیامی، دبیر شورایاری منطقه 21 می‌گوید: «روزی نیست که سگ‌های ولگرد به بچه‌ها و زن‌ها حمله نکنند. اطراف شهرک‌های منطقه 21 پر از سگ ولگرد است. همین چند روز پیش سگ نگهبان یکی از کارخانه‌ها به یک زن و بچه‌اش حمله کرد و به آنها آسیب رساند.» صیامی می‌گوید: «وقتی می‌گوییم وجود سگ‌ها در محله‌های اطراف ویلاشهر، شهرک دانشگاه و شهرک استقلال باعث دلهره شده‌اند و حتی یک پیاده‌روی ساده را با دلشوره همراه کرده‌اند به این معنا نیست که ما دشمن حیوانات هستیم و می‌خواهیم به آنها آسیب برسانیم. حرف ما این است که جای سگ ولگرد و وحشی در محله نیست. سگ‌های نگهبان کارخانه تنها از صاحبانشان حرف‌شنوی دارند و به غریبه‌ها حمله می‌کنند. این سگ‌ها شب‌ها در محله‌ها پرسه می‌زنند.» صیامی ادامه می‌دهد: «چند بار شهرداری اقدام به جمع‌آوری آنها کرد، اما تعدادشان زیاد است به علاوه اینکه وسعت منطقه ما زیاد و تعداد زمین‌های بایر هم بالاست، به همین دلیل نمی‌توان کنترلی بر آنها داشت. تنها می‌توانیم کارخانه‌ها را مجاب کنیم سگ‌هایشان را کنترل کنند تا از محوطه کارخانه خارج نشوند.»

مددسرایی در راه است 
منطقه 2



 چند سالی است، نبود مددسرا در منطقه 2 تبدیل به بحران در دومین تکه پایتخت شده است. معتادان و کارتن‌خواب‌ها در حوالی بوستان فرحزاد جمع می‌شوند و آنجا را محل استقرار دائمی خود کرده‌اند. ضرورت یک مددسرا در منطقه 2 سال‌هاست احساس می‌شود چراکه با شروع فصل سرما معتادان مجبور به روشن کردن آتش در بوستان‌ها می‌شوند. اینکه چرا شهرداری منطقه تا به حال برای ساخت آن اقدامی نکرده باعث تعجب است! آن‌طور که از اخبار مسئولان شهرداری منطقه شنیده شده قرار است در زمستان امسال معتادان و کارتن‌خواب‌های این منطقه صاحب یک مددسرا شوند و در شب‌های سرد سقفی بالای سرشان باشد. مذاکرات برای ساخت مددسرا انجام شده اما مکان آن نامشخص است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید