• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36682
+
-

زندگی؛ هدیه 3بیمار مرگ مغزی

به گفته خانواده محمد، او قربانی دزدانی شده که قصد سرقت موتورش را داشتند

داخلی
زندگی؛ هدیه 3بیمار مرگ مغزی


اعضای بدن 2مرد و یک زن که در جریان 3حادثه مختلف در تبریز، اصفهان و اراک دچار مرگ مغزی شده بودند به دست‌کم 10بیمار نیازمند اهدا شد تا آنها فرصتی دوباره برای زندگی پیدا کنند.


وصیت نجات‌بخش
به گزارش همشهری، نخستین حادثه در تبریز رخ داد و در جریان آن جوانی 28ساله به نام محمد عالم‌دوست، قربانی حادثه‌ای هولناک شد؛ حادثه‌ای که دزدان موتورسیکلت رقم زدند و باعث شد او دچار مرگ مغزی شود. اما این حادثه چطور رخ داد؟

علی عالم‌دوست، برادر محمد در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «بعدازظهر جمعه 4آبان بود. محمد همراه یکی از دوستانش به یک فروشگاه رفته و موتور گران‌قیمتی خریده بود. آنها سوار موتور در حال عبور از خیابان حجتی بودند که آن حادثه رخ داد و عده‌ای برای سرقت موتور برادرم، جانش را گرفتند.»

از اینکه روز حادثه دقیقا چه اتفاقی رخ داد و محمد و دوستش چطور دچار حادثه شدند، هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما برادر محمد به نقل از شاهدان می‌گوید: برادرم و دوستش سوار موتور بودند که عده‌ای از پشت سر با ماشین یا با موتور به آنها می‌زنند و کنترل موتور از دست برادرم خارج می‌شود و او و دوستش به‌شدت زمین می‌خورند؛ طوری که محمد از هوش می‌رود و دوستش هم به‌خاطر اصابت سرش با زمین مصدوم می‌شود. پس از این حادثه 3نفر موتور گران‌قیمت برادرم را دزدیده و سوار نیسان کرده و فرار می‌کنند. برادرم و دوستش حدود 45دقیقه در آن وضعیت بودند تا اینکه بالاخره یک‌نفر پیدا می‌شود و اورژانس را خبر می‌کند و آنها به بیمارستان منتقل می‌شوند.

علی ادامه می‌دهد: ما از این حادثه خبر نداشتیم و دوستان برادرم چندبار به او زنگ می‌زنند تا اینکه بالاخره یک نفر گوشی او را جواب می‌دهد و می‌گوید که صاحب گوشی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام‌رضا(ع) بستری است. دوستانش به بیمارستان می‌روند و وقتی در جریان ماجرا قرار می‌گیرند، ما را خبر می‌کنند و اینگونه بود که ما هم از ماجرا باخبر شدیم.

برادر محمد می‌گوید: خوشبختانه دوست برادرم در این حادثه آسیب شدیدی ندیده بود و پس از اینکه پزشکان سرش را جراحی کردند، مرخص شد. وقتی سراغش رفتم و از ماجرا پرسیدم، گفت که آن روز فقط متوجه شد که در یک لحظه ضربه‌ای به موتور وارد شد و موتور لیز خورد و او و محمد روی زمین افتادند. همان لحظه نیز ماشینی که از آنجا عبور می‌کرد از روی سر محمد رد شد و به جای اینکه توقف کند، به راهش ادامه داد. بعد هم دیگر چیزی نفهمیده تا اینکه در بیمارستان به‌هوش آمده است.


جوان ورزشکار
به گفته خانواده محمد، او جوانی ورزشکار بود و در رشته کیک‌بوکسینگ فعالیت می‌کرد و بدن ورزیده‌اش باعث شد که پزشکان بتوانند از همه اعضای قابل اهدای بدن او استفاده کنند. برادر محمد می‌گوید: او در ایران‌خودروی تبریز کار می‌کرد و قرار بود ازدواج کند. حتی کارهای خواستگاری هم انجام شده بود و منتظر بودیم پس از‌ماه صفر مراسم بله‌برون برگزار شود که این اتفاق افتاد. برادرم، جوانی خوش‌اخلاق بود که همیشه به بزرگ‌تر از خودش احترام می‌گذاشت. او مدت‌ها پیش به مادرم گفته بود که اگر اتفاقی برایش رخ داد و دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدنش را اهدا کنیم. به‌خاطر همین بود که پس از 11روز کما، وقتی پزشکان اعلام کردند که دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نیست، با مادرم صحبت و برگه رضایت را امضا کردیم. آنطور که شنیدم کلیه‌ها، کبد، قلب و دیگر اعضای بدن محمد به 8بیمار پیوند زده می‌شود و امیدواریم با این کار، روح او در آرامش باشد.

خانواده محمد قرار است پس از برگزاری مراسم خاکسپاری، راهی دادسرا شوند تا با کمک گرفتن از پلیس و دستگاه قضایی، عاملان این حادثه شناسایی و دستگیر شوند. به گفته برادرش، همه شواهد نشان می‌دهد این حادثه به‌خاطر سرقت موتور گران‌قیمت پسر جوان رخ داده و احتمالا سارقان از همان لحظه‌ای که او موتور را خریداری کرده بود در تعقیبش بودند تا نقشه خود را اجرا کنند. پدر محمد، جانباز جنگ تحمیلی بود که حدود 7سال پیش به شهادت رسید و حالا خانواده او در غم از دست دادن پسر جوان خانواده عزادارند.



حادثه هنگام کار

دومین حادثه در اصفهان رخ داد و در جریان آن اعضای بدن مرد 44ساله‌ای به نام ابراهیم کیانپور به 3بیمار اهدا شد. ماجرا از این قرار بود که ابراهیم در محل کارش در شاهین‌شهر اصفهان مشغول کار بود که دچار حادثه شد و به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر انتقال یافت. او بر اثر حادثه‌ای که برایش رخ داد  به کما رفت و تلاش پزشکان برای نجات جانش فایده‌ای نداشت و در نهایت با پایین آمدن سطح هوشیاری‌اش، پزشکان اعلام کردند که دچار مرگ مغزی شده است. پس از این حادثه پیکر او به مرکز آموزشی درمانی الزهرا در اصفهان منتقل شد و همزمان تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان با دعوت از خانواده ابراهیم تلاش کردند که آنها را راضی به اهدای اعضای بدن وی کنند. خانواده ابراهیم در همان ابتدا با اهدای اعضای بدن موافقت کردند و به این ترتیب پیکر او به اتاق عمل منتقل شد و کلیه‌های وی به 2بیمار که از نارسایی کلیه در رنج و در صف دریافت عضو پیوند بودند و کبدش نیز به بیماری دیگر پیوند زده شد و آنها فرصت دوباره‌ای برای زندگی یافتند.


رضایت برای نجات
سومین حادثه در اراک رخ داد و در جریان آن زن 33ساله‌ای که دچار مسمومیت شدیدی شده بود به یکی از بیمارستان‌های این شهر منتقل شد. شدت مسمومیت او به حدی بود که تلاش پزشکان برای نجاتش فایده‌ای نداشت و در نهایت او نیز دچار مرگ مغزی شد. با رضایت خانواده این زن برای اهدای اعضای بدنش، پیکر او به بیمارستان امام‌خمینی (ره)تهران منتقل و کلیه، کبد و نسوج او به بیماران نیازمند اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید