• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36676
+
-

نظرسنجی فضای مجازی فرصتی پیش‌روی شورا

حامد فوقانی | خبرنگار

حالا که اظهارنظرها درباره ملاحظات انتخاب شهردار جدید برای پایتخت جدی‌تر از قبل شده، بهترین فرصت است که اعضای شورای شهر تهران از مزایای فضای مجازی در این رابطه بهره ببرند. به‌طور حتم در میان نظرات مردم- همان‌هایی که با آرای میلیونی خود در اردیبهشت 96سبب شدند تا تمامی 21نفر فهرست امید و اصلاح‌طلبان بر کرسی‌های شورای مهم‌ترین کلانشهر کشور تکیه بزنند- نکات در خور توجهی هم وجود دارد.

1- فضای مجازی آنقدر امکانات جالب دارد که می‌تواند نمونه آماری خوبی را - آن هم در کمترین زمان ممکن- در اختیار شورای پنجمی‌ها قرار دهد. فرض کنید اگر قرار باشد از ظهر فردا که 5کاندیدای اصلی شهرداری تهران مشخص شده‌اند، شورای شهری‌ها دست به‌کار شوند تا از دل یک جامعه آماری با تعداد مورد قبول، نظرسنجی انجام دهند، به چه تعداد نیروی انسانی نیاز دارند و در نهایت هم چقدر انرژی و زمان صرف خواهد شد. فضای مجازی اما این امکان را پیش‌روی مسئولان گذاشته تا خودشان به‌گونه‌ای مستقیم همه‌‌چیز را به‌دست بگیرند و سرانجام داده‌های نویی را به بررسی‌های پیشین خودشان اضافه کنند. اینگونه، در کنار همه جمع‌بندی‌های سیاسی و اقتصادی، یک‌پایش اجتماعی از نظرات شهروندان هم خواهند داشت؛ پایشی که می‌تواند حتی اطلاعات دست‌اولی را به‌دست مسئولان و در این برهه زمانی به‌دست اعضای شورای شهر تهران برساند که شاید برخی از آنها در گوشه ذهن‌شان هم وجود نداشته است.

2- بی‌تردید فضای مجازی آسیب‌های فراوانی هم دارد و گاهی عده‌ای به هر دلیلی-  چه با نقاب و چه بدون نقاب- به جای همیاری و همکاری دست به انتقادهای تند و چه بسا فحاشی بزنند. اگر این تعداد نظرات فاکتور گرفته شود، باقی موارد قابل استفاده خواهد بود. یادمان نمی‌رود که 6ماه پیش هم حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور، در ‌همایشی گفت: «کجا را می‌توان پیدا کرد که ایراد نداشته باشد. اگر فردی از پمپ بنزین، بنزین تهیه کند و یک‌مکان عمومی را به آتش بکشد، آیا باید همه پمپ‌بنزین‌ها را به آتش کشید؟ بگذارید مردم نفس بکشند.» حالا اما که مکانیسم چندان مناسبی برای ارتباط‌گیری شهروندان با شورا وجود ندارد، فضای مجازی با ایراداتی که برخی به آن وارد می‌کنند، کانالی در دسترس برای رساندن نظرات به اعضای شورا به‌حساب می‌آید.

3- فضای مجازی این روزها در همه جا تأثیرگذاری بسیاری دارد؛ نمونه‌اش همین چند وقت پیش رخ داد؛ هنگامی که آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی آلمان در نتایج نظرسنجی پایگاه تحلیلی «یوگاو» در توییتر اطلاع یافت؛ آنطور که اعلام شده بود نظرسنجی‌های میدانی و توییتر نشان می‌دهد، بیش از نیمی از مردم موافق کناره‌گیری مرکل از قدرت هستند. شکست سنگین حزب او در انتخابات ایالتی «هسن» هم به نوعی بر واکنش‌های فضای مجازی در این رابطه، صحه گذاشت و سپس مرکل شکست را پذیرفت و نتایج چنین نظرسنجی‌ها و انتخاباتی را دلسردکننده توصیف کرد. نظرات افراد در فضای مجازی حتی سبب شده تا برخی مقامات عالی‌رتبه کشورها از موضع‌شان عقب‌نشینی کنند و گاهی خجالت‌زده شوند. توییت اخیر ترامپ درباره تحریم‌های تهران و برداشت او از سریال «تاج و تخت» مثال واضحی است که می‌توان زد. به ساعتی نکشید که کامنت‌ها و توییت‌ها همچون پتک بر سر رئیس‌جمهور آمریکا فرود آمد و جهان از این بابت علیه او شد.

4- بررسی‌های نگارنده در فضای توییتری نشان می‌دهد، کامنت‌های کاربران زیر پست‌های اخیر اعضای شورای شهر درباره انتخاب شهردار جدید تهران، یک‌پیغام بسیار روشن دارد؛ آنها خواهان انتخاب گزینه‌ای هستند که ثبات مدیریت شهری را در پی داشته باشد. ثبات مدیریتی دقیقا مسئله‌ای است که اکنون و با عبور از دوران ‌گذار دوره پنجم مدیریت شهری پس از یک‌سال و اندی، اهمیت فراوانی می‌یابد؛ درست زمانی که طرح‌هایی در حوزه شفافیت مالی و اداری شهرداری به تصویب رسیده، گشایش‌های مالی تا حدی حاصل شده، مدیران کمبودها را استخراج و نیازها را شناسایی کرده‌اند، میزان دقیق بدهی‌ها و طلب‌ها مشخص شده و در مجموع خط حرکتی مدیریت تعیین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید