• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36648
+
-

از محرم و صفر چه داریم؟

یادداشت
از محرم و صفر چه داریم؟

علی سرلک |  کارشناس مسائل دینی

شکی نیست که محرم و صفر ظرفیت بی‌نظیر استخراج گنجینه‌های خردورزی و عقلانیت- دفائن العقول- را دارد. کشتی نجات‌خواهی جامعه با عاشورا به حرکت در می‌آید، در اربعین به‌خصوص در این سال‌های اخیر سرعت می‌گیرد و به جلوه و اوج می‌رسد و با رحلت رسول خدا (ص) و شهادت امام‌حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)  به ساحل آرامِ فهمیدگی می‌رسد. اما با این همه چرا این کشتی از مال‌التجاره و کالایی در خور و مورد نیاز پر نیست؟ و در آن انبارهایی از درشتی و پلشتی و بداخلاقی داریم؟ چرا گاه ساکنان این کشتی نجات‌خواه به روی هم پنجه می‌کشند و تیغ زبان طعنه و عیب‌جویی به روی هم می‌گشایند و پرده عیب‌پوشی و حرمت نهادن را کنار می‌زنند و ایراد هم را هوار می‌کشند؟ چرا گاه از افتادن بعضی از همسفران در گرداب‌های فقر و مشکلات بی‌اعتنا می‌گذرند و گاه حتی با تبر خیانت و توطئه و تفرقه‌افکنی بر پیکر این کشتی می‌کوبند و قصد غرق کردنش را دارند؟

چرا بعضی از ساکنان کابین هدایت این کشتی (بعضی مسئولان) غم همراهان و مسافران را نمی‌خورند؟! مگر پیامبر به تصریح قرآن آماده نبود که جانش را در راه هدایت همسفرانش بدهد (لعلک باخع نفسک الا یکونوا مؤمنین) مگر رسول خدا قلبی مملو از محبت و عشق به مردم نداشت؟ (فبما رحمه من‌الله لنت لهم) مگر امیر المومنین به مالک فرمان مهربانی و مدارا با مردم را نفرموده بود؟ مگر خاطر حضرت محمد(ص) از سختی‌های مردم آزرده نمی‌شد؟ (عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمٌ) و مگر پیامبر الگوی ما نیست؟ گمان می‌کنم در این روزگار که حکومتی به نام دین در این سرزمین پر افتخار پرچم نجات را برافراشته است و دشمنان و بدخواهان صف در صف در مقابل آن ایستاده‌اند و از هر ضربه و صدمه‌ای دریغ نمی‌کنند از هر زمان دیگری بیشتر و جدی‌تر باید به راه و مرام پیامبر(ص) و اهل‌بیتش(ع) رو بیاوریم.

باور کنیم چهره بر افروخته اشداء علی الکفار در کنار صورت مهربان رحماء بینهم ما را به جامعه همراه رسول خدا می‌رساند نه چیز دیگر (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ‌الله ‌وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ) و خلاصه آنکه ببینیم از محرم و صفر چه نداریم و چه داریم؟ باید انبار کشتی‌مان را در دریای پرتلاطم روزگار دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها، از ذخایر همدلی و مهربانی پر کنیم.

راستی با تمام وجود معتقدم کشتی جامعه ما به‌رغم همه این درد‌ها و دشمنی‌ها و درد دل‌ها نسبت به کشتی شکسته جامعه زمان رسول خدا(ص) به‌مراتب پیشروتر و پرظرفیت‌تر است و به برکت خون پاک شهدا و نفس‌های قدسی امام و هدایت‌های رهبر عزیز کرانه‌های بسیاری را طی کرده است و مسیر و مدار حرکتش در شعاع آبراه- شریعت- پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید