• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36646
+
-

همه علیه تحریم

انگلیس،‌سوئیس، آلمان، روسیه،‌ژاپن و ترکیه مخالفت خود را با تحریم اعلام کردند

دیپلماسی
همه علیه تحریم

با کلید خوردن تحریم‌های وعده داده شده آمریکا، بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که از این تحریم‌ها، تبعیت نمی‌کنند. با وجود اعلام معافیت برخی کشورها از این تحریم‌ها، شنیده شده رایزنی‌هایی از سوی دیگر کشورها برای کار با ایران در حال انجام است. مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا در اولین روز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفته است بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ،‌190 مورد تحریم علیه ایران مورد اجرا قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، او در یک نشست مطبوعاتی با وزیر خزانه داری آمریکا با طرح اتهامات بی اساس علیه ایران گفت: ما در تلاش هستیم که رفتار ایران در منطقه را تغییر دهیم به نحوی که تغییری 180 درجه‌ای در رفتار ایران در این زمینه ایجاد شود.

با این حال ساعاتی قبل از آغاز تحریم‌ها کشورهای اروپایی مقابل این سیاست آمریکا صف آرایی کردند.

پیر مسکوویچی، مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا چند ساعت پس از اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکایی‌ها در این رابطه اظهار کرد: اتحادیه اروپا با این اقدام آمریکا موافقت نمی‌کند.

اروپا قرار است به‌زودی کانال اختصاصی برای تجارت با ایران را رونمایی کند که گفته می‌شود قادر است از شرکت‌ها و کشورهایی که قصد تبادل مالی با ایران را دارند حمایت و حفاظت کند.

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس نیز همزمان با اعمال مجدد تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفت: ما از بازگشت تحریم‌های آمریکا متأسفیم. ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای با ایران، جهان را امن‌تر می‌کند و موضع ما همچنان این است که تا زمانی که ایران به تعهداتش برای اعمال محدودیت‌های سخت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش براساس توافق پایبند باشد، ما هم به توافق متعهد خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: از این‌رو، ما به‌طور کامل از توسعه روابط تجاری‌مان با ایران حمایت و بازرگانان بریتانیایی را به بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری که ایجاد می‌شود، ترغیب می‌کنیم. انگلیس و فرانسه به‌عنوان 2 عضو شورای امنیت به همراه آلمان 3 روز قبل هم به‌صورت مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در حمایت از برجام و مخالفت با تحریم‌های آمریکا صادر کرده‌اند.

استفن سیبرت، سخنگوی دولت آلمان که کشورش یکی از طرف‌های اروپایی برجام است هم روز دوشنبه اعلام کرد که آلمان باور دارد که روابط تجاری مشروع با ایران باید حفظ شود.

دولت سوئیس هم اعلام کرد که برای ایجاد یک کانال پرداخت بشردوستانه به منظور تضمین صادرات غذا و دارو به جمهوری اسلامی پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه این کشور با ایران و آمریکا رایزنی می‌کند.

از سوی دیگر یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن، اعلام کرد که ژاپن درباره تحریم‌های ضدایرانی مذاکرات نزدیکی را با آمریکا از سر گرفته است.
فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش از شرکای تجاری و گازی ایران است هم درباره بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: نباید انتظار داشت که تمامی کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کنند.روسیه نیز در چند روز اخیر از طرق مختلف مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است. در تازه‌ترین اعلام نظر، میخائیل اولیانوف، نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تأکید کرد: مسکو با نگاه منفی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌نگرد. واشنگتن با بازگرداندن این تحریم‌ها سراغ الگوی فشار اقتصادی، تهدید و ارعاب رفته است.وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشست خبری خود علیه کشورهای اروپایی خط و نشان کشید و گفت که ما به کشورهای اروپایی گفته ایم که به دنبال چه هستیم و آنها نباید با ایران دادوستد کنند. او مدعی شد ما معتقدیم که تحریم ها جواب می دهد.

زمان آزمون اروپاست

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در بخشی از نشست خبری خود با اشاره به سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا گفته بود: اتحادیه اروپا اکنون در تلاش برای نشان دادن اراده اقتصادی خود است؛ البته جمهوری اسلامی ایران نیز برای اخذ تضمین‌های لازم توقعاتی دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: حالا زمان آزمون اتحادیه اروپا فرارسیده است که چگونه استقلال اروپا را بازمی‌گرداند که البته علائم و نشانه‌ها حاکی است که اروپا مصمم و جدی است.

آمریکا منزوی شده است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: امروز آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌هایی علیه ایران که مردم عادی را هدف قرار می‌دهد، از دادگاه عالی و شورای امنیت سازمان ملل سرپیچی کرد، اما زورگویی آمریکا نتیجه معکوس داشته است، آن هم نه‌تنها به این علت که برجام اهمیت دارد، بلکه به این خاطر که جهان نمی‌تواند به ترامپ و شرکایش اجازه دهد که نظم جهانی را برهم بزنند. آمریکا - و نه ایران - منزوی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید