• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36614
+
-

گام به گام با زلزله‌زدگان روستای زرده

محسن قراگوزلو|  روزنامه‌نگار:


در پی زلزله کرمانشاه چند تشکل غیردولتی همدان بر آن شدند که با جمع‌آوری کمک و رفتن به مناطق زلزله‌زده به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. آنها با بخشی از کمک‌ها راهی روستای زرده شدند. متاسفانه به سبب قدیمی و سست بودن و استقرار خانه‌ها در دامنه کوه، حجم تخریب در این روستا بسیار گسترده بود. اما به دلیل وقوع پیش‌لرزه قوی، 50 دقیقه پیش از زلزله اصلی، بیشتر اهالی روستا از خانه‌های خود خارج شده و دیگران را نیز از زلزله آگاه کرده بودند. همین مسأله سبب شده بود در این روستا کسی کشته نشود ولی تعدادی مصدوم شده بودند.

با توجه به این‌که هدف همراهان پخش مستقیم اقلام میان مردم زرده بالا بود، پس از مشاهده وضعیت زرده پایین تصمیم گرفتیم از پخش مستقیم وسایل خودداری و با درست کردن انبار، اقلام را از روی فهرست میان مردم تقسیم کنیم. این شیوه به دلیل توزیع صحیح و عادلانه، جلوگیری از هرج و مرج و حفظ کرامت انسانی زلزله‌زده‌گان بسیار مناسب بود.

با توجه به حضور بیش از 20 کودک زیر 10 سال در روستا و آسیب‌پذیری کودکان در شرایط بحرانی زلزله، راه‌اندازی مهدکودک ضروری بود. این کار هم انجام گرفت و 12 نفر از کودکان در چادر حاضر شدند و همراه مربی به انجام بازی‌های متناسب با این شرایط پرداختند. از کارهای دیگر، ساخت سرویس بهداشتی بود که ابتدا قرار بود با بلوک ساخته شود اما فرد خیری 6 چشمه توالت برای کمپی که ساخته‌ بودیم، فرستاد و باعث تسریع کار ساخت سرویس‌ها شد. آب مورد نیاز هم ابتدا از طریق منبع و سپس از طریق حدود 400 متر لوله‌کشی تامین شد.

در گام بعدی تلاش شد کمک‌های مردم به سمت تهیه کانکس هدایت شود که خوشبختانه تا امروز از طریق هدایای مردمی 20 کانکس تهیه شده است. برای تامین برق روستا نیز تلاش فراوانی صورت گرفت که اداره برق منطقه این مشکل را حل کند اما متاسفانه با تمام پیگیری‌ها و وعده‌ها در هفته اول، این مهم محقق نشده است.
در شرایط بحرانی، مردمی که در شوک از دست دادن تمام دارایی خود بودند، رمقی برای بازسازی ویرانی‌ها و حتی قدرت تصمیم‌گیری درست برای آینده مبهم خود نداشتند. شاید بزرگ‌ترین نقشی که دوستان انجمن‌های غیردولتی و امدادگران ایفا کردند، در بازیابی روحیه مردم زلزله‌زده و بازگشت امید به زندگی به آنان بود. تجربه‌ ما در زرده نشان داد، با مدیریت درست، تیم‌های آموزش‌دیده 5 تا 7 نفره می‌توانند با زندگی در کنار مردم بحران‌زده از نظر مادی و معنوی و نیز بازگشت به زندگی روزمره آنان را یاری دهند. این گروه‌ها باید مدیریت بحران در یک محیط کوچک و نحوه‌ تعامل با مردم مصیب‌دیده و بحران‌زده را یاد بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید