• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36613
+
-

همراه با مربی تیم‌ملی کشتی آزاد جوانان که دغدغه ‌آبادی محله‌اش را دارد

اهالی به جای 137 به من زنگ می‌زنند

اهالی به جای 137 به من زنگ می‌زنند

مریم قاسمی|خبرنگار

منطقه 16


«مهدی برائتی» مربی 43 ساله تیم ملی کشتی در محله نازی‌آباد و در یک خانواده ورزشی بزرگ شده است. وقتی 8 ساله بود با تشویق و راهنمایی پدرش به باشگاه کشتی می‌رفت و ورزش می‌کرد. همراهی خانواده و پشتکار و انگیزه‌اش باعث شد تا مسیر پیشرفت را زودتر طی کند. طوری که در 15سالگی توانست عنوان قهرمانی کشتی نوجوانان جهان را به دست آورد. برائتی در نوجوانی و جوانی، در مسابقات مختلف داخلی و خارجی عناوین و مدال‌های خوش رنگ بسیاری برگردن آویخت. او اکنون درجایگاه مربی کشتی، تیم‌ملی کشورمان را در رده جوانان و بزرگسالان همراهی می‌کند. همه امید برائتی این است که بتواند به اهالی منطقه16 به‌ویژه کودکان و نوجوانان بااستعداد و علاقه‌مند رشته ورزشی کشتی خدمت کند. این چهره ورزشی هم‌محله‌ای، گاهی وقت‌ها مشکلات اهالی را از طریق مراجع مربوطه پیگیری می‌کند. 

برائتی ساکن اطراف میدان اتحاد در محله نازی‌آباد است. او به محل زندگی‌اش علاقه زیادی دارد، برای همین هیچ‌وقت به فکر رفتن نیفتاده است. این پیشکسوت کشتی که سابقه مربیگری در چند باشگاه منطقه را دارد، چهره شناخته‌شده‌ای است و خیلی‌ها وقتی او را در خیابان یا در حال قدم زدن می‌بینند، با اسم کوچک«آقا مهدی» صدا می‌زنند. از کاسبان و مغازه‌داران گرفته تا جوانان و نوجوانانی که روزی شاگردش بوده‌ و از او چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند. 

یاد آن روزها به خیر! 

خیابان دشت آزادگان و بلوار شهید«علیرضا وفایی» در محدوده میدان بهمن نخستین جایی است که همراه با این چهره ورزشی قدم به آنجا می‌گذاریم. وقتی به سمت جنوب پیش می‌رویم از فاصله دور، در مجموعه تفریحی و ورزشی شهربانو چرخ و فلکی از کار افتاده و توجه‌مان را جلب می‌کند. برائتی می‌گوید: «اینجا محل بازی دوران کودکی و نوجوانی‌ام است. با بچه‌های محل، پول تو جیبی‌های‌مان را کنار می‌گذاشتیم تا چند دور چرخ و فلک سوار شویم. آن زمان اطراف بوستان بهمن جای خطرناکی بود. مدام آدم‌های معتاد و خلافکار پرسه می‌زدند و کسی جرئت نمی‌کرد از اینجا عبور کند، اما بعد از پیروزی انقلاب، امنیت محله‌مان بهتر شد. چند ماه پیش هم شهرداری مجموعه تفریحی و ورزشی شهربانو را در محل سابق شهربازی، برای بانوان ساخت تا آنها بتوانند در محیطی امن و مناسب ورزش کنند.»

آقای ورزشکار پیگیر امور محله می‌شود

برائتی از آن گروه شهروندانی است که نمی‌تواند نسبت به مشکلات ریز و درشت محله و منطقه بی‌خیال باشد. او از محبوبیتی که در عرصه کشتی به دست آورده برای کمک به عمران و‌ آبادانی شهر و محله‌اش بسیار استفاده کرده است. وقتی مشکلی را در خیابان یا پیاده‌رو می‌بیند سریع آن را به اطلاع مسئولان می‌رساند تا برای رفع آن اقدام کنند. مربی تیم‌ملی کشتی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «بعد از سال‌ها فعالیت در ورزش کشتی، بیشتر مسئولان شهرداری منطقه مرا می‌شناسند. برای همین وقتی برخی کمبودها و مسائل را با آنها در میان می‌گذارم، رویم را زمین نمی‌اندازند و برای رضایت اهالی هر‌کاری که از دستشان ساخته باشد، انجام می‌دهند. با اینکه به اهالی گفته‌ام که سامانه فوریت‌های شهری شهرداری منطقه16 کارتان را زودتر پیگیری می‌کند، اما هنوز بیشتر وقت‌ها به جای 137 به من زنگ می‌زنند.»

ترافیک و راهبندان راسته مرغ‌فروش‌ها

قسمت جنوبی خیابان شهید علیرضا وفایی به دوراهی می‌رسد. خیابان شهیدکارگر سامانی و شهید میرفتاح فاطمی از قدیم تاکنون یکی از مراکز مهم عرضه محصولات پروتئینی به شمار می‌آیند. برائتی درباره وضعیت ترافیکی این محل می‌گوید: «اینجا یکی از مراکز مهم توزیع مرغ در تهران است. بیشتر کاسبان و شهروندان از این محل خریداری می‌کنند، یا به‌صورت عمده یا خرده‌فروشی. اگر در ساعت‌های اولیه صبح از این محل بگذرید با حجم انبوهی از وسایل نقلیه نیمه‌سنگین از نوع خودروهای یخچال‌دار مواجه می‌شوید که در طول خیابان در حرکتند و همچنین شهروندانی که در مقابل فروشگاه‌های عرضه مرغ در حال خرید هستند. این مسئله ترافیک محل را زیاد می‌کند و باعث آزردگی اهالی می‌شود.»

فرصت‌ها و تهدید‌های ورزش منطقه

حین گشت‌وگذار با چهره ورزشی محله نازی‌آباد وقتی از برائتی می‌پرسم که امکانات ورزشی محله به‌ویژه رشته ورزشی کشتی را چطور می‌بینید متوجه دغدغه‌های بسیارش می‌شوم. می‌گوید: «در محله‌های منطقه ما، استعدادهای ورزشی به‌ویژه در رشته کشتی فراوان است، ولی این استعدادها بدون امکانات مناسب و حمایت مسئولان راه به جایی نمی‌برند. او در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهد: «متأسفانه در منطقه ما ورزشگاه اختصاصی ویژه کشتی وجود ندارد. فقط یک خانه کشتی در محله تختی داریم که متأسفانه چند منظوره است و با رشته‌های دیگر اختصاص یافته. به نظرمن ورزش کشتی در این منطقه مهجور مانده است.» وقتی از پیشکسوت کشتی محله نازی‌آباد سؤال می‌پرسم آیا کشتی‌گیران منطقه جایی برای تمرین دارند؟ می‌گوید: «منطقه ما امکانات ورزشی مناسبی دارد، مثلاً در فرهنگسرای بهمن یا مجموعه‌های ورزشی وابسته به شهرداری منطقه16، اما به هرکدام از آنها اگر سر بزنید می‌بینید که جای رشته کشتی خالی است. باشگاه یا خانه کشتی باید تشک و تجهیزات استاندارد برای تمرین کشتی‌گیران داشته باشد که چنین نیست.»

دیروز و امروز محله

برائتی در پایان گشت‌وگذار از دیروز و امروز محله صحبت می‌کند و می‌گوید: «در قدیم برای رفتن به ورزشگاه باید کیلومترها راه می‌رفتیم و وقت می‌گذاشتیم، اما الان در هر بوستان محله‌مان زمین چمن فوتبال، وسایل ورزشی و مجموعه‌های ورزشی چند منظوره وجود دارد که شهروندان طبق علاقه‌مندی‌شان می‌توانند در رشته‌های ورزشی دلخواهشان ثبت‌نام کنند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید