• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36556
+
-

فامیل‌ها به بهشت نمی‌روند

اعضای شورای شهر با وجود اعتراض فرمانداری به مصوبه ممنوعیت به کارگیری بستگان در مدیریت شهری اصرار کردند

شورا
فامیل‌ها به بهشت نمی‌روند

حامد فوقانی/خبر‌نگار


اعضای شورای شهر تهران با وجود اعتراض فرمانداری بر مصوبه ممنوعیت به کار‌گیری بستگان مدیران شهرداری و اعضای شورا پافشاری کرده و همچنان بر نظر پیشین خود تأکید کردند. آنها در نود و هفتمین جلسه خود که دیروز برگزار شد، اعلام کردند این مصوبه راهی است تا استخدام‌ها در شهرداری به سمت آزمون‌های فراگیر و عمومی برود. این مصوبه‌ای است که کمیته شفافیت شورای شهر تهران از آن به‌عنوان گامی در راستای اصل 28قانون اساسی یاد می‌کند. دیروز همچنین طرحی برای کاهش سطوح مدیریتی در شهرداری تهران به صحن شورا آمده بود که به‌خاطر رأی نیاوردن یک‌فوریتش، قرار شد به‌صورت عادی در کمیسیون مربوطه (برنامه و بودجه و کمیته منابع انسانی) بررسی شود و دوباره به صحن بیاید. این طرحی است که چنانچه به تصویب برسد، سبب خواهد شد پست‌های شغلی مثل قائم‌مقامان و مشاوران در حوزه‌های مدیریتی شهرداری پایتخت حذف شود. دیگر دستور جلسه مهم روز گذشته شورا نیز بررسی دستورالعمل مدیریت منابع غیرنقد بود که به تصویب رسید.

بررسی اعتراض فرمانداری
بهاره آروین، به‌عنوان رئیس کمیته شفافیت توضیحاتی را درباره بررسی نامه فرمانداری درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران ارائه کرد. او گفت:« طبق اصل 28قانون اساسی هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. شورای شهر تهران نیز در جهت رعایت اصل مذکور و رعایت مصالح عمومی و رفع نگرانی جامعه و فراهم کردن بستر فعالیت برای همه واجدین شرایط احراز پست که در متن قانون به آن اشاره شده، شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران را مکلف کرده در طول دوره مسئولیت از موقعیت شغلی جهت به‌کارگیری بستگان خود استفاده نکنند.» 
به گزارش همشهری، این در حالی است که در این مصوبه برای جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق بستگان مشمولان این مصوبه امکان اشتغال ایشان در شهرداری تهران و واحدهای تابعه از طریق شرکت در آزمون‌های فراگیر و رسمی استخدامی در قالب تبصره ماده 10مورد تأیید قرار گرفته و صرفا به‌کارگیری بستگان مدیران به واسطه موقعیت شغلی ایشان در تضاد با مصالح عمومی و ممنوع اعلام شده است.
به هرترتیب در ادامه جلسه، موافقان و مخالفان با دستور جلسه مذکور به اظهارنظر پرداختند. محمد سالاری، حجت نظری، افشین حبیب‌زاده، سیدابراهیم امینی و الهام فخاری ازجمله مخالفان بودند. در این بین سالاری گفت: «در فرایندهای قانونی به کارگیری بستگان ممنوع به‌حساب می‌آید اما این نقیصه که به کارگیری غیربستگان بدون فرایندهای قانونی ممنوع نیست هم باید رفع شود.» حبیب‌زاده نیز اعتقاد داشت اگر قرار است برای اعضای شورا محدودیتی قائل شوند نیاز به طرح جداگانه‌ای دارد که ساختار متناسب با سازمان شورا داشته باشد. 
شهربانو امانی هم گفت:«در تبصره ماده10 اشاره شده است در شرایط مساوی، فرایند ورود به سیستم اجرایی شهرداری را اگر طی کنند، هیچ منعی وجود ندارد. شورا ناظر بر عملکرد شهرداری است. انحراف از چنین جاهایی شروع شده، به همین دلیل معتقد هستیم همانطور که کمیسیون هم اعلام کرده است هیچ مغایرتی با اصل 28قانون اساسی ندارد.»
در ادامه محسن هاشمی رئیس شورا گفت:«اگر پیشنهادی در زمینه ایرادات هیأت تطبیق است باید به هیأت رئیسه شورا ارسال شود اما اکنون باید درخصوص رسیدگی به اعتراض فرمانداری رأی‌گیری شود.» در نهایت اعضا پاسخ کمیسیون مشترک را وارد دانسته و رأی بر پافشاری بر مصوبه قبلی شورا دادند.

دستورالعملی برای تأمین منابع غیرنقد‌ امسال
دیروز یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9سطح به حداکثر 6سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام یا جانشین و مشاور در کلیه واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» هم در دستور کار قرار گرفت. سیدحسن رسولی در این رابطه توضیحات مبسوطی را ارائه داد و اعلام کرد: 3معاونت در شهرداری فاقد مصوبه قانونی هستند. با وجود این، یک فوریت طرح با 9موافق و 11مخالف تصویب نشد و مقرر شد به‌صورت عادی بررسی شود.
سپس انتخاب 10عضو شورای شهر تهران به‌عنوان نماینده در کمیسیون‌های 10گانه کمیسیون ماده 100شهرداری به بحث گذاشته شد.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورا درباره چنین دستورالعملی توضیح داد:«در 28شهریور سال گذشته شهردار وقت تهران جناب آقای نجفی با صدور بخشنامه‌‍‌ای ممنوعیت صدور حواله‌های غیرنقد عوارض ساختمانی (هولوگرام) را صادر کردند. با این حال این ممنوعیت تأثیر گسترده‌ای روی تحقق منابع غیرنقد بودجه سال 1397داشته است به‌طوری که از 4هزارمیلیارد ریال اعتبار غیرنقد مصوب در بودجه‌سال 1397تنها 193میلیارد ریال تحقق یافته است. در دستورالعمل جدید به پیشنهاد کمیته بودجه و نظارت مالی برای اطمینان از رعایت الزامات و مقررات حسابرس منتخب شورا موظف به اعلام رعایت این دستورالعمل در واحد مورد رسیدگی شده است و فهرست املاک تهاتر شده و گزارش اقدامات کارگزاران نیز هر 6ماه از طریق انتشار در سامانه شفافیت در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.»
بهاره آروین اما اعتقاد داشت تصویب این لایحه در حقیقت پذیرش بازگشت هولوگرام توسط شوراست. سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم به‌عنوان موافق با بیان اینکه تلاش کردیم با ثبت و ضبط حساب‌ها و قطع ارتباط شرکت‌های کارگزاری با مودیان از ایجاد فساد در شهرداری تهران مانع شویم، گفت:«شرکت‌های سرمایه‌گذاری معتبر مورد تأیید سازمان بورس جایگزین شرکت‌های کارگزاری سابق در شهرداری می‌شوند. در ضمن مقرر شده کمیته تخصیص شهرداری و خزانه مشترک همانند بودجه نقد درباره بودجه غیرنقد عمل کنند، همچنین مناطق 22گانه ابتدا موظف هستند بودجه نقد را تامین کنند و سپس به سراغ بودجه غیرنقد بروند.»
سرانجام و با این توضیحات اصلاح دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد بودجه ۹۷ با ۱۴ موافق و ۴ مخالف به تصویب شورای شهر تهران رسید.


   هاشمی: انتخاب شهردار به‌هیچ وجه حزبی نیست

رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به دستورجلسه‌های یکشنبه صحن اشاره و سپس در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت بازنشستگی او اظهار کرد: «من برای بازنشسته شدن ۴ سال فرصت دارم.»  محسن هاشمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند انتخاب‌های اعضای شورا حزبی شده است، گفت: «خیر! انتخاب شهردار به هیچ وجه حزبی نیست و ما اجازه اعمال نفوذ احزاب را نمی‌دهیم. در جلسات بررسی‌ها و بحث‌های زیادی برای انتخاب شهردار می‌شود.» او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا اعضای شورای شهر تمایل ندارند هاشمی شهردار شود، با خنده گفت:« شاید به این دلیل است که آنها علاقه شدیدی به من دارند و می خواهند من در شورا حضور داشته باشم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید