• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36520
+
-

بازیگرهای گران‌قیمت چه واکنشی به پرسش درباره درآمدشان دارند؟

مال دنیا بی‌ارزش نیست

جست‌وجو میان حرف‌های بازیگرها برای تخمین میزان درآمدشان از سینما

مال دنیا بی‌ارزش نیست

زهرا رستگار‌مقدم

مثل هر شغل دیگری در ایران، بازیگرهای سینما هم از شفاف حرف‌زدن درباره درآمدهایشان هراس دارند. البته همیشه شایعه‌هایی درباره درخواست‌های مالی بازیگرها و دریافتی آنها از پشت‌صحنه به بیرون درز می‌کند. بازیگرها هم مثل بازیکنان فوتبال تلاش می‌کنند هرگز اشاره‌ای مستقیم به مبلغ قراردادهایشان نداشته باشند. کم پیش می‌آید که آنها به پیشنهاد گفت‌وگو درباره درآمدهایشان پاسخ مثبت بدهند؛ به این ترتیب باید از میان حرف‌های یک بازیگر در گفت‌وگویی با یک رسانه، نکته‌هایی درباره میانگین درآمد او پیدا کرد. متن پیش‌روی شما تلاشی از همین جنس است

رضا عطاران

تی‌وی پلاس در برنامه‌ای از رضا عطاران می‌پرسد: آیا مال دنیا برایتان بی‌ارزش است؟ و او جواب می‌دهد هروقت چنین حرفی زده دروغ گفته است و در ادامه و در پاسخ به اینکه با وجود بازی در فیلم‌های پرفروش و پرکاری، کی وقت می‌کند پول‌هایش را بشمارد؟ می‌گوید: پرفروش بودن دلیلی بر سرمایه‌دار‌شدن ما نیست؛ این برای تهیه‌کننده است. اما اینکه روی دستمزدها تأثیرگذار است، شاید...؛ البته در این مورد هم معمولا گولم می‌زنند.

حمید فرخ‌نژاد

در گفت‌وگوی کوتاهی با «بهار»: من یک آپارتمان 160متری در پاسداران دارم. مثلا در مورد فیلم «استرداد» که گفته شد 420میلیون تومان گرفته‌ام، کسی نمی‌گوید این فیلم چند‌ماه طول کشیده است؟ آن فیلم 7‌ماه طول کشیده بود و آن مبلغ دستمزد من برای 7‌ماه بود. کار کردم، نرفتم که اختلاس کنم! در همه جای دنیا همین است. 4تا فیلم آخر من هرکدام خدا را شکر بالای 15میلیارد تومان فروخته است؛ یعنی از دستمزد من، آن درآمد به‌دست می‌آید و تهیه‌کننده تشخیص می‌دهد برای کسب درآمد من را انتخاب کند. این یک بیزینس است. تهیه‌کننده که دیوانه نیست به من پول اضافه بدهد. آنها می‌بینند بازی من برای آنها این‌قدر درآمد دارد. مطمئن باشید اگر بازیگری را پیدا کنند که هزار‌تومان از من کمتر بگیرد و فیلم‌شان همانقدر فروش کند، تهیه‌کننده حتما او را انتخاب می‌کند. من این پول‌ها را از دستمزد و کار قانونی به‌دست آورده‌ام.

شهاب حسینی 

در سال 88، یعنی پیش از آنکه شهاب حسینی دستمزدهای بالایی بگیرد، فیلمش جایزه ببرد و بعد بتواند در سریالی مثل شهرزاد بازی کند و امروز کمپانی فیلمی در کشوری دیگر راه بیندازد، درباره دستمزدش گفته بود: دستمزد من برای حضور در فیلم «سوپراستار» به کارگردانی تهمینه میلانی، 10میلیون تومان و برای حضور در فیلم «سایه وحشت» به کارگردانی عماد اسدی 15میلیون تومان بوده است که بالاترین دستمزدی است که تاکنون گرفته‌ام؛ ضمن اینکه حضور در هر فیلم حداقل 2‌ماه کار شبانه‌روزی را به‌دنبال دارد.

مهناز افشار

مهناز افشار با انتشار یک فایل صوتی در کانال تلگرامی خود به شایعات درباره دستمزد میلیاردی در سریال «گلشیفته» پاسخ داد. «مهریه اعلام می‌کنید بدون سند، دستمزد یک‌میلیاردی اعلام می‌کنید بدون سند، ماجرای شیرخشک را اعلام می‌کنید بدون سند. خدا را شکر به جایی رسیده‌ایم که مردم حمایت می‌کنند و هر حرفی را بدون سند و مدرک باور نمی‌کنند. این بازی و کاری که می‌کنید مرا خسته نمی‌کند بلکه مرا برای ایستادن در سرزمینم و زدن حرف‌هایم و احقاق حق مصمم‌تر می‌کند. می‌دانم چه کاری درست و چه کاری غلط است؛ حتی به اشتباهاتی که کرده‌ام نیز آگاهم. این کارها را نکنید و اگر حرفی می‌زنید برای آن سند ارائه کنید».

مهدی پاکدل

مهدی پاکدل بازیگر فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در برنامه «هفت» گفت که دستمزدش در این فیلم خیلی زیاد نبوده است. او که نقش ابوطالب را در این فیلم بازی کرده ، گفت که دستمزد من در این فیلم به اندازه یک‌سوم دستمزدی بوده که برای بازی در یک سریال می‌گیرم. او از هزینه‌ای که برای این فیلم شده دفاع کرد و گفت: «کسانی که می‌گویند برای این فیلم زیاد هزینه شده، از روی حسادت این حرف را می‌زنند، کاش این آدم‌ها حداقل دلشان برای سینما می‌سوخت». او گفت که «برای این فیلم ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و چقدر خوب است که این پول در زمینه سینما و فرهنگ این کشور هزینه شده است. چرا وقتی دکل گم می‌شود یا اختلاس‌های میلیاردی صورت می‌گیرد کسی حرفی نمی‌زند؟ این پول‌ها که خیلی بیشتر از پول ساخت فیلم محمد رسول‌الله (ص) می‌شود».

مهران مدیری

مدیری که اکنون از گران‌قیمت‌ترین بازیگران سینماست هیچ‌گاه نخواسته به این سؤال پاسخ جدی بدهد. او یک‌بار در کنفرانس خبری‌ای در سخنانی طعنه‌آمیز درباره دستمزدش در «دورهمی» و «ساعت ۵ عصر» گفت: «روزنامه به‌جای اینکه علیه شایعات کار کند، خودش شایعه‌پراکنی می‌کند! من برای هر جلسه دورهمی ۶۰میلیون می‌گیرم نه 30میلیون! برای «ساعت ۵‌عصر» هم ۲۰میلیارد قرارداد بستم. و در برنامه «حالا خورشید» رشیدپور باز به‌طعنه دستمزدش را  روزانه 800میلیون تومان بیان کرد تا به وضوح نشان دهد که نمی‌خواهد به چنین سؤالی پاسخ دهد.

پرویز پرستویی

پرستویی در سال 93در گفت‌وگو با «رادیو هفت» در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت درآمدهای حاصل از بازیگری در سینما گفت: نمی‌توانم کتمان کنم که این حقوق‌ها برای زندگی‌ام بسیار مهم بوده است و من را از زندگی اجاره‌نشینی که همیشه از آن رنج می‌بردم نجات داده. من 3چیز را در خیابان نمی‌توانم ببینم. یکی اسباب‌کشی است که برای من دردآور است. البته شاید کسی بخواهد به خانه جدیدی که خریده است برود، ولی من نمی‌توانم آن را تحمل کنم. دومین مسئله این است که نمی‌توانم ایستگاه اتوبوس را ببینم! اینکه در برف و روزهای سرد من دارم با ماشین تردد می‌کنم و یک نفر دیگر از روی نداری در ایستگاه اتوبوس ایستاده است، من را رنج می‌دهد وسومین موضوع رنج‌آور هم راکب موتورسواری است که زن و بچه‌اش را سوار کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید