• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36494
+
-

دست‌ات را توی آتش بگیر!

راهکار آندرس اینیستا برای صعود پرسپولیس

پرسپولیس بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا را با شکست دو گله در خانه کاشیم‌آنتلرز پشت سر گذاشت تا بخت بسیار اندکی برای بازگشت به مسابقه و فتح جام داشته باشد. باخت 2 بر صفر در خانه حریف، نتیجه خیلی بدی است که جبران آن آسان نیست. فوتبال ایران در دوران معاصرش حداقل 2 خاطره تلخ از این نوع باخت در مسابقات حذفی دارد؛ یکی شکست تیم ملی برابر ایرلند در پلی‌آف صعود به جام‌جهانی 2002و دیگری باخت استقلال به سئول در مرحله رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان که هیچکدام جبران نشدند. با وجود این روحیه بازیکنان و مربیان پرسپولیس بد نیست و واکنش‌های آنها بعد از این شکست نشان می‌دهد سرخپوشان قصد کرده‌اند با تمام وجود آخرین شانس‌های خودشان را برای قهرمانی در آسیا محک بزنند. برای رسیدن به این هدف اما چه می‌توان کرد؟

وقتی بارسلونا بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2012را در خانه میلان با شکست 2 بر صفر پشت سر گذاشت، کمتر کسی می‌توانست بازگشت کاتالان‌ها به این تورنمنت را باور کند. همان روزها بود که آندرس اینیستا به منبع الهام هم‌تیمی‌هایش تبدیل شد و یک جمله تاریخی به زبان آورد: «آنقدر مطمئنم به جام برمی‌گردیم که اگر اینطور نشد قول می‌دهم دستم را توی آتش بگیرم». این اراده قدرتمند انگار به سرعت بین تمام بازیکنان بارسلونا تکثیر شد. ژاوی می‌گفت:«ما در این سال‌ها هر کاری لازم بود در فوتبال کرده‌ایم، اما جای یک بازگشت تاریخی در ویترین افتخارات بارسلونا خالی است». رفته‌رفته فضای جبران شکست آنقدر در بارسلونا جدی شد که همه باور کردند می‌شود برگشت؛ اتفاقی که در نهایت رخ داد و بارسا با برتری به یادماندنی  4 بر صفر برابر میلان به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. بارسایی‌ها آن شب یک نمایش کاملا بی‌نقص ارائه دادند و شاید تنها یک اشتباه می‌توانست همه رؤیاهای آبی‌واناری را به باد بدهد. با وجود این همه فقط 90دقیقه روی بازی متمرکز شدند تا افتخار رقم بخورد.

حالا هم پرسپولیسی‌ها برای بازگشت به جام فقط یک راه پیش‌رو دارند؛ اینکه آنقدر ایمان و اطمینان داشته باشند که حاضر باشند درصورت عدم‌جبران شکست، دست‌شان را توی آتش بگیرند. پرسپولیس البته بازگشت حماسی در تاریخش کم نداشته، اما این بار به مهم‌ترین آنها نیاز دارد. آنها باید از اعماق قلب و وجودشان باور داشته باشند که می‌توانند نتیجه مسابقه رفت را جبران کنند. هیچ راهی جز این وجود ندارد. حالا باید دید اینیستا و منبع الهام سرخ‌ها چه‌کسی است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید