• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36365
+
-

1400بسیار نزدیک است

یادداشت
1400بسیار نزدیک است

عباس ثابتی‌راد | دبیر گروه شهر

شورای پنجم در 1400چه شهری را تحویل شهروندان خواهد داد؟ شورایی که تاکنون 2 شهردار انتخاب کرده ‌است؛ شورایی که بنابر فشارهای بیرونی استعفای شهردار اولش را پذیرفت و شهردار دومش هم سرنوشتی مبهم دارد و عنان اختیار در دست مجلس است. اگرچه ناملایمات برسر انتخاب 2 شهردار تهران در یک سال گذشته کم نبود، اما خواسته یا ناخواسته این ناملایمات هم جزو عملکرد شورای پنجم است؛ همانطور که ناملایمات بر سر راه شورای اول، در کارنامه‌اش ثبت شد و عملکردش دانسته شد.

حالا همه‌‌چیز به سه‌شنبه ختم می‌شود. از طرفی قرار است 2کمیسیون شورا و امور داخلی و اجتماعی مجلس، تکلیف شهردار تهران را روشن کنند.
در طول یک سال و اندی که از فعالیت شورای پنجم شهر تهران می‌گذرد، امورات شهر می‌گذرد و تغییرات خوبی هم در تهران رخ داده است. هم پروژه‌های عمرانی به‌تدریج به بهره‌برداری می‌رسد و به اعتبار آمار، تا پایان این‌ماه و تنها در عرض 6‌ماه 14پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسیده و می‌رسد، هم مسائلی همچون شفافیت در اداره شهر که سرعت بیشتری گرفته و زمینه فساد از بین رفته ‌است. اما این شورا و آن رأی 29اردیبهشت‌ماه 96باید چنین عملکردی داشته باشد؟

تردیدی نیست که آنها غافلگیر شدند. کمتر کسی تصور می‌کرد که فهرست امید، آن هم تمامی فهرست امید، همه 21نفر را به شورای شهر تهران بفرستد و در کنار آن نیز  30 نماینده تهران در مجلس را از آن خود کند. اما این اتفاق افتاد. همان اندازه که نتیجه انتخابات سال گذشته حیرت‌آور بود، به همان اندازه مسئولیت شورای شهر سنگین‌تر شده ‌است.

توقع مردم را می‌توان از میزان رأیی که اعضای شورای شهر تهران به‌دست آوردند متوجه شد. محسن هاشمی با رأی بی‌سابقه و حیرت‌آور یک میلیون و 700هزار رأی نفر اول شد و آخرین نفر فهرست 21نفره هم با رأی بالای یک میلیون نفر به شورای شهر راه یافت. حالا این شورا و آن رأی، عملکردی بهتر باید داشته باشد. اگر سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران در مسئولیتش باقی بماند که برخی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بر آن تأکید می‌کنند، حرکت شهر سرعت بیشتری به‌خود می‌گیرد و اگر مجلس راه دیگری در پیش گیرد، شورای شهر باید گزینه‌ای مناسب برای شهر انتخاب کند.

هم نجفی و هم افشانی 2شهردار شورای پنجم، نشان دادند که براساس یک برنامه مدون و حساب شده به کرسی بهشت رسیده‌اند. هر دو هم مشمول ناملایمات شده‌اند. آغاز حرکت هر دو سریع و قابل دفاع بود. حتی حالا که وضعیت شهردار تهران تا حدودی در هاله ابهام است، تلاش شهردار بر ادامه کار به‌دور از حاشیه‌ها قابل ستایش است. از همان روزی که موضوع بازنشستگی مطرح شد تا به امروز، شهردار تهران توانست یک پروژه بزرگ عمرانی افتتاح کند و خدمات‌رسانی در اربعین حسینی را هم با جدیت به نتیجه رساند. درست است که کار شهر تعطیل نشده‌است، اما همه آنچه شهروندان تهرانی در انتخابات سال گذشته در صندوق رأی اعلام کردند، این نبود؛ بلکه بسیار بیشتر از فعالیت‌هایی است که در دست اجراست. فراموش نکنیم حتی ناملایمات هم جزء لاینفک عملکرد شورای پنجم خواهد بود. برای عملکردی متناسب زمان بسیار کم است. شورای پنجم شهر تهران تنها 34 ماه فرصت دارد تا بتواند تهران را به شهری مناسب برای زندگی تبدیل کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، انتخابات 29 اردیبهشت به رویایی دست‌نیافتنی برای اعضای شورای شهر تبدیل خواهد شد. اگرنه چرخشی دوباره تهران را آبستن اتفاقات متفاوتی خواهد کرد؛ اتفاقاتی که یک‌بار در سال 82 شاهد آن بودیم و در سال 84 به بار نشست. شورای پنجم تهران فرصت چندانی ندارد. عملکرد این شورا نه تنها در سیمای پایتخت که در همه شهرهای کشور بازخوانی خواهد شد و اگر سکه برگردد، روی دیگرش چندان خوشایند نخواهد بود.  افق 1400بسیار نزدیک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید