• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36308
+
-

بیمه تکمیلی بازنشستگان در کما

نامه‌ای از سوی بیمه مرکزی منتشر شده که نشان می‌دهد فعالیت شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ غیرقانونی است؛ موضوعی که مسئولان این شرکت آن را رد می‌کنند

بیمه
بیمه تکمیلی بازنشستگان در کما

معصومه حیدری پارسا/خبر‌نگار

موج بلند مشکلات بیمه‌های تکمیلی که قرار بود عصای دست مردم برای گرفتن خدمات بهتر درمانی باشد، این روزها به بیمه آتیه‌سازان حافظ، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌گذار و ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌های تکمیلی هم رسیده است. شرکتی که درحال حاضر بیش از ۷میلیون نفر شامل بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان خدمات کشوری و آموزش و پرورش را تحت پوشش بیمه تکمیلی خود دارد؛ افرادی که بعد از سال‌ها تلاش حالا در سنین بالا چشم‌انتظار دریافت خدمات مناسب درمانی هستند، ولی به‌دلیل مشکلات مالی و عدم‌تسویه حساب بیمه آتیه‌سازان حافظ در بسیاری از بیمارستان‌ها نمی‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی خود استفاده کنند.

خدمات خوبی به بازنشستگان ارائه نمی‌شود
شاهین زمانی، یکی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی که در هفته‌های گذشته نتوانسته از خدمات بیمه آتیه‌سازان بهره‌مند شود، می‌گوید: با وجود حقوق کم بازنشستگی، چند سالی است درصدی از حقوق خود را برای استفاده از بیمه تکمیلی هزینه کرده‌ام تا در زمان بیماری خدمات بهتری دریافت کنم و بخشی از هزینه‌ها را بیمه تکمیلی پرداخت کند اما حالا با مراجعه به بیمارستان متوجه می‌شوم که خدمات بیمه آتیه‌سازان کاهش یافته است یا اینکه با بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر قرارداد ندارد. برخی از بیمارستان‌ها هم که این بیمه تکمیلی را قبول می‌کنند همان ابتدا می‌گویند هزینه‌های درمان را باید نقدا خودمان پرداخت کرده و بعد برای دریافت پول خودمان به بیمه مراجعه کنیم.»
فروغ مجیدی، یکی دیگر از بازنشستگان درباره عدم‌ارائه خدمات این شرکت می‌گوید: درحالی که به‌دلیل شرایط سنی معمولا هزینه‌های درمانی و بهداشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران بالاتر می‌رود و به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند شاهدیم که هرساله خدمات شرکت آتیه‌سازان حافظ کاهش پیدا می‌کند و قراردادهایشان با خیلی از بیمارستان‌ها قطع شده یا محدود می‌شود. چرا باید بازنشسته‌ای که حق بیمه درمانی خود را یک‌بار در قالب 9‌بیست‌وهفتم و یک‌بار به شکل 2درصد مندرج در ماده۸۹ قانون تامین اجتماعی پرداخت می‌کند با چنین مشکلاتی روبه‌رو شود؟ چرا خدمات خوبی به بازنشستگان ارائه داده نمی‌شود؟

خدمات بیمه‌های تکمیلی نمایشی است
زینب مقبلی هم می‌گوید: متأسفانه بسیاری از خدمات درمانی در بیمارستان تامین اجتماعی موجود نیست یا اینکه افراد با صف‌های طولانی روبه‌رو می‌شوند. وقتی هم می‌خواهند از بیمه تکمیلی خود که آتیه‌سازان است در بیمارستان‌های دیگر استفاده کنند با مشکلات بسیاری مواجهند. بسیاری از بیمارستان‌ها در جواب اعتراض بازنشستگان درخصوص بیمه تکمیلی‌شان می‌گویند که قرارداد یادشده به‌خاطر بدهی با کاهش خدمات همراه شده یا لغو شده است. درواقع در شرایط فعلی، فقط می‌توان گفت که بیمه‌های تکمیلی بیشتر از اینکه خدمت واقعی به مردم ارائه دهند، فقط نمایشی از خدمت به مردم هستند.

عدم ارائه خدمات شرکت آتیه‌سازان‌ حافظ به مراکز درمانی
شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ به استناد قانون بیمه همگانـی خدمـات درمانـی و مصوبه هیأت وزیران در اردیبهشت سال1382 در حوزه بیمه‌های درمان مکمل آغاز به‌کار کرد. این شرکت بیمه در سال1394 به سازمان بیمه سلامت ایران پیوست و با شرکت‌های بزرگ ازجمله تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و... برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی قرارداد بست اما حالا با بدهی‌های سنگین به مراکز درمانی روبه‌رو شده است.

قانونی یا غیرقانونی؟
مشکلات شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ تنها به بدهی‌هایش به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و متوقف شدن ارائه خدمات از سوی برخی از بیمارستان‌ها به بیمه‌شدگان این بیمه تکمیلی محدود نمی‌شود، بلکه آنچه این بیمه را در هفته گذشته خبری کرد، نداشتن مجوز فعالیت این شرکت بیمه از سوی بیمه مرکزی و انتشار نامه‌ای در این زمینه بود؛ نامه‌ای از سوی بیمه مرکزی به وزیر بهداشت، که در آن اعلام شده است بیمه آتیه‌سازان حافظ که هم‌اکنون زیر مجموعه بیمه سلامت ایرانیان است در 15سال گذشته هیچ مجوزی دریافت نکرده است. انتشار این خبر واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت و در وهله نخست با تکذیب مسئولان این شرکت همراه شد. البته به موازات این اظهارنظرها معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش هم از تمدید بیمه فرهنگیان با آتیه‌سازان حافظ تنها تا پایان آبان‌ماه خبر داد و گفت: حدود 4شرکت بیمه‌ای برای همکاری با آموزش و پرورش برنامه دادند و با آنها وارد مذاکره شدیم؛ ازجمله این شرکت‌ها آتیه‌سازان حافظ هم بوده است که پیش از این با آن همکاری می‌کردیم. اولویت اصلی در این قرارداد خدمات‌رسانی مورد قبول به فرهنگیان است؛ هرچند اعتبارات محدودی داریم و خدمات رفاهی بر همین اساس دچار مشکل می‌شود.
اما مدیرعامل بیمه آتیه‌سازان حافظ در گفت‌وگو با همشهری با جعلی خواندن نامه منتشر شده از سوی بیمه مرکزی و رد نداشتن مجوز گفت: این نامه‌ای محرمانه بود که برای وزارت بهداشت و درمان ارسال شده بود که به‌دلیل شیطنت‌های بیمه مرکزی رسانه‌ای شده است. مهدی ریاحی‌فر، مدیرعامل بیمه آتیه‌سازان حافظ در ادامه افزود: اما قوانین مربوط به شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی، برنامه پنجم توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به سازمان بیمه سلامت این اختیار را داده است تا شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در قالب کارگزار این سازمان در حوزه بیمه تکمیلی فعالیت کند. مدیرعامل بیمه آتیه‌سازان حافظ در ادامه افزود: این شرکت زیرمجموعه بیمه سلامت است و بر این اساس مجوزهای لازم را در بحث بیمه‌ پایه و بیمه مکمل داراست و از آنجایی که کارگزار بیمه سلامت است می‌تواند فعالیت بیمه‌ای خود را انجام دهد.

فعالیت شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در حوزه تکمیلی درمان؛ غیرقانونی است
این سخنان در حالی است که روابط عمومی بیمه مرکزی با ارسال نامه به وزارت بهداشت اعلام کرده است که فعالیت شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در حوزه تکمیلی درمان غیرقانونی است، اما این شرکت همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و بیمه مرکزی این شرکت را به‌عنوان یک نهاد بیمه‌گری بازرگانی قبول ندارد.
یکی از مسئولان روابط عمومی بیمه مرکزی ایران به همشهری گفت: به‌دلیل اعتراضات و مشکلات عدیده بازنشستگان، بیمه مرکزی ایران به‌عنوان نهاد نظارتی فعالیت این شرکت را غیرقانونی اعلام می‌کند و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مشکلات پیش رو بر عهده نخواهد داشت. ضمن اینکه بیمه مرکزی با وجود هشدارهای پی در پی در این چند سال به دفعات از این شرکت خواسته برای دریافت مجوز اقدام کند. همچنین نامه‌هایی ارسال و حتی شکایاتی را هم به مراجع قانونی به عمل آورده است اما تاکنون این شرکت از دریافت مجوز قصور کرده‌ است. به هر حال بیمه مرکزی نهاد حاکمیتی و دولتی در صنعت بیمه است و شرکت‌های بیمه برای فعالیت باید از این نهاد مجوز بگیرند که این شرکت به دلایل نامشخص این کار را انجام نمی‌دهد. سابقه اختلاف بیمه مرکزی با بیمه آتیه‌سازان حافظ به‌نظر بسیار ریشه‌ای می‌رسد آن هم در شرایطی که این دو شرکت دولتی هستند و جالب است که نتوانسته‌اند اختلافات خود در زمینه حدود اختیارات و وظایف‌شان در 2بخش تجاری و خدماتی را برطرف و تعیین‌تکلیف کنند. نخستین بار موضوع غیرقانونی بودن فعالیت شرکت آتیه‌سازان حافظ از زمان رحیم مصدق، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در سال۹۳ رسانه‌‌ای شد. او در آن زمان گفت: این شرکت با وجود تأکیدات مکرر چارچوب‌های قانونی برای تأسیس شرکت بیمه را طی نکرده است. البته این انتقادات مانع فعالیت این شرکت نشد. حالا پس از سال‌ها دوباره روابط عمومی بیمه مرکزی اعلام کرده که بیمه آتیه‌سازان مجوزهای لازم را از سوی بیمه مرکزی اخذ نکرده است و به این ترتیب درصورتی که این بیمه تعهداتش را در قبال بازنشسته‌ها به جا نیاورد، بیمه مرکزی مسئولیتی نخواهد داشت.
رضا شاه‌زمانی، کارشناس صنعت بیمه به همشهری گفت: شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ هم‌اکنون خود را زیر مجموعه و تحت نظارت سازمان بیمه سلامت می‌داند ولی نکته مهم این است که شروع فعالیت آنها به حدود 12سال پیش برمی‌گردد و سؤالی که مطرح می‌شود این است که آنها در گذشته تحت مجوز کجا فعالیت می‌کرده‌اند؟ و چگونه در همه این سال‌ها به فعالیت خود ادامه داده‌اند و هر‌ماه از بازنشستگان و افراد تحت پوششان پول دریافت کرده‌اند. طبق قانون تمام شرکت‌های بیمه باید تحت پوشش نظارتی بیمه مرکزی فعالیت داشته باشند همچون بانک‌ها که زیر مجموعه بانک مرکزی هستند؛ پس چگونه است که این شرکت بدون مجوز از بیمه مرکزی فعالیت می‌کند؟ به‌نظر می‌رسد در این بین بیمه مرکزی هم مقصر است که اجازه فعالیت را به این شرکت داده و از طریق مراجع قضایی و اعلام عمومی جلو فعالیت این شرکت را نگرفته است. دود چالش‌های شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که مسئولانش معتقدند فعالیت‌شان قانونی و مسئولان بیمه مرکزی می‌گویند غیرقانونی است، به چشم حدود 7میلیون بیمه شده این شرکت می‌رود؛ افرادی که جمع مهمی از آنها را بازنشستگان تشکیل می‌دهند و چشم انتظار دریافت خدمات درمانی بهتر و ارزان‌تر هستند.


این خبر را به اشتراک بگذارید