• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36305
+
-

بازگشت سپاهان نوین

سپاهان نوین وظیفه بازیکن‌سازی در فوتبال اصفهان را بر عهده دارد

ورزش
بازگشت سپاهان نوین

مسعود افشاری| اصفهان- خبرنگار:

نام سپاهان نوین برای بسیاری از هواداران قدیمی‌تر سپاهان یک عبارت آشنا و به‌یادماندنی است که با ترکیبی از بازیکنان جوان و جویای نام توانست سهمیه صعود به رقابت‌های لیگ برتر را به دست بیاورد، ولی در نهایت این تیم عاقبت به خیر نشد و با انتقال سهمیه لیگ برتری سپاهان نوین به فولاد خوزستان این تیم مجبور شد باز هم در لیگ دسته اول کار خود را ادامه دهد و در پایان هم با انتقال به نطنز مهر انحلال روی نام سپاهان نوین خورد. 

در آن سال سپاهان نوین بازیکنان آینده‌داری مثل مصطفی شجاعی، محمدعلی حمزه‌ای، وفا هخامنش، علی مرزبان و چند نفر دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرد که همگی به لیگ برتر فوتبال هم رسیدند، اما با توجه به شرایطی که وجود داشت، امروز دیگر نامی از مهره‌های تاثیرگذار سپاهان نوین به گوش نمی‌رسد و بعد از داستان صعود نکردن به لیگ برتر، بازیکنان سپاهان نوین به نوعی دچار فوتبال‌زدگی شدند. 

این تیم به عنوان یک تیم در سایه وظیفه بازیکن‌سازی را بر عهده داشت و خیلی از چهره‌های شاغل در فوتبال ایران تجربه حضور در این تیم را داشتند. با این حال بعد از چند فصل دوری امسال دوباره به همت مدیریت باشگاه سپاهان باز هم سپاهان نوین دارای تشکیلاتی حرفه‌ای شد و هدایت این تیم هم بر عهده حسین چرخابی، مربی باتجربه فوتبال اصفهان، قرار گرفت تا با استفاده از دانش و اطلاعاتش بتواند یک پایگاه بازیکن‌سازی مناسب برای تیم بزرگسالان سپاهان تشکیل دهد.

البته سپاهان نوین کار خود را بسیار منطقی و آکادمیک آغاز کرد و با تست گرفتن از بازیکنان در نهایت اسکلت اصلی تیم بسته شد و این روزها زیر نظر حسین چرخابی مشغول تمرین هستند تا شاید باز هم بتوانند خاطراتی خوش را برای فوتبال اصفهان رقم بزنند.


سپاهان نوین؛ نامی شناخته‌شده در فوتبال ایران

حسین چرخابی، سرمربی تیم سپاهان نوین، در گفت‌و‌گو با همشهری در اصفهان گفت: همان‌طور که می‌دانید سپاهان نوین یک نام شناخته‌شده در فوتبال ایران است و حیف بود که نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
در ماه‌های گذشته با نظر مثبت مدیریت باشگاه سپاهان، جلساتی برگزار کردیم و شرایط مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تیم سپاهان نوین دوباره تشکیل شود و در مرحله دوم، در دسته سوم باشگاه‌های کشور حضور پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: فوتبال اصفهان ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش بازیکنان مستعد دارد و از باشگاه ذوب ‌آهن هم درخواست می‌کنم که تیم ذوب ‌آهن نوین را تشکیل دهند و مطمئن باشند این اتفاق برای فوتبال اصفهان بسیار مفید خواهد بود. در تاریخ فوتبال اصفهان افتخارات بسیار زیادی به چشم می‌خورد. در فوتبال اصفهان هرچه داریم از این دو باشگاه است، اما در هر دو تیم بازیکنان بومی کمی وجود دارند و این مسئله هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد. تشکیل تیم‌های سایه شانس پرورش و ساخت بازیکنان اصفهانی را بالا می‌برد و شاید به اندازه هزینه تنها یک بازیکن از تیم اصلی خرج یک تیم سایه کنیم، اما میلیاردها تومان سود از آن به دست می‌آوریم.


صرفه‌جویی برای خرید بازیکن

صحبت‌های چرخابی در حالی مطرح شد که بنا بر اعلام مسعود تابش، مدیر باشگاه سپاهان، این باشگاه اصفهانی در این فصل با بودجه‌ای 35 میلیارد تومانی پا به عرصه رقابت با دیگر مدعیان گذاشته که البته بخش زیادی از این پول صرف خرید بازیکنان جدید و باکیفیت شده است. 
در این شرایط، اگر فرض کنیم که تیم سپاهان نوین بتواند در ابتدای هر فصل حداقل 3 بازیکن جدید به تیم بزرگسالان باشگاه اضافه کند، می‌توان مبلغی حدودا یک میلیارد تومانی را به عنوان صرفه‌جویی باشگاه در راه خرید بازیکن به ثبت رساند که در این اوضاع اقتصادی می‌تواند کمکی بزرگ به سپاهان باشد. 

از طرف دیگر، بازیکنان جوانی که در تیم بزرگسالان فرصت بازی پیدا نمی‌کنند می‌توانند با حضور در تیم سپاهان نوین مهیای بازی در لیگ برتر شوند.
تابش در گفت‌و‌گو با همشهری به این نکته اشاره کرد که هدف از انگیزه تیم سپاهان نوین در اختیار داشتن یک تیم آماده در پشت صحنه لیگ برتر است که ظرفیت استفاده از بازیکنان مستعد را داشته باشد. 
وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، سابقه حضور تیم سپاهان نوین در فوتبال ایران به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و اولین بار در دوران مدیریت محمدرضا ساکت در سپاهان این تیم را تشکیل دادیم. سپاهان اولین باشگاه ایرانی است که تیم‌های ب و در سایه را تشکیل داده است و بقیه باشگاه‌های ایرانی هم بعد از چند سال از تجربه ما الگوبرداری کردند و این کار را انجام دادند. البته امسال برخلاف دوره قبلی نگاه جامع‌تری به تیم سپاهان نوین داریم و در تیم بزرگسالان سپاهان نوین سعی بر این است که بازیکن بالای 23 سال در تیم نداشته باشیم. 

تابش ادامه داد: در فوتبال اصفهان سرمایه‌های انسانی بسیار زیادی وجود دارد که احتیاج به ویترینی برای دیده شدن دارند و سپاهان سعی خواهد کرد این فرصت را در اختیار فوتبالیست‌های مستعد قرار دهد. بازیکنان می‌توانند در این تیم خودشان را نشان دهند. هر بازیکنی شرایط خاص خود را دارد و تجربه حسین چرخابی به عنوان سرمربی تیم آن‌قدر زیاد بوده که او را به عنوان نفر اول کادر فنی انتخاب
کنیم و انتظار داشته باشیم که سپاهان نوین پله به پله پیش برود.


بومی‌سازی در فوتبال اصفهان

فوتبال اصفهان با کسب 13 عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ و جام حذفی که همگی در 2 دهه گذشته به ثبت رسیده، افتخارات بسیار زیادی را در عرصه فوتبال باشگاهی در کارنامه دارد، اما یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف فوتبال اصفهان این بوده که تیم‌های اصفهانی کمتر به بازیکنان اصفهانی وابسته بوده‌اند و در حقیقت نقش فوتبال بومی اصفهان کم‌رنگ بوده است. محرم نویدکیا، قاسم حدادی‌فر و احسان حاج‌صفی نمونه‌هایی از استعدادهای ناب فوتبال در اصفهان بوده‌اند که تکرار هم نشده‌اند و امروز سپاهان نوین می‌تواند با این انگیزه وارد مسابقات دسته سوم شود که چند سال دیگر حداقل چند چهره تاثیرگذار به فوتبال اصفهان معرفی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید