• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36257
+
-

هزینه و درآمد تئاتر‌های گران‌قیمت چقدر است؟

از درآمد 13میلیاردی «‌سی» تا هزینه 2میلیاردی «الیورتوئیست»

نورا عباسی

روزی که حسین پارسایی در قامت یک کارگردان درباره هزینه‌های اجرای تئاتر الیورتوئیست صحبت و به رقم 5/2‌میلیارد تومانی برای روی صحنه‌رفتن این نمایش شلوغ و پربازیگر اشاره کرد، کسی فکرش را نمی‌کرد که قرار است ساخت تئاترهای گران‌قیمت چنین جایی در دل برخی از کارگردانان باز کند و اهالی تئاتر باز هم شاهد کارهایی با هزینه‌های نجومی باشند. کنسرت نمایش سی، تئاترهای الیورتوئیست و بینوایان، ازجمله آثار نمایشی 2سال اخیر هستند که همه به‌دلیل فروش بلیت‌های گران‌قیمت، هزینه‌های میلیاردی و البته دستمزد بالای بازیگران توجه‌ها را به‌خود جلب کرده‌اند.

کنسرت نمایش سی

این کار ترکیبی با حضور ستاره‌های موسیقی و نمایش همچون همایون شجریان، بهرام رادان، سهراب پورناظری، سحر دولتشاهی و... سال گذشته در کاخ سعدآباد اجرا شد. این کنسرت نمایش، 30شب روی صحنه رفت و برای هر شب 4هزار بلیت فروخت. از آنجا که بلیت‌های این نمایش با قیمت‌های 25 تا 195هزار تومانی به فروش رسید، اگر قیمت 110هزار تومان را به‌عنوان میانگین بلیت‌های فروخته‌شده درنظر بگیریم، با یک حساب سرانگشتی به درآمد 13میلیارد تومانی کنسرت نمایش سی در 30 شب اجرایش دست پیدا می‌کنیم.

تئاتر الیورتوئیست

مهناز افشار و نوید محمدزاده دوچهره‌ای بودند که در پاییز و زمستان سال گذشته تصویرشان روی بیلبوردهای شهر به بهانه نقش‌آفرینی در یک تئاتر به چشم می‌خورد. این تئاتر موزیکال با حضور 200 نفر شامل گروه موسیقی و کر و بازیگران همراه بود. براساس گفته حسین پارسایی، «این تئاتر تا پایان اجرا چیزی حدود 5/2میلیارد تومان هزینه داشت. مؤسسه‌ای به نام «حریر هنر شرق» یک‌سوم این رقم را پرداخت کرد. به‌دلیل فروش زودهنگام بلیت و نوع پرداخت زودهنگام اجرا، هزینه آن تأمین شد. من ریالی از بخش خصوصی دیگر یا دولتی دریافت نکردم و تنها یک اسپانسر تبلیغاتی داشتم که در سطح شهر بود ».

تئاتر بینوایان

این تئاتر هم با نام حسین پارسایی گره خورد و قرار است ‌ماه جاری در هتل اسپیناس پلاس روی صحنه برود. فروش بلیت 200هزار تومانی این تئاتر واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری را در پی داشت تا جایی که باز هم پارسایی در مورد هزینه‌های کارش مجبور به پاسخگویی شد؛ «نمایش موزیکال بینوایان یک کار بزرگ با ۱۵۰‌‌نفر بازیگر و یک گروه ارکستر ۱۰۰نفره است که هزینه میلیاردی برای آن صرف شده است و طبیعتا بلیت متناسب با این نمایش را تعیین خواهیم کرد .» هرچند پارسایی تاکنون تنها به بیان «هزینه میلیاردی» برای ساخت این تئاتر اکتفا کرده است اما برخی از اهالی رسانه با حساب و کتاب، برآوردی در رابطه با هزینه‌های تئاتر بینوایان به‌دست آورده‌اند. براساس آنچه روزنامه جام‌جم در صفحه فرهنگ خود منتشر کرده است؛ «براساس شنیده‌ها این تئاتر چیزی حدود 16میلیارد تومان هزینه داشته است. »

این خبر را به اشتراک بگذارید