• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36234
+
-

تولید دام زیر ضرب کمبود واکسن

اقتصاد خرد
تولید دام زیر ضرب کمبود واکسن

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

تغییر فصل، رشد تقاضای برخی انواع واکسن و داروهای دام و طیور و کمبود و افزایش قیمت این اقلام به عاملی برای تلف شدن برخی از جمعیت دامی کشور و گلایه دامداران تبدیل شده‌ اما مسئولان با رد کمبود این واکسن‌ها، برخی کاستی‌ها در نظام عرضه را تأیید می‌کنند.
گلایه‌های دامداران از کمبود برخی انواع واکسن‌های دام و طیور و سودجویی برخی افراد با افزایش قیمت این اقلام در بازار سیاه ادامه دارد. برخی دامداران شهرستان‌های ورزنه و مهاباد در استان اصفهان در تماس با خبرنگار همشهری، از تلف شدن برخی جمعیت دامی منطقه به‌دلیل نبود واکسن آنتروتوکسمی(زهره‌درد) خبر داده و می‌گویند: به‌دلیل تغییر فصل و مرتع چرای دام از پس چر مزارع به علوفه خشک، جمعیت دام سبک منطقه نیازمند تزریق این واکسن است اما کمبود این واکسن در استان اصفهان، دامداران منطقه اردستان، بادرود و نطنز را با مشکل مواجه کرده است.
مهدی قهارزاده از دامداران استان اصفهان با بیان اینکه از چند هفته پیش برای تهیه و تزریق این واکسن به ادارات کل دامپزشکی منطقه مراجعه کرده اما با پاسخ منفی این مسئولان با استناد به کمبود تولید و عرضه این واکسن مواجه شده، گفت: مراکز مایه‌کوبی نیز از نوبت‌بندی تأمین و تزریق این دارو در منطقه خبر می‌دهند. او تأکید کرد: این امر موجب شده تا برخی از جمعیت دام سبک منطقه با ابتلا به برخی بیماری‌ها تلف شوند و تهیه این واکسن در بازار آزاد نیز هزینه‌های مضاعفی را به دامداران تحمیل کرده است.

تلاش برای ساماندهی توزیع 
مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد: مواد اولیه تولید بسیاری از واکسن‌ها مانند آنتروتوکسمی، تب برفکی و قانقاریا در داخل کشور تأمین شده و شرایط کنونی تأثیری چندانی بر کاهش تولید و عرضه انواع واکسن نداشته است. بهمن نقیبی، افزود: مؤسسه رازی مسئولیت تولید و توزیع واکسن‌های دامی را برعهده دارد. 2‌ماه پیش مشکلاتی در یک مقطع زمانی برای عرضه برخی واکسن‌ها ایجاد شده بود که اکنون در تعامل با استان‌ها این مشکلات رفع شده است. او در زمینه سودجویی برخی افراد برای عرضه واکسن‌های دامی با قیمت بالاتر، گفت: مؤسسه مذکور در استان‌های مختلف کشور شرکت پخش سراسری برای توزیع انواع واکسن‌های بهادار دامی دارد که این واکسن‌ها را در اختیار ادارات مایه‌کوبی تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار می‌دهد. همچنین بهای برخی از این واکسن‌ها مانند تب برفکی گوسفند را سازمان دامپزشکی متقبل شده و این واکسن به‌صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، اما در مورد برخی دیگر از واکسن‌ها دامداران مابه‌التفاوت قیمت را می‌پردازند. نقیبی با بیان اینکه تأمین و عرضه انواع واکسن با دریافت آمارهای جمعیت دامی هر استان و نیاز آنها به مقدار انواع واکسن در آذر یا بهمن‌ماه هر سال انجام می‌شود، افزود: امسال نیز با دریافت این اعلام نیاز در قالب تفاهمنامه‌ای با مؤسسه رازی تولید واکسن آغاز شده است. اگرچه ممکن است در برخی موارد مشکلاتی برای تولید واکسن‌ها در موعد مقرر وجود داشته باشد.

نبود مشکل ارز واردات
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در مورد برخی واکسن‌های دامی مانند تب برفکی در عین تولید داخل به واردات نیاز داریم، گفت: برای تأمین ارز واردات واکسن‌های دامی مانند سایر اقلام دارویی مشکلی وجود ندارد تا دامداران به‌دلیل افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه نشوند. وی افزود: هنوز موردی در زمینه کمبود واکسن‌های مختلف به سازمان دامپزشکی گزارش نشده اما ممکن است در برخی موارد فرایند تولید کنترل کیفی و عرضه برخی واکسن‌ها طولانی شود که اجتناب‌ناپذیر است.
او در مورد تلف شدن جمعیت دام سبک به‌دلیل کمبود واکسن، اظهار داشت: عمده تقاضا مثلا برای واکسن آنتروتوکسمی در فروردین و مهر‌ماه بوده و ممکن است در این دوره نواقصی را در تولید و توزیع داشته باشیم اما تلفات جمعیت دامی به‌دلیل آن است که واکسن‌ها بموقع و با تغییر جیره دام سبک تزریق نمی‌شود و بعد از تلفات نسبت به انجام این کار اقدام می‌کنند که ثمربخشی لازم را نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید