• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36232
+
-

مرگ امید یمنی

امل، دختر 7ساله یمنی در حالی بر اثر گرسنگی مفرط جان سپرد که زمزمه‌ها برای پایان جنگ 4ساله یمن بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود

جهان‌نما
مرگ امید یمنی


روز گذشته با یک خبر تلخ دیگر در یمن آغاز شد؛ کشوری که طی نزدیک به 4سال گذشته شاهد یکی از سیاه‌ترین بحران‌های انسانی بوده است. امل (به معنای امید)، دختر 7ساله یمنی که تصویر تکان‌دهنده‌اش در سطح رسانه‌های بین‌المللی به نماد وضعیت بغرنج کودکان یمنی تبدیل شده بود، سرانجام از دنیا رفت. مریم علی، مادر امل در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: از مرگ امل قلبم به درد آمده است، دختر من از دنیا رفت اما نگذارید سایر کودکان یمنی همچون امل از دست بروند. مادر امل از 2میلیون کودک یمنی دیگر سخن می‌گوید که براساس آخرین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، از «گرسنگی مفرط» رنج می‌برند؛ کودکانی که اگرچه همچون امل تصاویر پیکرهای نحیفشان در رسانه‌های جهان منتشر نشده اما وجود دارند و به گفته دبیرکل سازمان ملل، قربانیان بدترین بحران انسانی عصر مدرن در اثر جنگ هستند.

با این حال هنوز امید برای پایان جنگ وجود دارد؛ امیدی که ازقضا بعد از قتل وحشیانه جمال خاشقجی و بحران بین‌المللی عربستان تقویت شده است. روزنامه واشنگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: فشار دولت ترامپ بر ولیعهد عربستان برای پایان جنگ یمن، نخستین قدم در مسیر کاهش حمایت‌های واشنگتن از او بعد از فاجعه خاشقجی است. به این ترتیب می‌توان گفت دوران چراغ سبز برای محمد بن‌سلمان به پایان رسیده و حتی انتظار می‌رود مشابه چنین رویکردی برای پایان محاصره قطر هم تکرار شود. اشاره واشنگتن‌‎پست به سخنان اخیر وزرای خارجه و دفاع آمریکاست که به طرز بی‌سابقه‌ای خواستار توقف فوری تجاوز 4ساله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن شده‌اند. ژنرال متیس روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: جنگ یمن باید از طریق مصالحه پایان یابد، زمان متوقف کردن این جنگ فرارسیده است. ما خواستار برقراری آتش‌بس در یمن، طی نهایتا ۳۰روز آینده و انجام مذاکرات صلح بین طرف‌های یمنی هستیم. به فاصله یک روز بعد از این اظهارات وزیر دفاع آمریکا، مایک پمپئو نیز گفت: زمان پایان درگیری‌ها ازجمله حملات موشکی و پهپادی از جانب مناطق تحت کنترل نیرو‌های انصارالله علیه عربستان و امارات فرارسیده است و متعاقبا حملات هوایی ائتلاف نیز باید به مناطق پرجمعیت در یمن پایان یابد.

به گفته شبکه الجزیره، آمریکا می‌خواهد از فرصتی که در پرونده خاشقجی برای این کشور مهیا شده، ولیعهد سعودی را ناچار به عقب‌نشینی در 2پرونده یمن و قطر کند. این در حالی است که محمد بن‌سلمان در هیچ‌یک از این 2پرونده به اهداف اولیه خود نرسیده است. ولیعهد جوان سعودی در اردیبهشت سال96 در مصاحبه با شبکه العربیه 4دلیل برای آغاز جنگ بزرگ یمن عنوان کرده بود: بازگشت دولت منصور هادی به صنعا، رفع خطر انصارلله برای تنگه باب‌المندب و دریای سرخ، تضعیف گروه‌های تروریستی ازجمله القاعده در جنوب یمن و حفظ امنیت مرزهای جنوبی عربستان سعودی. تمام اینها در حالی است که صبح روز گذشته، جنگنده‌های سعودی و اماراتی حملات گسترده‌ای به صنعا و حدیده انجام دادند؛ حملاتی که به گفته شبکه الجزیره، منجر به نابودی یک سایت موشکی متعلق به انصارالله شده است. در مقابل انصارالله نیز بار دیگر، شهرهای جنوبی سعودی، ازجمله نجران را هدف حملات موشکی خود قرار داد. به گفت شبکه الحدث، تمامی این موشک‌ها از سوی سامانه‌های پدافندی عربستان سعودی ردیابی و منهدم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید