• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36158
+
-

همه گزینه‌های جانشینی مرکل

اروپا
همه گزینه‌های جانشینی مرکل

با اعلام تصمیم آنگلا مرکل برای پایان دادن به 18سال حضورش در رأس حزب حاکم آلمان، گمانه‌زنی‌ها بر سر جانشینان او شدت گرفته است.
صدراعظم آلمان روز دوشنبه و در پی عملکرد ضعیف حزب «دمکرات مسیحی» در انتخابات محلی ایالت هسه در مرکز این کشور، اعلام کردکه  پس از پایان دوره مسئولیتش در دولت، دیگر «هرگز» به‌دنبال هیچ پست سیاسی نخواهد بود. «بانوی آهنین» آلمان در مقابل فشارهای هم‌حزبی‌هایش هم کوتاه آمد و اعلام کرد که در انتخابات داخلی حزب دمکرات مسیحی که کمتر از 2‌ماه دیگر برگزار می‌شود، نامزد تصدی پست رهبری حزب نخواهد شد.انتخابات روز یکشنبه آخرین پرده از مجموعه شکست‌های حزب دمکرات مسیحی در انتخابات محلی آلمان بود. حزب  دمکرات مسیحی و متحدانشان یعنی سوسیال دمکرات‌ها در این انتخابات 10درصد از رأی سنتی خود در ایالت هسه را از دست دادند؛ 10درصدی که برای نخستین‌بار از سبد آرای این دو حزب کاسته و به سبد آرای حزب سبزها و حزب راست افراطی آلترناتیو ریخته شد. چند هفته پیش نیز حزب اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن که به‌عنوان خواهرخوانده حزب دمکرات مسیحی شناخته می‌شود در انتخابات محلی در ایالت پرجمعیت باواریا نتایج ضعیفی به بار آورد. در آن انتخابات نیز سبزها که تفکرات چپ‌گرا دارند و راست‌های افراطی بخشی از آرای حزب ریشه‌دار اتحادیه سوسیال مسیحی را از آن خود کردند؛ موضوعی که به‌عنوان شکست سنگین این حزب و همچنین حزب دمکرات مسیحی تعبیر شده است. هم چهره‌های مطرح حزب دمکرات مسیحی و هم رهبران 2 حزب دیگر که با مرکل در تشکیل دولت ائتلاف کرده‌اند، شخص او و سیاست‌هایش را دلیل شکست‌های اخیر می‌دانند. اکنون ائتلاف 2حزب راست میانه یعنی حزب دمکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی از یک سو و حزب سوسیال دمکرات با تمایلات چپ میانه از سوی دیگر به یک ائتلاف شکننده تبدیل شده است. این ائتلاف سال گذشته پس از کش و قوس فراوان برای دومین دوره پیاپی شکل گرفت و دولت آلمان را در وقت اضافه تشکیل داد. هیچ‌کدام از احزاب که احزاب بزرگ و اصلی آلمان به‌حساب می‌آیند نتوانسته‌ند در انتخابات سراسری سال گذشته بیش از 50درصد از آرا را برای تشکیل دولت کسب کنند؛ بنابراین بار دیگر مجبور به ائتلاف شدند. سوسیال دمکرات‌ها با توجه به شرایط شکننده حزب آنگلا مرکل همان زمان هم برای پیوستن به دولت اکراه داشتند اما در نهایت با وجود مخالفت نسل جوان‌تر اعضای حزب، به ائتلاف تن دادند. نگرانی آنها از کاهش محبوبیت‌شان در آلمان به‌خاطر ادامه حضور در دولت مرکل بود؛ دولتی که بسیاری از آلمان‌ها قدرت‌گیری سیاسی و اقتصادی کشورشان را مدیون آن می‌دانند اما طی سال‌های اخیر به‌خاطر دنبال کردن سیاست‌ درهای باز و پذیرش شمار زیادی از پناهجویان ستاره اقبالش افول کرده است.

جانشینان احتمالی خانم صدراعظم

اعلام تصمیم مرکل برای کناره‌گیری از رهبری حزب از سوی بسیاری به‌عنوان عقب‌نشینی تاکتیکی او تحلیل شده است. در این شرایط مرکل می‌تواند ضمن حفظ کرسی ریاست دولت، منتقدانش در حزب را برای مدت باقیمانده از دوره صدراعظمی‌اش یعنی طی 3سال آینده ساکت کند. این اما عدول مرکل از اصولش هم بوده است. شرط او برای حضور در قدرت به‌عنوان صدراعظم همیشه این بوده که همزمان هدایت حزب را هم در دست داشته باشد. امسال اما او باید از یکی از 2 کرسی یادشده خداحافظی کند. مرکل پس از 18سال کرسی رهبری حزب حاکم آلمان را تحویل یکی از 4گزینه جدی‌ خواهد داد.


آنگرت کرامپ کارنبائر:
کارنبائر 56ساله، دبیرکل حزب دمکرات مسیحی است. او را وفادارترین فرد حزب به مرکل می‌دانند و گزینه شماره یک برای تصدی پست رهبری حزب است. کارنبائر یک میانه‌رو تمام‌عیار است و چهره مورد حمایت مرکل به شمار می‌رود. او یکی از معدود کسانی بود که در حزب از سیاست مهاجرتی مرکل حمایت می‌کرد. بسیاری در حزب با رهبری او موافق هستند.



ین اسشپان:
اسشپان 38ساله جوان‌ترین گزینه جانشینی مرکل است. او تمایلات راست افراطی نیز دارد و با حجاب مسلمانان در آلمان مخالف است. اسشپان یکی از جدی‌ترین مخالفان سیاست مهاجرتی مرکل نیز بوده است. همین رویکردها باعث شده تا او یکی از چهره‌های نه چندان محبوب حزب دمکرات مسیحی باشد.


فردریک مقتز: مقتز 62ساله رقیب دیرینه مرکل در حزب است. در سال 2002این دو بر سر کاهش مالیات و همچنین برتری دادن فرهنگ آلمانی در این کشور درگیر اختلافات شدید شدند. این دعوا باعث شد مرکل، مقتز را برای همیشه از صحنه سیاست حزبی و ملی حذف کند. اکنون با کناره‌گیری مرکل، بار دیگر مقتز خیال بازگشت به سیاست را دارد.


آرمین لاشت: او 57ساله است و در مورد مسائلی ازجمله مهاجرت، دین و مسائل خانوادگی دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌تری نسبت به مرکل دارد. او در گذشته درباره نفوذ اسلام در آلمان بارها هشدار داده؛ موضوعی که باعث شده برخی از او فاصله بگیرند. لاشت مخالف قدرت‌گیری نظامی آلمان نیز 
هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید