• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36156
+
-

تلویزیون ایران‌اینترنشنال؛ زیر نظر بن‌سلمان

جهان‌نما
تلویزیون ایران‌اینترنشنال؛ زیر نظر بن‌سلمان


روزنامه انگلیسی گاردین، در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال، توسط یک شرکت که رئیس آن ارتباطات بسیار نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد تأمین مالی می‌شود.
براساس این گزارش، محمد بن‌ سلمان که از نظر بسیاری، مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بود، کسی است که پشت این شبکه قرار دارد. ایران اینترنشنال ادعا درباره دریافت منابع مالی از دربار عربستان سعودی را رد نکرده است.
این شبکه، سال گذشته به یکباره در صحنه رسانه‌ای لندن اوج گرفت؛  این تلویزیون بیش از 100 کارمند دارد که اغلب آنها در مقایسه با رقبای این شبکه دوبرابر حقوق دریافت می‌کنند.این منبع به گاردین گفته است که سعود القحطانی، مشاور ارشد بن سلمان که مستقیما بر قتل خاشقجی از طریق اسکایپ نظارت کرده و در ارتباط با همین پرونده از سمت خود برکنار شده، در تأمین مالی این شبکه نقش داشته است. این منبع به گاردین گفته است: «این بچه‌ها (غول‌های رسانه‌ای سعودی) با پولی که (توسط بن ‌سلمان) به اطراف ریخته تلاش می‌کنند رسانه‌ها را بخرند و اینطور دنیا را عوض کنند... این پول از دربار سعودی می‌آید.»عربستان سعودی در حالی سازمان‌های رسانه‌ای به زبان‌های دیگر ازجمله فارسی راه‌اندازی می‌کند تا آزادی بیان را ترویج کند که خود هیچ‌گونه انتقادی نسبت به سلطنت مطلقه را برنمی‌تابند.
ایران اینترنشنال در شرایطی ایرانی‌های خارج‌نشین زیادی را استخدام کرده است که هیچ اطلاعاتی درباره ارتباط مالی این شبکه با سعودی‌ها به آنها نداده است. یکی از کارمندان این شبکه در این رابطه به گاردین گفته است: «به من اینطور گفته شده بود که حتی یک ریال سعودی هم در تامین مالی این شبکه استفاده نشده است. اگر می‌دانستم (پول شبکه)‌ را سعودی‌ها می‌دهند، اصلا به آن نمی‌پیوستم... می‌توانم بگویم که ایران اینترنشنال به محلی برای قومی‌گرایی و تفرقه‌گرایی تبدیل شده است.»تابستان امسال، ‌این شبکه به‌خاطر پوشش زنده گردهمایی گروهک تروریستی منافقین مورد انتقاد قرار گرفت. کارمند این شبکه که با گاردین صحبت کرده، گفته است که پخش زنده این گردهمایی، با اعمال نفوذ سرمایه‌گذاران ناشناس این شبکه انجام گرفته و این البته تنها یکی از موارد اعمال نفوذ آنهاست. آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) هم اخیرا به‌خاطر حضور سخنگوی یک گروه جدایی‌طلب که در اهواز یک حمله تروریستی را مرتکب شده بود، درباره ایران اینترنشنال تحقیقاتی ابتدایی انجام داده بود.
ولانت مدیا، شرکتی که ایران اینترنشنال را اداره می‌کند، مدیری به نام عادل عبدالحکیم دارد. او رابطه کاری طولانی و عمیقی با شبکه‌ای از مدیران اجرایی سعودی دارد که برخی از آنها، ازجمله عبدالرحمن الراشد، عضو هیأت‌مدیره گروه تحقیق و رسانه‌های سعودی (اس‌آر‌ام‌جی)، ارتباط نزدیکی با دربار سعودی دارند. منابع مختلفی تأیید کرده‌اند که راشد هم در تأمین مالی ایران اینترنشنال نقش دارد.نبیل الخطیب که ملیتی فلسطینی دارد، مشاور همکار ایران اینترنشنال، از سوی سردبیران و کارمندان آن به‌عنوان نماینده سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود. گاردین به اسنادی دست‌یافته که نشان می‌دهند نبیل الخطیب در پوشش مسائل حقوق بشری در عربستان و همینطور روابط ایران و عربستان نقش داشته است. او اعمال نفوذ در کار سردبیری شبکه را رد کرده و گفته است که به‌عنوان یک مشاور مستقل فعالیت می‌کند.گاردین به نقل از یک منبع نوشته است: عربستان سعودی 250میلیون دلار (197میلیون پوند) برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ آگهی‌ای ندارد، هزینه کرده است. هزینه سالانه اجاره و دستمزد کارمندان این شبکه 50میلیون دلار است. ولانت مدیا در سال2017 میلادی، 26میلیون میلیون پوند ضرر داده است.یک کارمند سابق این شبکه به گاردین گفته است:‌ «کارمندان متوجه شده‌اند که حقیقت درباره تأمین‌کنندگان مالی سعودی که پشت شبکه قرار دارند، به آنها گفته نشده است و آنها هم به‌خاطر ترس از پرداخت نشدن حقوق خود نمی‌توانند به یکباره شبکه را ترک کنند. همچنین برخی از کارمندان برای ادامه زندگی در لندن، به حمایت شبکه از ویزایشان نیاز دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید